بانک مرکزی سرانجام نرخ دلار بازار آزاد را پذیرفت

محمدرضا فرزین، رییس بانک مرکزی جمهوری اسلامی، با به رسمیت شناختن بهای ارز بازار آزاد، اعلام کرد که از این به بعد ارز به قیمت بازار آزاد و تا سقف پنج‌هزار یورو فروخته می‌شود.

به گزارش روزنامه شرق، سرانجام نرخ توافقی دلار از بازار ارز ایران حذف شد و بانک مرکزی قیمت‌های بازار آزاد را به رسمیت شناخت. محمدرضا فرزین، رئیس بانک مرکزی، اعلام کرد که از این پس مردم می‌توانند بدون صف، ارز مورد نیاز خود را با قیمت بازار آزاد و تا سقف پنج‌ هزار یورو از صرافی‌ها خریداری کنند. فرزین در همان روز خبر داده بود که «در فرصت آخر هفته تیم بانک مرکزی با بررسی عوامل و رفع اشکالات به مداخله و نرخ‌سازی خود ادامه خواهد داد.»

همچنین از همان آغاز معاملات صبح روز پنجشنبه ششم بهمن، سایت بازار متشکل ارزی با تغییراتی مانند حذف بخش دلار و یورو توافقی همراه شد که نشان می‌دهد سیاست ارز توافقی در شبکه ارزی کشور به پایان رسیده است.

به رسمیت شناخته‌شدن نرخ‌های بازار آزاد از سوی بانک مرکزی، روز گذشته بهای دلار را اندکی کاهش داد. قیمت که به تازگی به حدود ۴۵ هزار تومان هم افزایش یافته بود به ۴۲ هزار و ۵۰۰ هزار تومان هم ریزش کرد که البته مجدداً در اواسط روز معاملات به کانال ۴۳ هزار تومان برگشت.

تا پیش از این بانک مرکزی برای دلار و یورو نرخی را با عنوان بهای صرافی ملی اعلام می‌کرد که با نرخ بازار آزاد تفاوت نسبتا زیادی داشت. بر این اساس برخی صرافی‌های بانکی به هر مشتری به شرط ارائه کارت ملی، سالانه تا سقف دو هزار دلار ارز با نرخ پایین‌تر از بازار آزاد می‌فروختند.‌

قیمت دلار در ماه‌های اخیر روندی افزایشی داشته و گاه تا مرز ۴۵هزار تومان هم رسیده است. به نظر می‌رسد دولت و بانک مرکزی جمهوری اسلامی که همواره با ترکیبی از سیاست‌های امنیتی و مداخله برای پایین نگه‌داشتن نرخ ارز سعی در کنترل بازار داشتند، به تصمیمات جدیدی در راستای درآمدزایی با فروش ارز با قیمت بازار آزاد رسیده‌اند.

کاهش دوباره ارزش ریال از افزایش تورم کالاهای مصرفی در ماه‌های پیش رو خبر می‌دهد. این در حالی است که پیش‌تر در نتیجه آغاز برنامه دولت رییسی برای حذف ارز ترجیحی در اردیبهشت ۱۴۰۱، مردم موجی از افزایش قیمت‌ها—به ویژه قیمت داروها—را تجربه کرده بودند.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۲۸ ژانویه ۲۰۲۳