ابراهیم رئیسی: فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی رفع نخواهد شد

با گذشت نزدیک به پنج ماه از فیلترینگ گسترده شبکه‌های اجتماعی و اظهارات ضدونقیض مقامات جمهوری اسلامی درباره رفع محدودیت‌ها، رئیس‌جمهور اسلامی ایران می‌گوید این محدودیت‌ها برطرف نخواهد شد.

ابراهیم رئیسی در مصاحبه تلویزیونی شامگاه سه‌شنبه ۱۱ بهمن‌ خود مدعی شد که پلتفرم‌های خارجی «تبدیل به بستر ناامنی در کشور شدند»، ادعایی که مقام‌های جمهوری اسلامی در ماه‌های اخیر بارها آن را تکرار کرده‌اند.

او در ادامه ادعای خود افزود: این پلتفرم‌ها «در کشورهای اروپایی نسبت به اتفاقات در این پلتفرم‌ها پاسخگو» هستند و «باید در کشور ما نیز پاسخگو باشند و تا زمانی که پاسخگوی موارد قانونی کشور ما نباشند، محدودیت برطرف نخواهد شد».

این ادعا در حالی است که بسیاری از کشورهای اروپایی از پلتفرم‌های خارجی خواسته‌اند که به حریم خصوصی و اطلاعات شخصی کاربران احترام بگذارند، و در جریان هیچ اعتراضی مسدود نشده‌اند.

از زمان آغاز اعتراضات سراسری در ایران از اواخر شهریور گذشته، بسیاری از سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی از سوی شورای امنیت کشور با ادعای نقش آن‌ها در «اغتشاشات» مسدود شده‌اند و به‌رغم واکنش‌های اعتراضی گسترده به این محدودیت‌ها، حتی از سوی گروهی از اصولگرایان، دولت رئیسی حاضر به رفع فیلترینگ نیست.

این در حالی است که او در زمان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری خود در سال ۱۴۰۰ گفته بود که دولت او دسترسی به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی را محدود نخواهد کرد.

گزارش‌ها حاکی است که به‌دلیل فیلترینگ‌های پس از اعتراضات، بیش از ۲۰ درصد از افراد شاغل در فضای مجازی کار خود را از دست داده‌اند و میلیاردها تومان خسارت به شرکت‌های اینترنتی وارد شده است.

از سوی دیگر، روزنامه حکومتی «همشهری» برآورد کرده که گردش مالی مافیای فیلترشکن در ایران ماهانه «۵۴۰ میلیارد تومان» است.

درخواست رئیس‌جمهور اسلامی برای پاسخگویی پلتفرم‌های خارجی به «موارد قانونی» در کشور در حالی است که متا، مالک اینستاگرام و واتس‌اپ، پیشتر چنین درخواست‌هایی از سوی مقامات جمهوری اسلامی را رد کرده بود.

اصرار به حضور کاربران در شبکه‌های داخلی

ابراهیم رئیسی در بخش دیگری از مصاحبه تلویزیونی خود از اصرار دولت به محدود کردن شبکه‌های اجتماعی به پلتفرم‌های داخلی خبر داد و اعلام کرد وزارت ارتباطات هم تلاش خودشان را در جایگزینی پلتفرم‌های داخلی انجام دادند.

رئیس‌جمهور اسلامی ایران همچنین در حالی که انتقادهای گسترده از سرعت پایین اینترنت در کشور ادامه دارد، مدعی شد که اقدامات وزارت ارتباطات در بحث پوشش فیبرنوری و شبکه ملی اطلاعات «حقیقتا ستودنی» است.

کشورهای غربی و نهادهای حقوق بشری می‌گویند جمهوری اسلامی با فیلترینگ گسترده شبکه‌های اجتماعی و قطع یا کاهش چشمگیر سرعت اینترنت زمینه را برای سرکوب مخفیانه معترضان فراهم کرد. یک سند وزارت خارجه آمریکا می‌گوید «قطع اینترنت، تاکتیک کلیدی جمهوری اسلامی در سرکوب اعتراضات است».

تحقیقات گردآوری‌شده نشان می‌دهد که حکومت ایران روزانه اقدام به اعمال «خاموشی» اینترنتی و دیگر انواع قطع و اختلال در سرویس‌های ارائه‌دهنده اینترنت کرده است
آقای رئیسی همچنین در رابطه با اعتراضات زنان به حجاب اجباری گفت: «حجاب دستور اسلام و قانون کشور است»؛ موضعی که نشان می‌دهد دولت کماکان بر سیاست حجاب تحمیلی اصرار دارد.

او در واکنش به سوالی پیرامون وضعیت بازار ارز گفت سیاست دولت این است که قیمت آنچه در سفره مردم است، به رغم نوسانات بازار ارز، به ثبات برسد.

این اظهارات در حالی است که تورم دی‌ماه امسال از ۵۱ درصد فراتر رفت و هر ماه نرخ تورم شتاب می‌گیرد.

از ابتدای امسال نرخ دلار رشدی ۴۶ درصدی نسبت به ریال ایران داشته و مقامات جمهوری اسلامی بارها وعده کاهش نرخ ارز را داده‌اند.

آقای رئیسی مدعی شد که قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان ملاک ارز نیمایی است و «با این ارز، ۶۴ درصد افزایش واردات داشته‌ایم و بیش از ۹۰ درصد کار صادرات و واردات با ارز نیمایی انجام می‌شود».

دولت از ابتدای امسال عرضه ارز ۴۲۰۰ تومانی را لغو کرد و جایگزین شدن ارز نیمایی با ارز ترجیحی برای واردات کالاها دور از انتظار نیست و خود این موضوع اتفاقا یکی از عوامل جهش قیمت کالاهای وارداتی ضروری است.

او توضیح نداد اگر عرضه ارز نیمایی باعث ثبات در قیمت کالاها می‌شود، چرا از ابتدای امسال تورم شتاب رو به رشد داشته است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،۱ فوریه ۲۰۲۳