جمعه اعتراضی در زاهدان: تظاهرات «سکوت» ساعاتی پس از بازداشت‌های گسترده

مردم زاهدان این بار به‌ دعوت امام جمعه زاهدان پس از نماز جمعه تظاهرات «سکوت» برگزار کردند. یک شب پیش نیروهای امنیتی در محله‌های مختلف زاهدان عده زیادی را بازداشت کردند.

جمعه ۱۱ فرورین، عبدالحمید اسماعیل زهی (مولوی عبدالحمید)، امام جمعه زاهدان به‌خاطر ماه رمضان از مردم خواست تا در بیست‌وششمین هفته اعتراضی مردم بلوچ دست به راهپیمایی «سکوت» بزنند.

مردم زاهدان در این روز با به‌همراه داشتن پلاکاردهای اعتراضی ضمن حمایت از زندانیان سیاسی خواهان آزادی مولوی عبدالمجید مرادزهی، مشاور و از اعضای دفتر امام جمعه زاهدان شدند. عبدالمجید مرادزهی ۱۰ بهمن‌ماه بازداشت شد.

وب‌سایت «نت بلاکس» که محدودیت دسترسی به اینترنت در جهان را رصد می‌کند، روز جمعه از اختلال گسترده در اینترنت شهر زاهدان خبر داد.

اعتراض به بازداشت مولوی عبدالمجید مرادزهی، مشاور و از اعضای دفتر امام جمعه زاهدان، در نماز جمعه جمعه ۱۱ فرورین ۱۴۰۲ زاهدان ـ عکس از فیلم‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی
«نت بلاکس» همچنین اعلام کرد که الگوی قطع اینترنت اعتراضات ضددولتی در نماز جمعه را هدف قرار می‌دهد.

عبدالحمید اسماعیل زهی (مولوی عبدالحمید)، در خطبه‌های نماز جمعه ۱۱ فروردین‌ماه که به‌دلیل محدودیت اینترنت به‌طور مستقیم پخش نشد، با بیان این‌که «این حق ملت است که سرمایه و درآمدش برای خود مردم حل شود»، افزود:

فتوای من این است که اگر ملت ایران راضی نباشد، نمی‌توانیم سرمایه‌هایشان را از نظر شرعی در خارج از ایران خرج کنیم.

اسماعیل‌زهی همچنین به ۱۲ فروردین سالروز رفراندوم جمهوری اسلامی برای تعیین نوع حکومت نیز اشاره کرد و با بیان این‌که مردم در این رفراندوم «جمهوریت» می‌خواستند، گفت:چتر نظام بر سر همه مردم به صورت برابر گسترده نشد و دغدغه‌هایی در اقلیت‌های مختلف به وجود آمد و بسیاری از مظالم در حق آنان صورت گرفت.

او همچنین گفت: وقتی نگاه مذهبی بر کشور حاکم باشد حلقه [خودی‌ها] را تنگ می‌کند. همان‌طور که در این سال‌ها قشر خاص و محدودی بالا آمدند و ریاست جمهوری و مدیریت کلان و منطقه‌ای کشور را در اختیار گرفتند. در این سال‌ها بی‌دین‌ها که هیچ، دیندارهایی را که فکر آزاد داشتند هم کنار گذاشتند و سراغ کسانی رفتند که تظاهر به دین و مذهب می‌کنند.

راهپیمایی «سکوت» روز جمعه در حالی برگزار شد که شامگاه پنج‌شنبه ۱۰ فروردین نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در محله‌های مختلف زاهدان به‌شکل گسترده‌ای دست به بازداشت مردم بلوچ زدند.

بنا به گزارش شبکه‌های اجتماعی محلی، نیروهای نظامی در محله‌های کریم‌آباد، جام جم و کشاورز با متوقف کردن خودروها و موتورسیکلت‌ها اقدام به تفتیش بدنی مردم و سپس بازداشت آن‌ها کردند.

هنوز از هویت بازداشت‌شدگان خبری منتشر نشده است.

در پی اعتراضات اخیر در سیستان و بلوچستان شمار زیادی از مردم، از جمله کودکان زیر ۱۸سال بدون ارائه دلیل بازداشت شده‌اند و از وضعیت دقیق بسیاری از آن‌ها اطلاعی در دست نیست.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۱ آپریل ۲۰۲۳