کنفرانس «همبستگی، پلی به سوی آزادی» در تورنتو

روز شنبه ۵ فروردین چهره‌های سرشناس مخالفت جمهوری اسلامی و برخی قانونگذاران ایرانی‌تبار از اروپا و کانادا در نشست سازمان تیرگان با عنوان کنفرانس «همبستگی، پلی بسوی آزادی» شرکت کردند و خواستار اتحاد علیه جمهوری اسلامی شدند.

به گزارش صدای آمریکا، در این نشست که توسط علی احساسی عضو ایرانی‌تبار پارلمان کانادا مدیریت می‌شد، ابتدا مهرداد آرین‌نژاد مدیر سازمان فرهنگی تیرگان در نشست این سازمان با عنوان کنفرانس «همبستگی، پلی بسوی آزادی» در تورنتو گفت: ما جهت‌گیری سیاسی نداریم و هدف‌مان ایجاد همبستگی بیشتر بین ایرانیان و رساندن صدای مردم ایران به خارج از کشور است.

نازنین بنیادی در این نشست گفت: جمهوری اسلامی در چهل سال گذشته ضد حقوق بشر و ضد زنان بوده است. اینبار مردم ایران بلندتر صدای اعتراض شان را بلند کردند و خواستار سرنگونی جمهوری اسلامی شدند.

شاهزاده رضا پهلوی در نشست سازمان تیرگان با عنوان کنفرانس «همبستگی، پلی بسوی آزادی» در تورنتو گفت: هدف ما این است که اطمینان بدهیم که بعد از سرنگونی جمهوری اسلامی خلاء ایجاد نمی‌شود. ایران سوریه نمی‌شود. ما از همه منابع داخل ایران و خارج برای ساخت ایران استفاده خواهیم کرد.

وی افزود: از اولین‌ چیزهایی که به رهبران غربی گفتم این بود که همه تلاش‌تان برای اصلاح جمهوری اسلامی بوده اما ذات جمهوری اسلامی نقض حقوق بشر است؛ درست در مقابل نقطه مقابل خواست مردم که ارزش‌های آزادی و حقوق بشری را می‌خواهند.

مسیح علی‌نژاد هم در این نشست گفت: مردم در داخل ایران بدون اینکه به گرایش هم کار داشته باشند، گفتند ما جمهوری اسلامی را نمی‌خواهیم و لیاقت ما بالاتر از این رژیم است.

وی افزود: جمهوری اسلامی دشمن مردم ایران و جهان است. به نقش رژیم ایران در جنگ اوکراین نگاه کنید. رهبران کشورهای دموکراتیک در سرنگونی جمهوری اسلامی با مردم ایران متحد شوند. محکومیت کافی نیست، آنها باید اقدام کنند. جمهوری اسلامی داعش با نفت است.

عبدالله مهتدی هم در نشست سازمان تیرگان با عنوان کنفرانس «همبستگی، پلی بسوی آزادی» در تورنتو گفت: منشوری که با دوستان تهیه شد نه آیه قرآن است و نه قانون اساسی آینده ایران. این منشور دیدگاه ماه برای یک دموکراسی و پذیرش حقوق بشر و تنوع و تکثر است.

وی افزود: ما به دنبال اجرای عدالت و نه انتقام هستیم. ما به دنبال تبدیل ایران به جامعه بهتری هستیم که مردم آن با انتخابات آزاد سرنوشت‌خودشان را تعیین کنند. ما به دنبال حمایت مردم ایران هستیم و در این گروه خود را رهبران ایران آینده نام نگذاشتیم.

حامد اسماعیلیون در این نشست گفت: انقلاب زن زندگی آزادی شروع شده و پیروز خواهد شد. تمام ایرانیان در داخل و خارج همراه این انقلاب هستند و انقلاب در داخل ایران روی خواهد داد.

وی افزود: پیروزی انقلاب زن زندگی آزادی نیاز به همبستگی و مبارزه مستمر دارد. جایی برای ناامیدی نیست و ما با امید پیروز می‌شویم. بهترین الگوی ما خانواده‌های دادخواه از جمله مادران خاوران و کسانی هستند که هرگز نبخشیدند و پا پس نکشیدند.

در این نشست گروهی از اعضای ایرانی‌تبار پارلمان کانادا و همچنین برخی کشورهای اروپایی حضور داشتند.

آزاده رجحان نماینده پارلمان سوئد در نشست سازمان تیرگان با عنوان کنفرانس «همبستگی، پلی بسوی آزادی» در تورنتو گفت: من از همه ایرانیان خارج از کشور، همه نمایندگان ایرانی‌تبار پارلمان‌های کشورهای غربی می‌خواهم که برای ایرانی بهتر همراه و متحد شوند.

دانیال ایلخانی‌پور نماینده در پارلمان محلی ایالت هامبورگ آلمان نیز در این نشست گفت: ناامید نشوید؛ از دید یک اروپایی که روند سیاست را می‌شناسد می‌گویم ما موفق بوده‌ایم. امروز در دنیا همه انقلاب ایران را می‌شناسند.

نرگس اسکندری، شهردار فرانکفورت آلمان هم در این نشست گفت: جمهوری اسلامی به ما نشان داد ضد انسان است و انسانیت در این رژیم وجود ندارد. وظیفه ما این است که به جهان نشان دهیم این رژیم دیگر نباید باشد.

مایکل پارسا مقام دولت کانادا در نشست سازمان تیرگان با عنوان کنفرانس «همبستگی، پلی بسوی آزادی» در تورنتو گفت: مردم ایران با رژیمی می‌جنگند که هیچ احترامی برای مردم خود ندارد. جمهوری اسلامی در نقض حقوق مردم خود در این چهل سال رکورد زده است.

رضا مریدی سیاستمدار ایرانی کانادایی هم در این نشست گفت: باید آنچه مردم می‌خواهند را برای ایران برآورده کنیم. رژیم ایران با هیجان سرنگون نمی‌شود. اپوزیسیون باید متحد شوند و با فردگرایی نمی‌شود پیروز شد.

در این نشست، گُلدی قمری نماینده ایرانی‌تبار پارلمان آنتاریو هم گفت: ما اکنون ایرانیانی در مجالس کشورهای جهان داریم و حضور ما نمایندگان برای شکل دادن به دموکراسی آینده ایران مهم است.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۲۶ مارس۲۰۲۳