سوزاندن تصاویر خمینی و خامنه‌ای و روسری‌ها و گرامیداشت یاد کشته‌شدگان در چهارشنبه سوری

معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس در تذکری به ابراهیم رئیسی، با اشاره به گذشت ۵ ماه از کشتار معترضان در زاهدان در روز ۸ مهر ۱۴۰۱، خواستار محاکمه شفاف و عادلانه آمران و عاملان آن شد.

وی خطاب به رئیسی گفت باید با «اهتمام ویژه به این موضوع جامه عمل پوشانده شود.»

پس از «جمعه خونین» زاهدان که طی آن حدود صد معترض و نمازگزار با شلیک هدفمند نیروهای حکومتی کشته شدند، این شهر و برخی شهرهای دیگر سیستان و بلوچستان هر جمعه پس از برگزاری نماز صحنه اعتراض‌های گسترده خیابانی بوده است.
گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی، کارگر و وبلاگ‌نویس جوانی که سال ۹۱ زیر بازجویی کشته شد، در پیامی به مناسبت چهارشنبه‌سوری، در توئیتر نوشته: «پیام مادر كيان پيرفلک رو دیدم، حکومت کودک‌کش نگذاشت کیان عزیز امسال چهارشنبه‌سوری رو ببینه. ما باید حکومت رو آتیش بزنیم و به سفارش کیان از روش بپریم.»

کیان پیرفلک، کودکی بود که در جریان تیراندازی ماموران امنیتی به خودروی حامل او و خانواده‌اش در ایذه، کشته شد.

سازمان «اتحادیه ملی برای دموکراسی در ایران» که با نام اختصاری «نوفدی ایران» در آمریکا فعالیت می‌کند روز سه‌شنبه خبر داد که از زمان رونمایی از برنامه «حمایت حداکثری» خود از معترضان در ایران، هدف حمله سایبری «گسترده» قرار گرفته است.

این سازمان در نشستی که روز دوشنبه در هفته جاری با حضور شاهزاده رضا پهلوی برگزار شد، راهکاری را با ۱۵ گام به عنوان «ابزار راهبردی» برای «حمایت حداکثری» از سوی سیاست‌گذاران جهانی، با هدف ایستادن در کنار مردم ایران، ارائه کرد.

نازنین بنیادی، بازیگر و از چهره‌های شاخص اپوزیسیون در خارج از کشور، در توئیتر به اعتراضات مردمی همزمان چهارشنبه‌سوری واکنش نشان داد و نوشت: «آتش انقلاب مهسا امینی هنزو فروزان است.»

او نوشت: «چهارشنبه سوری دیشب تنها جشن ستایش آتش نبود. خروش سرکش شکوه انقلاب مهسا بود که به همراه فروزه‌های آتش به آسمان زبانه کشید. درود.»

علی صالحی، دادستان تهران، روز چهارشنبه خبر داد که پرونده صادق زیباکلام و آذر منصوری به دلیل زدن توئیت درباره مسمومیت‌های مشکوک به دادگاه رفته است.

دادستان تهران روز سه‌شنبه، ۱۶ اسفند، از تشکیل پرونده قضایی و اعلام جرم علیه «مدیران مسئول رسانه‌های هم‌میهن، رویداد ۲۴ و شرق و همچنین اشخاصی از جمله آذر منصوری، صادق زیباکلام و رضا کیانیان» خبر داده بود.

علی صالحی، دادستان تهران، علت این تصمیم را «شایعه‌پراکنی و دروغ‌پردازی» این افراد و رسانه‌ها در مورد ماجرای حملات با گاز به مدارس و خوابگاه‌ها عنوان کرد.

او اکنون می‌گوید که «قرار جلب به دادرسی صادر شده… و پرونده نامبردگان با صدور کیفرخواست جهت رسیدگی به دادگاه ارسال شده است.»

میکی ماوس، شخصیت کارتونیِ ساخته و پرداخته ذهن بنیانگذار کمپانی دیزنی، عید نوروز را به عنوان جشن سال نوی ایرانیان به کودکان تبریک گفت.

میکی ماوس در یک ویدئوی دو دقیقه‌ای خطاب به کودکان تمام دنیا از نوروز به عنوان جشن ملی ایرانی‌ها یاد می‌کند و از چارشنبه‌سوری تا سیزده بدر را برای کودکان توضیح می‌دهد.

در ادامه اطلاع‌رسانی عجیب نورنیوز، رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران، این وب‌سایت از سفر علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی تا قبل از پایان سال جاری به یکی از کشورهای عربی منطقه خبر داد.

در این خبر به نام این کشور اشاره‌ای نشده، اما آمده هدف از این سفر، «ملاقات با مقامات عالی آن کشور و حل و فصل چند پرونده مهم امنیتی و اقتصادی» است.

پیش از اعلام خبر تصمیم ایران و عربستان برای برقراری دوباره رابطه، نورنیوز در خبر مشابهی نوشته بود که شمخانی «طی چند روز گذشته در یک کشور خارجی مشغول مذاکرات بسیار مهمی است. اعلام قریب‌الوقوع نتایج این مذاکرات، تحولات قابل ملاحظه‌ای را رقم خواهد زد.»

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۵ مارس۲۰۲۳