افزایش اخراج استادان و دانشجویان و حضور گشت ارشاد در دانشگاه‌ها

اخراج استادان و دانشجویان مخالف جمهوری اسلامی در روزهای گذشته و پیش از شروع نیم‌سال جدید، با شدتی بیشتر از قبل ادامه دارد. دست‌کم ۱۶ دانشجوی دانشگاه زابل با حکم اخراج روبرو شده‌اند. این درحالی ا‌ست که جمهوری اسلامی این روزها با نمایش عفو عمومی، از آشتی ملی و پایان یافتن اعتراضات سخن می‌گوید.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور گزارش داد که شانزدهم بهمن احکام اخراج مژده سعادتی، دانشجوی رشته بازیگری، سارا جهان‌تیغ، دانشجوی رشته فیزیک و شهاب کمالی، دانشجوی مهندسی عمران، صادر و ابلاغ شده است. بر اساس این گزارش، سیاوش فتاحی، دانشجوی مهندسی کشاورزی نیز به دو ترم محرومیت از تحصیل به همراه محرومیت از امکانات رفاهی محکوم شده ‌است.

این احکام در‌پی تلاش این دانشجویان برای صرف ناهار به‌صورت مختلط در سلف، صادر شده است. پس از این اتفاق، دانشجویان به‌صورت گروهی و به بهانه‌‌های متفاوت به کمیته انضباطی احضار شده‌اند و چنین احکامی دریافت کرده‌اند. شوراهای صنفی دانشجویان اعلام کرد که حکم نهایی اخراج برای دست‌کم ۱۶ دانشجوی این دانشگاه صادر شده است و از هویت مابقی دانشجویان اطلاعی در دست نیست.

این کانال دانشجویی همچنین اعلام کرد محمد عرب، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی شیمی دانشگاه نوشیروانی بابل و دبیر انجمن فرهنگ و تمدن، به هفت سال و دو ماه حبس محکوم شد. این دانشجوی دانشگاه نوشیروانی بابل به اتهام تشکیل گروه، به شش سال و شش ماه حبس و به اتهام تبلیغ علیه نظام به هشت ماه حبس، دو سال ممنوع‌الخروجی و دو سال منع عضویت در احزاب و گروه‌های سیاسی محکوم شد.

محمد مسعود اسکندری، دانشجوی مقطع دکترای بیوتکنولوژی میکروبی دانشگاه شهرکرد نیز به اتهام‌های اهانت به مقدسات اسلام، توهین به رهبری، توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی و تبلیغ علیه نظام، به ۱۸ماه حبس تعزیری، جریمه نقدی و دو سال حبس تعلیقی محکوم شد. این دانشجو در‌پی انتشار خبر ربوده شدن پرفسور داریوش فرهود، پدر علم ژنتیک ایران، در تاریخ ۲۳ آبان بازداشت و در روز ۲۸ آبان به قید وثیقه آزاد شد.

با شروع اعلام به محکومان و متهمان خیزش سراسری برای حضور در دادسرا و نوشتن درخواست عفو، برخی از فعالان از نوشتن این درخواست خودداری کردند. آرمیتا پاویر نیز نوشتن درخواست عفو و اظهارنامه ندامت را رد کرد. ‌آرمیتا پاویر، دانشجوی زیست سلولی مولکولی دانشگاه مدنی آذربایجان در دادگاهی که ۱۹بهمن در تبریز برایش برگزار شد، با نوشتن درخواست عفو و ندامتنامه مخالفت کرد. او در توییتر شخصی خود نوشته است که در جریان دادگاه از او خواستند که اظهار ندامت کند و تعهدنامه‌ای کتبی بنویسد، اما با این درخواست مخالفت کرده است. نیروی انتظامی این دانشجو را ۹ آبان مقابل دانشگاه مدنی آذربایجان بازداشت کرده و ۱۷ آذر به قید وثیقه موقتا از زندان مرکزی تبریز آزاد شده بود.

تداوم تعلیق استادان مخالف

در طی هفته‌های گذشته خبرهای بسیاری از تعلیق و اخراج استادانی که در جریان خیزش سراسری از اعتراضات حمایت کرده بودند، منتشر شده است. در همین راستا و بر اساس آخرین خبرها، مرتضی مردیها، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی، از ادامه تدریس در این دانشگاه تعلیق شد. مرتضی مردیها، عضو هیئت‌علمی دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی تا زمان مشخص شدن وضعیت، از تدریس در دانشکده محروم شده است. معاونت آموزشی دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه به دلیل این تصمیم اشاره‌ای نکرد. مردیها پیش از این نیز در سال ۱۳۸۹ از این دانشگاه اخراج شده بود.

زهرا خشک‌جان، استادیار جامعه‌شناسی سیاسی دانشگاه باهنر کرمان، نیز از این دانشگاه تعلیق شده است. زهرا خشک‌‌جان عضو بنیاد ملی نخبگان و برنده جایزه فارابی است و این اقدام به دستور اطلاعات سپاه رخ داده است. این استاد دانشگاه باهنر کرمان از دانشگاه تعلیق شده و تمامی دروس این استاد به استادان دیگر واگذار شده است‌.

امیر مازیار و کوروش گلناری، استادان دانشگاه هنر تهران نیز از تعلیق خود خبر دادند. امیر مازیار، عضو هیئت‌علمی دانشکده علوم نظری و مطالعات عالی هنر در صفحه‌ مجازی خود از تعلیق در نیم‌سال دوم ۱۴۰۲ – ۱۴۰۱ خبر داد. طبق این حکم، او از کلیه فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی تا زمان رسیدگی در مراکز ذی‌صلاح، محروم شده است.

او همچنین در صفحه اینستاگرامش از تعلیق کوروش گلناری، عضو هیئت‌علمی و مدیر گروه مجسمه‌سازی و فشار بر دیگر استادان این دانشگاه خبر داد.

از تفکیک جنسیتی تا گشت ارشاد داخل دانشگاه

با شروع خیزش انقلابی مردم ایران، دانشجویان در اعتراض به سیاست‌های ضد زن جمهوری اسلامی، به شکستن سد تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌هایشان اقدام کردند. دانشجویان در این اقدام خود تفکیک جنسیتی سلف‌های غذاخوری دانشگاه‌ها را برداشتند و به‌صورت مختلط در این سالن‌ها حضور پیدا کردند که در مواردی به درگیری میان آن‌ها و نیروهای بسیج و حراست دانشگاه‌ها منجر شد. اکنون سیاست تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها، بعد از بوفه و سلف به کلاس‌های درس نیز رسیده است.

به گزارش شوراهای صنفی دانشجویان کشور، دانشگاه یزد کلاس‌های ریاضی و فیزیک و معادلات برای ترم جدید را به‌صورت تفکیک شده ارائه کرده است و دانشجویان اجازه حضور مختلط در این کلاس‌ها را نخواهند داشت.

در همین راستا گشت‌های ارشاد وارد برخی دانشگاه‌ها شده‌اند و ماموران به ایجاد مزاحمت برای دانشجویان اقدام می‌کنند. طی روزهای اخیر چند گروه مرد و زن چادری وارد دانشگاه بهشتی شده‌اند و برای دانشجویان دختر ایجاد مزاحمت کرده‌اند و آنان‌ را برای رعایت حجاب اجباری تحت فشار قرار داد‌ه‌اند. بر اساس این گزارش، این گروه برای فشار آوردن از تکنیک پلیس خوب و بد استفاده می‌کنند. ماموران زن در این دانشگاه با لحنی دوستانه، اما تهدیدآمیز تلاش‌ می‌کنند تا دانشجویان را از ماموران مرد بترسانند.

جمعی از دانشجویان دانشگاه بهشتی در اعتراض به راه‌اندازی گشت ارشاد داخل دانشگاه، آزار و اذیت دانشجویان دختر به بهانه حجاب و ایجاد مشکلات متعدد برای تحصیل دانشجویان، به برگزاری تجمع اعتراضی در این دانشگاه اقدام کردند. دانشجویان در این تجمع بنرهای «نه به سرکوب»، «آپارتاید جنسیتی» و «نه به اخراج استادان» به همراه داشتند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۰ فوریه ۲۰۲۳