منابع دیپلماتیک: به‌خاطر توافقات گروسی با ایران، شورای حکام قطعنامه‌ جدیدی علیه تهران تصویب نمی‌کند

نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی در وین، پایتخت اتریش برگزار می‌شود که رافائل گروسی، مدیر کل این آژانس به تازگی از سفر خود به تهران بازگشته است. او در این سفر با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی و تعدادی دیگر از مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی دیدار کرد.

به گفته منابع دیپلماتیک، ایران با وجود شدت گرفتن تنش‌های هسته‌ای، در پی رسیدن به «توافقات ملموس» در انتهای هفته گذشته در جریان سفر آقای گروسی به تهران، با قطعنامه جدیدی از سوی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روبرو نخواهد شد.

آقای گروسی روز شنبه اعلام کرد که ایران با اتصال دوباره دوربین‌های نظارتی آژانس در چند سایت هسته‌ای خود و افزایش بازرسی‌ها موافقت کرده است. او که به دنبال اخباری مبنی بر غنی‌سازی ۸۳.۷ درصدی اورانیم در ایران به تهران سفر کرده بود، گفتگو با مقامات ایرانی را «سازنده» خواند.

رافائل گروسی در کنفرانس خبری در حاشیه برگزاری نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به خبرنگاران گفت: «این نخستین بار بود که توانستم با رئیس‌ جمهوری ایران درباره چنین مواردی گفتگویی جدی داشته باشم. این موضوع از اهمیت بسزایی برخوردار است.»

وی درباره دستاوردهای سفرش به تهران گفت: «ما از حکومت ایران تنها قول نگرفتیم بلکه با آن‌ها به توافقات مشخص و واقعی دست‌ یافتیم. در عین حال من باید وظیفه‌ام را انجام بدهم و در این راه کوتاه نمی‌آیم. دوباره و دوباره سعی می‌کنم. من هم مثل هرکس دیگری ناامید می‌شوم. شاید زمانی که به نتیجه‌ای نرسم حتی از همه ناامیدتر باشم. اما ما به راه خود ادامه می‌دهیم و فکر می‌کنم در مسیر درست گام برمی‌داریم. من اکنون ناامید نیستم. به نظر من در آغاز مرحله جدیدی هستیم. این یک روند تازه نیست، بلکه یک مرحله جدید است.»

او همچنین در مخالفت با ادعاهای مطرح شده در رابطه با خوشبینی بیش از حد خود به نتیجه مذاکرات افزود: «من حتی خوشبین هم نیستم و سعی می‌کنم واقع‌گرا باشم. می‌دانم که اتفاق‌های مهمی افتاده است. سعی می‌کردم این نتایج را بدست آورم. پس به یک معنا، از این که به نظر می‌رسد روی زمین محکمی گام بر‌می‌داریم و قرار است اقدامات خاصی انجام شود، راضی هستم. اما قطعا با احتیاط، نکته به نکته و موضوع به موضوع پیش می‌رویم.»

آقای گروسی پیوستگی دریافت اطلاعات از ایران را به طور خاص در جهت احتمال احیای برجام بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: «ما در دوران انسداد جریان اطلاعاتی و نبود جریان پیوسته اطلاعات به سر می‌بردیم. اما اکنون می‌توانیم مجددا آغاز به کار کنیم. این‌ها فقط حرف نیستند و بسیار واقعی هستند.»

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۷ مارس۲۰۲۳