قوه قضاییه رژیم اسلامی اتهام سه متهم پرونده «اکباتان» را محاربه اعلام کرد

سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی روز چهارشنبه اعلام کرد که برای سه متهم پرونده کشته شدن یک بسیجی در اکباتان اتهام محاربه صادر شده است. این اتهام می‌تواند حکم اعدام را در پی داشته باشد.

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه، روز چهارشنبه، ششم اردیبهشت، در یک نشست خبری اعلام کرد که برای هشت متهم پرونده کشته شدن یک بسیجی به نام آرمان علی‌وردی در شهرک اکباتان تهران کیفرخواست صادر و به دادگاه انقلاب ارجاع شده است و متهمان «در حال معرفی وکیل» هستند.

آقای ستایشی در ادامه افزود: «سه نفر از متهمان در این پرونده اتهام محاربه از طریق تمسک به سلاح سرد و اقدام علیه امنیت ملی کشور دارند و برای سایر متهمان نیز اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور صادر شده است.»

بر اساس قوانین کیفری جمهوری اسلامی ایران، اتهام محاربه می‌تواند حکم اعدام را برای متهم در پی داشته باشد.

بنا بر اعلام سخنگوی قوه قضاییه، هفت نفر از متهمان پرونده اکباتان در حال حاضر در بازداشت به‌ سر می‌برند و یک نفر نیز آزاد است.

پرونده اکباتان برای رسیدگی به کشته شدن یک نیروی شبه‌نظامی بسیج به نام آرمان علی‌وردی تشکیل شده است. آقای علی‌وردی روز چهارم آبان ۱۴۰۱ در جریان اعتراضات «زن زندگی آزادی» در شهرک اکباتان تهران زخمی شد و پس از چند روز درگذشت.

به گفته کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان، در پرونده اکباتان، میلاد آرمون، متهم ردیف اول، و پس از او مهدی حسینی و مهدی ایمانی، علیرضا کفایی و حسین نعمتی دیگر متهمان این پرونده اعلام شدند.

مجید سعید عرب، وکیل دادگستری، روز چهارشنبه، ششم اردیبهشت در توئیتی نوشت که «وکالت تسخیری» یکی از متهمان این پرونده با اتهام «محاربه» به او سپرده و پرونده به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست ابوالقاسم صلواتی فرستاده شده است.

ابوالقاسم صلواتی معروف به «قاضی صلواتی» به دلیل صدور احکام سنگین برای معترضان از جمله اعدام در ادوار مختلف اعتراضات در ایران به «قاضی اعدام» و «قاضی مرگ» شهرت دارد و پیشتر توسط ایالات متحده در فهرست تحریم قرار گرفته است.

فرمانده سپاه تهران روز ۱۶ آبان از بازداشت ۱۴ نفر با ادعای «عوامل دخیل در قتل علی‌وردی» خبر داده بود. در پرونده مرگ این بسیجی پنج نفر به نام‌‎های میلاد آرمون، مهدی جهانی، بهراد حصاری، نستوه نیکخواه و محمد پسندیان دستگیر شدند که بعدتر به جز میلاد آرمون، همگی از این اتهام تبرئه و آزاد شدند.

بر اساس گزارش‌ها بازداشت‌های این پرونده، بیش از آن که بر اساس مدارک معتبر باشد، بر اساس اعترافات دستگیرشدگان در اداره آگاهی صورت گرفته است.

پیشتر یک منبع آگاه به کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان گفته بود که تمامی بازداشت‌شدگان تحت شکنجه‌‎های سخت قرار گرفته‎ و بعضا ناچار به اعتراف علیه خود و دیگران شده‎‌اند.

تاکنون چهار معترض بازداشت‌شده در جریان اعتراضات سراسری پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، اعدام شده‌اند.

سازمان حقوق بشر ایران در ماه دی پارسال هشدار داده بود که دست‌کم ۱۰۹ معترض در خطر صدور یا اجرای احکام اعدام قرار دارند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۷ آپریل ۲۰۲۳