گرفتن انتقام خیزش از فرودستان: سپاه سرپناه کپرنشینان بلوچ را در حاشیه چابهار بر سرشان آوار کرد

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، مأموران سپاه پاسداران هنگام تخریب کپرها گفته‌اند زمین‌ها متعلق به سپاه هستند و مردم باید از آنجا بروند.

انتقام‌جویی حکومت از زنان و طبقات فرودست از پس جنبش «زن، زندگی، آزادی» ادامه دارد. در تازه‌ترین نمونه از حمله به فقرا در نظامی که به نام مستضعفان بر پا شد، نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، همراه با تیراندازی و ضرب و جرح زنان و کودکان، سرپناه کپرنشینان در حاشیه چابهار را تخریب کردند.

سایت «حال ‌وش» که خبرهای استان سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، گزارش داد که بامداد امروز سه‌شنبه ۹ اسفند ماه ۱۴۰۱، نیروهای سپاه پاسداران با یورش بردن به «منطقه پشت جمعه بازار چابهار»، علاوه بر تیراندازی و ضرب و جرح زنان، اقدام به تخریب خانه‌های کپری این «شهروندان بی‌بضاعت» کردند.

یک شاهدان عینی در رابطه با این ماجرا به حال وش گفته است: ساعت ۱۲ شب صدای تیراندازی آمد. ما رفتیم ببینیم چه شده که دیدیم نیروهای سپاهی پشت جمعه بازار شهرک صنعتی چابهار لودر آورده‌اند و دارند با شوکر زنان را می‌زنند. بچه‌ها و زن‌ها خیلی ترسیده بودند و گریه می‌کردند. حتی یک زن زایمان کرده آنجا بود.

مأموران سپاه هنگام تخریب کپرها گفته‌اند زمین‌ها متعلق به سپاه پاسداران هستند و مردم باید از آنجا بروند

به گفته این شاهد عینی، نیروهای سرکوب سپاه پاسداران اصلا فکر نکردند که این مردم از فقر و نداری اینجا در کپر زندگی می‌کنند: همه را با خاک یکسان کردند. حتی دستشویی‌ها و‌ حوض آب انبارشان خراب کردند. بچه‌ها از ترس و تشنگی گریه می‌کردند. این مردم قشر فقیر هستند که با پول کارگری این کپرها را درست کرده بودند اما همه را خراب کردند.

بر اساس گزارش منتشر شده در حال وش، ماموران سپاه هنگام تخریب کپرها گفته‌اند زمین‌ها متعلق به سپاه هستند و مردم باید از آنجا بروند: به زنان خیلی بی‌احترامی کردند. یک مامور سپاهی که لباس سفید داشت و به تخریب منازل نظارت می‌کرد به یک زن سیلی زد. چند زن و دختر دیگر را هم با شوکر زدند. از ساعت ۱۲ شب تا ۳:۴۵، ماموران سپاه آنجا بودند و همه چیز با خاک یکسان کردند.

کانال تلگرام فعالان کارگری-سوسیالیستی اما از این اقدام سپاه پاسداران با عنوان «شبیخون گزمگان شب‌پرست به کپرنشینان چابهار» یاد کرده و نوشته است که کپرهای محذوفان و تهیدستان منطقه را تخریب و اقدام به تیراندازی و ضرب و جرح ساکنان کرده‌اند.

تخریب سرپناه کپرنشینان در چابهار پیش از این هم سابقه داشته است اما دست‌اندرکاران تخریب، مأموران بنیاد مسکن چابهار بودند که خانه‌های کپری شهروندان بلوچ در کُمب را تخریب کردند.

روز جمعه هشتم مرداد ۱۴۰۱، نیروهای بنیاد مسکن شهرستان چابهار، با سرپرستی مهدی صباغ و مصطفی بامری، این کپرهای مسکونی را تخریب کردند و باعث رعب و وحشت کودکان شدند.

آنان زمانی که بزرگسالان برای کار به داخل شهر رفته بودند، با بدرفتاری با کودکان بلوچ آن‌ها را از کپرها خارج کرده و محل زندگی ایشان را تخریب کردند.

مناطق و روستاهای در حاشیه شهر چابهار مانند کُمب، مرادآباد، هوت‌آباد، رَمین، عثمان‌آباد، بَلسَر و …، گاه گاه مورد یورش «نیروهای بنیاد مسکن» قرار می‌گیرد و خانه‌های مسکونی افراد فقیر و محرومی که در آنجا ساکن هستند، تخریب می‌شود.

در نمونه‌ای دیگر که خبر آن ۲۱ اسفند ۹۹ منتشر شد، مأموران بنیاد مسکن کپر یک زن چابهاری را به جرم زمین‌خواری خراب کردند.

رویداد ۲۴ از قول دختر این زن نوشت مأموران حتی پتو‌هایی را که نیکوکاران به آنان داده بودند، با خودشان بردند.

بر اساس این گزارش، در جریان تخریب این کپر، چوب‌های آن روی سر آسیه هوت، مادر خانواده می‌افتد و او را مجروح و راهی درمانگاه می‌کند.

هزینه‌های سنگین مسکن و فقر و نداری که در مناطق دور از مرکز تشدید هم می‌شود، باعث شده است عده زیادی از مردم در مناطق حاشیه‌ای چابهار به کپر‌نشینی روی بیاورند. علاو بر تخریب این کپرها اما خانه‌های شهروندان و آن‌چه در رسانه‌های منتشر کننده خبرهای سیستان و بلوچستان، «تصاحب زمین‌های ابا و اجدادی مردم بلوچ» خوانده شده است، اخیرا در زاهدان و حاشیه این شهر هم به دست نیروهای سپاه و بسیج صورت گرفته است.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۱ مارس۲۰۲۳