پائين رفتن از پلکان القاب

سپیده قیاسوند

          پس از نهائی شدن توافق هسته ای ميان ایران و کشورهای ۱+۵ در سال ۲۰۱۵، محمد جواد ظریف، در محدودهء حکومت اسلامی و طرفداران اش و نيز در قلمرو حاکميت پرزيدنت اوباما و وزير خارجه اش، و همچنين در ميان ديپلمات های اروپائی درگير اين توافق، به یکی از محبوب ترین چهره های سیاسی دو دههء اخیر تبدیل شد؛ تا آنجا که بسیاری از اصلاح طلبان حامی دولت روحانی، محمد جواد ظریف را با محمد مصدق مقایسه کردند و برخی دیگر از هواداران وی به او لقب «امیرکبیر ایران» را دادند.

          پای بندی او به اصول حاکمیت اسلامی ایران، توانایی اش در امور دیپلماتیک و آشنایی اش به زبان انگلیسی باعث شد تا در سال ۱۳۸۰ به عنوان نمایندهء ایران در سازمان ملل متحد معرفی شود. زمانی که حسن روحانی رییس شورای امنیت ملی بود، محمدجواد ظریف در تیم وی حضور داشت؛ تیمی که موفق شد ارسال پروندهء هسته ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل را در آن زمان متوقف کند. با روی کار آمدن دولت حسن روحانی و وعدهء دروغینِ برداشتن تحریم های اقتصادی، محمد جواد ظریف پای به وزارت خارجه گذاشت. او، علاوه بر طرفدارانی که به او لقب امیرکبیر دادند، مخالفانی نیز داشت که مهمترین آنها «گروه دلواپسان» بودند. خلاصه اينکه این امیرکبیر خیالی اولین وزیر خارجه ای بود که، پس از گروگانگیری سفارت آمریکا، با لبخند در مقابل وزیر امور خارجهء همين کشور نشست و او را به نام کوچک صدا کرد.

          نکته جالب اينکه، چندی بعد آقای اميرکبير قلابی، در کنفرانس امنیتی مونیخ، با لحنی معترض اعلام کرد که متخصص حقوق بشر در جهان هم هست. او گفت: «من خودم پروفسور حقوق بشر هستم، بیشتر از ۳۰ سال است که حقوق بشر درس می دهم». و بدین ترتیب از ماه های ابتدایی امسال تا کنون، امیرکبیر ظریف ما، لقب پروفسور حقوق بشر را نیز با خود به یدک می کشد.

          ديروز خبر آمد که ایالات متحده آمریکا، که از پشتک و وارو زدن های محمد جواد ظریف به ستوه آمده، و همانند سایر اعضای مافیای خامنه ای، او را نیز در رفتارهای یاغیانهء رژیم همدست دانسته و تحریمش کرده و تا آنجا پيش رفته که «پروفسور امیرکبیرِ» ظریفِ دیروزِ ما را به دريافت لقب «ماله کش اعظم» مفتخر ساخته است.

          بدين سان، فواره ای که بلند شده بود رفته رفته سرنگون می شود و شاید وقت آن رسيده باشد که لقب «گربه نره»، که در دهه ی شصت به آيت الله منتظری داده شده بود، بعلت فوت آن شخصيت و بلاتکليف ماندن لقب مزبور، به پروفسور امیرکبیرِ ظریف ما داده شود تا پرونده مشعشع ايشان ختم بخير شود.

اين هم واکنش يک نويسندهء جيره خوار تلويزيون آيت الله بی.بی.سی:

۱۱ امرداد ۱۳۹۸ – ۲ اگوست ۲۰۱۹

One comment

  1. دیدن مزدور فرقه تبهکار آخوندی مسعود بهنود دراین صفحه حال وطن پرستان را منقلب و دگرگون میکند. این چهره زشت که دائما در آیت اله بی بی سی وراجی میکند باید مورد شناسائی ملت قرار گیرد تا بیشتر به مزودریش آشنا شوند با احترام محمد گورکی

Comments are closed.