تجمع اعتراضی بازنشستگان و کارگران در شوش با شعار «گرانی تورم، بلای جان مردم»

جمعی از بازنشستگان و کارگران شوش و هفت‌تپه روز یک‌شنبه ششم فروردین ماه با برپایی تجمع مقابل فرمانداری این شهر و سردادن شعارهایی چون «گرانی تورم، بلای جان مردم» و «تا حق خود نگیریم، از پا نمی‌نشینیم» به بحران اقتصادی و معیشتی و همچنین مصوبه دستمزد ۱۴۰۲ شورای عالی کار اعتراض کردند.

بازنشستگان و کارگران شوش که از چند هفته پیش روزهای یک‌شنبه مقابل دستگاه‌های دولتی تجمع اعتراضی برپا می‌کنند از آن به عنوان «یکشنبه‌های اعتراضی» نام می‌برند.

در جریان تجمع روز ششم فروردین که با وجود بارش باران برای چند ساعت مقابل فرمانداری شوش برگزار شد، شماری از کارگران و بازنشستگان شرکت نیشکر هفت‌‌تپه نیز بازنشستگان تامین اجتماعی شوش را همراهی می‌کردند.

حاضران در این تجمع همچنین پلاکاردها و پرده‌نوشت‌هایی در دست داشتند که بر آنها شعارهایی چون «ظلم و ستم کافیه، سفره ما خالیه» و «بازنشسته داد بزن، حقت رو فریاد بزن» نوشته شده بود.

یکی از شعارهای تجمع بازنشستگان و کارگران مقابل فرمانداری شوش نیز «اجرای همسان‌سازی، حق مسلم ماست» بود که به خواسته آنها برای همسان‌سازی حقوق‌ها و اجرای کامل این قانون مربوط بود.

یک روز پیش از تجمع بازنشستگان شوش مقابل فرمانداری، کارگران نیشکر هفت‌تپه اقدام به برپایی تجمعی در اعتراض به مصوبه شورای عالی کار در مورد «مصوبه دستمزد سال ۱۴۰۲» کرده بودند.

طبق مصوبه شورای عالی کار حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل فقط ۲۷ درصد افزایش خواهد یافت و پایه حقوق کارگران در این سال نیز ۵ میلیون و ۳۰۸ هزار تومان خواهد بود.

در تجمع کارگران نیشکر هفت‌تپه در روز شنبه، فعالان کارگری با اشاره به افزایش مداوم نرخ تورم و افزایش قیمت مواد غذایی و دیگر هزینه‌ها، تاکید کردند که حقوق تعیین شده توسط شورای عالی کار را «دستمزد ظالمانه» می‌دانند و خواهان افزایش حقوق‌ها متناسب با نرخ تورم و هزینه سبد معیشتی خانوارهای کارگری هستند.

کانال‌های تلگرامی فعالان کارگری شوش و هفت‌تپه همچنین ویدیویی را منتشر کردند که شماری از کارگران و بازنشستگان پس از اطلاع از سفر محمد مخبر به استان خوزستان خود را به محل حضور معاون اول رئیسی در شوش رسانده و به مخبر به خاطر وضعیت وخیم اقتصادی و معیشتی و همچنین مصوبه دستمزد شورای عالی کار اعتراض می‌کنند.

معاون اول رئیسی حاضر به ارائه پاسخی به این کارگران و بازنشستگان نیست اما به آنها توصیه می‌کند که «آرام» و «یواش» صحبت کنند و در مقابل بازنشستگان و کارگران به مخبر می‌گویند که او ارشدترین مقام اقتصادی دولت رئیسی و مسئول مستقیم وضعیت وخیم اقتصادی و مشکلات معیشتی مردم به ویژه کارگران و بازنشستگان است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۷ مارس۲۰۲۳