گردهمایی اعتراضی ایرانیان در بروکسل

ایرانیان از کشورهای مختلف بخصوص کشورهایی اروپایی در بروکسل تجمع اعتراضی بزرگی برپا کرده‌اند. حامد اسماعیلیون، مسیح علی‌نژاد و دریا صفایی از چهره‌های مخالف جمهوری اسلامی بودند که برای تجمع امروز در بروکسل فراخوان داده بودند.

به گزارش بی‌بی‌سی، یکی از درخواست‌های اصلی و مشخص معترضان اضافه شدن سپاه پاسداران به فهرست سازمان‌های «تروریستی» اتحادیه اروپا است.

این تظاهرات همزمان با نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در همین شهر برگزار شده است.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز گفت مجموعه تحریم‌های تاره و مهمی در اعتراض به وضعیت حقوق بشر در ایران در نظر خواهد گرفت.

مسیح علی‌نژاد در تجمع ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی مقابل شورای اروپا بروکسل گفت: «رمز پیروزی ما، اتحاد ماست. ما سال‌ها زخم‌خورده یک حکومتیم، ما سرما خورده یک زمستانیم. پیروز نخواهیم شد، اگر دست‌های هم را نگیریم.»

همچنین حامد اسماعیلیون در این تجمع گفت: «زمزمه تاسیس سپاه پاسداران حتی قبل از اینکه روح‌الله خمینی نوفل لوشاتو را ترک کند آغاز شد. سازمانی برای دفاع از انقلاب نه مردم ایران. هنوز هم نامی از ایران در نام این نهاد نیست.»

او افزود: «سپاه پاسداران پس از جنگ با عراق یک هیولای اقتصادی و امنیتی شد و امروز مهم‌ترین ابزار سرکوب مردم ایران است.»

اسماعیلیون گفت: «در ایران آینده نظامیان در سیاست مداخله نمی‌کنند و اقتصاد به جای مداحان یونیفرم پوش، در دست متخصصان ایرانی خواهد بود. در ایران آینده اقوام زیر ضربه‌های سپاه پاسداران نخواهند بود و نفس خواهند کشید.»

او ادامه داد: «در ایران آینده مافیای سپاه پاسداران محیط زیست را به نابودی نمی‌کشاند. در ایران آینده پلیس برای حفظ امنیت خواهد بود نه ارعاب و آدمکشی.»

اسماعیلیون گفت: «قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست تروریستی تصمیم درستی است که باید فورا و به اضطرار گرفته شود.»

سعید بشیرتاش، فعال سیاسی نیز گفت: «ایران بدون سپاه پاسداران یک سرزمین آزاد خواهد بود. سپاه پاسداران هم تروریست و هم مافیا و قاچاقچی مواد مخدر و کالا است.»

او افزود: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هیچ نامی از ایران ندارد و از ابتدا برای مقابله با ارتش ایران تشکیل شد. سپاه پاسدارانی که اگر یک روز نباشد، جمهوری اسلامی هم یک روز هم نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد.»

شیرین عبادی: پایه‌های جمهوی اسلامی در خون مردم است

در تجمع بزرگ مخالفان جمهوری اسلامی در بروکسل، پیام شیرین عبادی حقوق‌د‌ان سرشناس و برنده جایزه صلح نوبل برای معترضان پخش شد.

در این پیام که بر صفحه‌های نمایش بزرگ پخش شد، خانم عبادی با اشاره به اعدام‌های اوایل انقلاب، به «کشتار ایذه و جمعه خونین زاهدان» اشاره کرد و گفت: «پایه‌های جمهوی اسلامی در خون مردم است.»

او گفت این موضوع به ایران محدود نمانده و «۵۴۰ ترور» در خارج ایران به دست عوامل حکومت «منحوس» جمهوری اسلامی صورت گرفته است.

خانم عبادی از کشورهای اروپایی هم انتقاد کرد: «سال‌ها بوی نفت به اروپا اجازه نمی‌داد بوی خون را در ایران استشمام کند اما به برکت انقلاب زن، زندگی آزادی مجبور شدند صدای مردم ایران را بشنوند.»

او خواستار قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های «تروریستی» اتحادیه اروپا شد.

به گزارش شبکه ایران‌اینترنشنال، جورج دبیلو بوش، رییس‌جمهور سابق آمریکا در پیامی به تجمع مقابل شورای اروپا گفت: «سپاه پاسداران یک سازمان تروریستی و ناقض مکرر حقوق بشر است. اقدامات سپاه در ایران و خارج از مرزها ماهیت خشونت‌بار جمهوری اسلامی را ثابت می‌کند.»

تئو فرانکن، نماینده پارلمان بلژیک و رییس هیات بلژیک در ناتو نیز گفت: «امروز صبح از دبیر کل ناتو یک سوال پرسیدم و آن این بود که آیا ناتو از راهپیمایی شما دفاع می‌کند. او گفت که ناتو از آرمان مردم ایران حمایت می‌کند و به مبارزه ادامه دهید. این یک نشانه مهم است.»

او افزود: «یک شهروند بلژیکی در ایران زندانی است و سپاه پاسداران او را ربوده است.»

هیلل نویر، مدیر اجرایی سازمان دیده‌بان سازمان ملل، در این تجمع گفت: «من به عنوان یک وکیل حقوق بین‌الملل می‌گویم که تحت قوانین اتحادیه اروپا، تحقیقات قضایی کافی برای قرار دادن نام سپاه پاسداران در لیست سازمان‌های تروریستی وجود دارد.»

در این تجمع، آهنگ «رویای ما» با صدای النا، خواننده اوکراینی اجرا شد.

بنابر اعلام برگزارکنندگان، شمار شرکت‌کنندگان در تجمع اعتراضی بروکسل تا ساعت ۱۴:۵۰ به وقت محلی (۱۷:۲۰ به وقت تهران) به بیش از ۶۰هزار نفر رسیده، اما پلیس بروکسل پایتخت بلژیک از شرکت بیش از بیست و هفت هزار نفر در تجمع اعتراضی ایرانیان در روز دوشنه در این شهر خبر داد.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۲۱ فوریه ۲۰۲۳