زندانی محکوم به اعدام: زیر‌شکنجه به همکاری با اسرائیل اعتراف کردم

صدای آمریکا به فایلی صوتی از «آرام عمری بردیانی» زندانی محکوم به اعدام در زندان ارومیه دست یافته است که می‌گوید زیر شکنجه وادار شده به همکاری با اسرائیل اعتراف کند.

او می‌گوید حتی نمی‌دانسته موساد (سازمان اطلاعاتی اسرائیل) چیست و به بازجوها گفته عکس موساد را به او نشان دهند که مشخص شود او را می‌شناسد یا نه؟

به گفته آرام عمری، او ماه‌ها در انفرادی زیر شکنجه بوده و مأموران اطلاعات او را تهدید به کشتن خانواده و بچه‌اش کرده‌اند.

آرام عمری به همراه رحمان پرحازو، امیر مشتاق گنگچین، فخرالدین دودکانلوی میلان و اشکان عثمان‌زاده پاییز ۱۴۰۰ بازداشت شدند.

شعبه سوم دادگاه انقلاب ارومیه اواخر بهمن ۱۴۰۱، آرام عمری و چهار تن دیگر را به اتهام «همکاری با موساد» به اعدام محکوم کرد.

به گزارش سازمان‌های حقوق بشری، نسیم نمازی، وفا هناره، رحمان پرحازو و منصور رسولی چهار شهروند دیگر هستند که به اعدام محکوم شده‌اند.

اردیبهشت ۱۴۰۱ تصاویری از منصور رسولی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. رسانه‌های اسرائیل ادعا کردند او مأمور نیروی قدس سپاه پاسداران بوده و عوامل موساد در داخل ایران از او بازجویی کرده‌اند.

در پی آن، قوه قضاییه جمهوری اسلامی روز سیزدهم آذر، چهار شهروند به نام‌های حسین اردوخان‌زاده، شاهین ایمانی محمودآباد، میلاد اشرفی آتباتان، و منوچهر شهبندی بجَندی را با اتهام‌های «آدم‌ربایی و همکاری با سرویس اطلاعاتی اسرائیل» اعدام کرد.

اواخر اسفند آرام عمری و چند تن دیگر از زندانیان در اعتراض به احکام صادر شده علیه آنها چند روز اعتصاب غذا کردند که پس از دیدار با خانواده‌های خود به آن پایان دادند.

در بهار و تابستان گذشته در پی اقدامات مکرر منتسب به نیروهای امنیتی اسرائیل در ایران، نهادهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی اعلام کردند که چند گروه مرتبط با موساد را بازداشت کرده‌اند.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۲۷ مارس۲۰۲۳