تایید و تکذیب‌های تصویب طرح صیانت در مجلس، طرحی که عملا در حال اجرا شدن است

پس از اظهارات حسن نوروزی، نایب رئیس کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت در روز دوشنبه ۱۷ بهمن ماه مبنی بر تصویب این طرح در کمیسیون مشترک و ارسال آن به شورای نگهبان در آینده نزدیک، جلسه علنی روز سه‌شنبه ۱۸ بهمن به تشنج کشیده شد.

در این جلسه جلال رشیدی کوچی با حضور مقابل صندلی حسن نوروزی با صدایی بلند خطاب به وی گفت: «شما دارید جامعه را به هم می‌ریزید و می‌خواهید مردم را به کف خیابان بکشید.»

حسن نوروزی روز دوشنبه گفته بود که طرح موسوم به صیانت از کاربران در فضای مجازی، در جلسه غیرعلنی کمیسیون مشترک این طرح بررسی شده و اصلا قرار نبوده درباره جزئیات آن اطلاع‌رسانی و شفاف سازی شود.

این اظهارات در حالی مطرح شده که موسوی، سخنگوی هیأت‌ رئیسه مجلس گفته که طرح صیانت از دستور کار مجلس خارج شده و هیچ طرحی بدون تصویب در صحن علنی نمی‌تواند به شورای نگهبان ارسال شود.

غلامرضا نوری‌ قزلجه یکی دیگر از نمایندگان مجلس و عضو کمیسیون مشترک صیانت، خبر تصویب طرح صیانت را رد کرد. او به اعتمادآنلاین گفت: «اعلام تصویب این طرح پیش از بررسی آن در جلسه، وجاهت قانونی ندارد.»

نوری افزود: «انتشار این خبر از سوی برخی، برای فشار به مجلس است تا این طرح پیش برود.

روح‌الله مومن‌نسب، یکی از حامیان طرح «صیانت» ضمن دفاع از این طرح و تاکید بر ضرورت نظارت و مدیریت اینترنت گفت: «کسانی وی‌پی‌ان می‌فروشند تا بقیه بتوانند فیلم پورن ببینند را باید به‌عنوان مفسد فی‌الارض اعدام کرد تا بقیه دست‌وپایشان را جمع کنند.»

هفته پیش نیز روزنامه اعتماد با واکاوی صحبت‌های «مرتضی آقاتهرانی»، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس و البته رییس شورای مرکزی جبهه پایداری و همچنین اظهارات وزیر ارتباطات، از تلاش جبهه‌ پایداری برای قانون کردن طرح صیانت نوشته بود.

نویسنده مطلب با اشاره به مصوبه فیلتر شدن اینستاگرام در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی با حضور سران سه قوه، تاکید کرده بود که با وجود مسکوت ماندن طرح صیانت در مجلس، کلیات آن این روزها در جامعه به‌طور عملی در حال پیاده‌سازی و اجراست.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۸ فوریه ۲۰۲۳