سیزده‌بدر ایرانیانی که بدون حجاب اجباری رقصیدند و علیه حکومت شعار دادند

مراسم سیزده‌بدر سال ۱۴۰۲ که در ایران «روز طبیعت» نام‌گذاری شده است، نسبت به سال‌های قبل از آن با تفاوتی قابل‌توجه برگزار شد و بسیاری از مردم در سراسر ایران، این مراسم را به فرصتی دیگر برای اعتراض به جمهوری اسلامی تبدیل کردند.

در حالی که ویدیوهای منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی نشان دادند که بسیاری از مردم ایران در ماه رمضان روزه نبودند و در اماکن عمومی غذا صرف می‌کردند، خانواده‌ کشته‌شدگان خیزش سراسری هم مراسم سیزده‌بدر را بر مزار جوانان و کودکان کشته‌شده به دست جمهوری اسلامی برگزار کردند.

با گذشت بیشتر از شش ماه از آغاز خیزش سراسری در ایران، در روز سیزدهم فروردین ۱۴۰۲، زنان زیادی بدون حجاب اجباری در پارک‌ها، تفرجگاه‌ها و اماکن عمومی حضور یافتند، آواز خواندند یا رقصیدند و همراه با مردان، علیه نظام اسلامی در ایران شعار سر دادند.

زینب مولایی‌راد، مادر کیان پیرفلک، کودک ۱۰ ساله کشته‌شده با شلیک نیروهای جمهوری اسلامی در ایذه، در نخستین سیزده‌بدری که فرزندش را کنار خود نداشت، بر مزار کیان آش دوغ پخت و میان حاضران تقسیم کرد. او در اینستاگرام نوشت: «الان ‌که نیستی، برات تا صبح بیدار می‌مونم، به انتظار طلوع خورشید و صبح سیزده رو کنار تو به در می‌کنم. مثل همیشه سبزه گره می‌زنم، برای آرزوهای قشنگمون. امسال آرزوی همه متفاوت است، تو هم گره بزن عزیزکم.»

در رسانه‌های اجتماعی ویدیویی هم از شعار «مرگ بر جمهوری اسلامی» مردم حاضر در پارک چیتگر تهران که در حال پختن نهارند، منتشر شده است.

در استان گیلان و حوالی ماسوله، ماموران مسلح و سرکوبگر به مردمی که در یک پارک مراسم سیزده‌بدر را برگزار می‌کردند، با گاز آشک‌آور و شلیک هوایی حمله کردند و کوشیدند تجمع آرام و رقص و شادی مردم را به هم بزنند. عجیب اینکه پس از اعتراض و مقاومت مردم، ماموران حمله‌کننده با حضور فرماندار فومن و همچنین یک فیلمبردار، از مردم عذرخواهی کردند.

تصاویر ارسالی برای ایندیپندنت فارسی نشان می‌دهد که در پارک آب‌وآتش تهران، شمار زیادی از پایتخت‌نشین‌ها با دورهمی، رقص، آواز و کنار گذاشتن حجاب اجباری، سیزده‌بدر را جشن گرفتند؛ اتفاقی که باعث شد مسئولان شهرداری تهران از ساعت ۸ شب برق این پارک را قطع کنند تا بدین شکل مانع از ادامه تجمع مردم شوند.

مادر محمدحسن ترکمان، از جانباختگان اعتراض‌های سراسری در بابل، به مناسبت سیزده‌بدر نوشت: «کاش نبودنت یه دروغ سیزده‌ بود. کاش مثل پارسال برای سیزده‌بدر با دوستانت به تفریح می‌رفتی.»

در بسیاری از شهرهای شمالی ایران مانند گرگان، بابلسر، رشت، محمودآباد، متل‌قو، لاهیجان و بندرانزلی، مسافران و مردم محلی در کنار یکدیگر و با پوششی آزادانه، به رقص و پایکوبی گروهی پرداختند تا بدین شکل مبارزه با قانون سرکوبگرانه حجاب اجباری را ادامه داده باشند.

ویدیو رقص گروهی زنان در یکی از پارک‌های اصلی رشت در حالی که هیچ‌یک مانتو یا روسری نداشتند، از ویدیوهای پربازدید توییتر فارسی در ۲۴ ساعت اخیر بود.

روز سیزدهم فروردین تصاویری از یک جانباز جنگ ایران و عراق و پدر سه شهید در پارک تندرستی فردیس کرج هم در رسانه‌های اجتماعی بسیار پربازدید شد. او با لباسی محلی و همراه با نوای نقاره در پارک می‌رقصید و زنان و مردان را هم به همراهی و رقصیدن دعوت می‌کرد.

ویدیویی نیز از جوانان ساکن خرم‌آباد در یک پارک منتشر شده است که نشان می‌دهد آن‌ها به امید «نابودی جمهوری اسلامی» سبزه گره می‌زنند. گره زدن سبزه برای رسیدن به آرزوها از اصلی‌ترین مراسم سیزده‌بدر است.

ویدیوهای زیادی نیز از شهرهای مختلف ایران مانند بهبهان، اصفهان، دزفول، نوشهر، رشت، شیراز، سنندج، شاهین‌شهر، مهاباد، پارس‌آباد مغان، اهواز، کرج و شهریار در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که ایرانی‌ها را در روز سیزدهم فروردین در حال شعار دادن علیه جمهوری اسلامی نشان می‌داد.

مردم معترض به جمهوری اسلامی شامگاه سیزدهم فروردین نیز در بسیاری از محله‌های تهران مانند تهران‌پارس، شهرک باقری، گیشا، مرزداران، اکباتان و سیدخندان، شعارهایی از جمله «سیزده‌بدر، آخوند دربه‌در» و «مرگ بر حکومت بچه‌کش» را از بام منازل یا پنجره‌ها فریاد زدند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۳ آپریل ۲۰۲۳