فیفا علی دایی را به مراسم برترین‌های جهان دعوت کرد؛ اجازه خروج علی دایی در هاله‌ای از ابهام

فدراسیون جهانی فوتبال با ارسال ایمیلی از علی دایی اسطوره بین‌المللی فوتبال ایران درخواست کرد ضمن اعلام انتخاب‌های خود برای دریافت جوایز برترین‌ها در بخش‌های مختلف، در مراسم معرفی حضور پیدا کند.

دعوتی که به نظر می‌رسد چالش جدید جمهوری اسلامی در مواجه با این چهره سرشناس دنیای فوتبال باشد، چراکه حمایت علی دایی از اعتراضات سراسری برای جمهوری اسلامی قابل هضم نبود و با روش‌های مختلف به این حمایت واکنش نشان داد. مشخص نیست آیا علی دایی اجازه حضور در این مراسم را خواهد داشت یا با بهانه‌های مختلف «ممنوع‌الخروج» خواهد شد.

در جریان اعتراضات سراسری ماه‌های گذشته در ایران و همراهی رستوران و جواهرفروشی علی دایی به اعتصابات سراسری، دستگاه‌های امنیتی در اقدامی شتابزده واحدهای صنفی متعلق به او را پلمپ کردند.

ایجاد محدودیت برای علی دایی به همین‌جا ختم نشد و رسانه‌های ایران دوشنبه پنجم دی از بازگرداندن هواپیمای حامل مونا فرخ‌آذری و نورا دایی، همسر و فرزند علی دایی، از یک پرواز به مقصد دوبی و پیاده کردن آن‌ها در فرودگاه کیش توسط ماموران امنیتی به دلیل «ممنوع‌الخروج» بودن خبر دادند.

اتفاقی که به دستور نهادهای امنیتی صورت گرفت و یک روز پس از آن، امیرحسین ذوالانواری مدیر روابط عمومی ماهان گفت: «این اتفاق هیچ ارتباطی به هواپیمایی ندارد و به دستور شورای امنیت انجام شده است.»

پیش از آن و در همان هفته‌های اول اعتراضات سراسری در ایران، پاسپورت علی دایی در هنگام ورود به ایران توسط نهادهای امنیتی ضبط شد، اما چند روز بعد و در پی واکنش‌های گسترده به او بازگردانده شد.

پس از این ماجرا حامیان جمهوری اسلامی از تریبون‌های مختلف از جمله صداوسیما حمله به علی دایی را ادامه دادند و یک عضو سپاه قدس در یک برنامه‌ تلویزیونی ضمن توهین به علی دایی و زیرسوال بردن جایگاه جهانی او در عرصه فوتبال گفت که «نظام باید اجازه بدهد اینها برای همیشه از ایران بروند.»

علی دایی در واکنش به توهین این عضو سپاه قدس نوشت: «کسی می‌رود که آمده باشد، نه کسی که ریشه در این خاک دارد. مردم شهری که همه در آن می‌لنگند به کسی که راست راه می‌رود می‌خندند.»

در روزهای آینده و در آستانه برگزاری مراسم برترین‌های فیفا، مشخص خواهد شد که این اسطوره فوتبال ایران اجازه حضور در این رویداد بین‌المللی را پیدا خواهد کرد، یا بار دیگر مانع‌تراشی‌ها سد راه او برای خروج از کشور خواهد شد.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۱۵ فوریه ۲۰۲۳