درحمله به سفارت آذربایجان حکومتی‌ها دست داشتند

الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان، روز شنبه ۲۹ بهمن ماه، نهادهای وابسته به حکومت ایران را به دست داشتن در حمله مسلحانه به سفارت ایران کشور در تهران متهم کرد.

در حمله مسلحانه یک شهروند ایرانی به سفارت جمهوری آذربایجان در روز هفتم بهمن ماه، رئیس سرویس امنیتی سفارت کشته و دو تن دیگر از کارمندان امنیتی آن زخمی شدند.

دولت باکو یک روز بعد از آن کارکنان دیپلماتیک و خانواده‌ آن‌ها را به کشور خود برگرداند و سپس، فعالیت سفارت در تهران را تعلیق کرد. با این حال، مناسبات دو کشور قطع نشده و سفارت ایران در باکو به کار خود ادامه می‌دهد.

الهام علی‌اف در اولین انتقاد مستقیم خود از مقامات تهران در مورد این حمله گفت که عدم اقدام سریع پلیس برای متوقف کردن فرد مسلح و این واقعیت که تلویزیون دولتی بلافاصله پس از بازداشت ضارب با او مصاحبه کرد، نشان می‌دهد که او «توسط برخی از بخش‌های نظام ایران فرستاده شده بود.»

رئیس جمهوری آذربایجان که در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با خبرنگاران صحبت می‌کرد، در خصوص عادی سازی روابط بین تهران و باکو گفت: «عادی سازی روابط با ایران به تحقیقات شفافی بستگی دارد که عوامل (این حمله) را مورد بازخواست قرار دهد.»

جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که مهاجم را دستگیر کرده و روند رسیدگی قضایی به اتهامات او آغاز شده است، ولی از «شتاب‌زدگی» در این پرونده پرهیز می‌کند.

با این حال، مقامات ایران می‌گویند، انگیزه این حمله «مسئله شخصی» بوده، اما جمهوری آذربایجان تاکید می‌کند که اسناد و شواهد کافی برای تروریستی بودن این حمله وجود دارد و از ایران می‌خواهد که سازمان‌دهندگان این حمله را معرفی و مجازات کند.

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در ۱۲ بهمن اعلام کرد که خواهان محکومیت و مجازات بین‌المللی عاملان این «حمله تروریستی» از سوی ایران و همچنین اجرای تعهدات براساس کنوانسیون وین بوده است، اما «با این‌حال جمهوری اسلامی برای جلوگیری از محکومیت این حادثه تروریستی در نهادهای بین‌المللی دست به دامن برخی کشورهای عضو این نهادها شده است تا مانع از تصویب پیش‌نویس محکومیت جمعی این حمله تروریستی شود.»

در همین زمینه، رئیس دفتر مطبوعاتی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان، ۱۷ بهمن در یک نشست خبری در باکو گفته بود: «پلیس ایران هیچ اقدامی برای جلوگیری از حمله تروریستی به سفارت ما انجام نداد».

آیخان حاجی‌زاده اضافه کرده: «تروریست مجهز به اسلحه و بطری آتش‌زا ابتدا به سفارت تیراندازی کرد، شیشه سفارت را شکست، سپس خودروی سفارت را آتش زد و بعدا فردی ناشناس نیز به سمت خودروی تروریست آمد و چیزهایی از آن برداشت و تمامی این حقایق نشان می‌دهد که سخن از یک اقدام تروریستی است».

پلیس تهران در مورد زمانی که نیروهایش بعد از این حادثه به محل رسیده‌اند، گزارشی نداده است، اما ویدئوهای منتشر شده توسط دولت آذربایجان از دوربین‌های مداربسته سفارت نشان می‌دهد که فرد مهاجم با کوبیدن خودرو شخصی خود به خودرو سفارت در مقابل در ساختمان و با تکان دادن دست به پلیس ایرانی مقابل ساختمان سفارت، با کلاشنیکف وارد ساختمان آن شده و برای دقایقی با افسران امنیتی جمهوری آذربایجان درگیر می‌شود.

همچنین ویدئویی از بازگشت او به خودرو، برداشتن پتک و تلاش برای شکستن در سفارت، روشن کردن کوکتل مولوتوف برای به آتش کشیدن ساختمان منتشر شده است، در حالی که در این زمان طولانی خبری از نیروی انتظامی نیست.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۱۹ فوریه ۲۰۲۳