طرح کنگره آمریکا برای حمایت از تاسیس یک «جمهوری دموکراتیک» در ایران

قانونگذاران دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا دومین قطعنامه خود را در حمایت از خیزش ضدحکومتی مردم ایران صادر کرده و خواستار تاسیس یک «جمهوری دموکراتیک» در این کشور شدند، و تلویحاً از متحدان اروپایی خود خواستند سفارتخانه‌های خود در تهران را ببندند و روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کنند.

به گزارش روزنامه «ایندیپندنت»، این طرح که روز چهارشنبه ۸ فوریه، تنها یک روز پس از سخنرانی جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در جلسه مشترک مجلس نمایندگان و سنا درباره «وضعیت اتحادیه» عنوان شد، بار دیگر حمایت کنگره آمریکا از تاسیس یک «جمهوری دموکراتیک» در ایران را اعلام کرد.

به گفته این روزنامه، اگرچه این قطعنامه نمادین است و تاثیر عملی بر سیاست آمریکا و متحدانش ندارد، اما آشکارا نشان می‌دهد که کنگره ایالات متحده به سرعت در حال نزدیک شدن به یک اجماع، حداقل بین جناح‌های راست محافظه‌کار و چپ میانه‌رو، درباره آینده ایران است.

با وجودی که طی ماه‌های اخیر خیلی به ندرت صدایی از جناح چپ حزب دموکرات برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران که دولت باراک اوباما منعقد کرد شنیده شده است، ظاهرا اکثر آنها از مشارکت در این قطعنامه خودداری کردند.

به گفته ایندیپندنت، اعلامیه روز چهارشنبه دومین قطعنامه مجلس نمایندگان ایالات متحده با هدف حمایت از معترضان ایرانی و مشروعیت‌زدایی از رژیم ایران است که کنگره در فاصله کمتر از دو ماه از قطعنامه قبلی صادر می‌کند.

دولت بایدن، علاوه بر محکومیت‌های مکرر رژیم ایران و صدور بیانیه‌های حمایت از تظاهرات ضدحکومتی، با اِعمال چندین دور تحریم‌هایی که مقامات امنیتی سرکوبگر معترضان را هدف قرار داده، به رژیم ایران واکنش نشان داده است.

مقامات کاخ سفید از جمله خود بایدن بارها گفته‌اند که مذاکرات برای از سرگیری توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ به بن‌بست رسیده است، اما هنوز مشخص نیست که استراتژی جدید واشینگتن برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای چیست.

برگرفته ای از سایت العربیه فارسی، ۹ فوریه ۲۰۲۳