مصادره محموله نفتکش جمهوری اسلامی توسط آمریکا در میانه تنش‌ها

خبرگزاری رویترز به نقل از یک شرکت امنیتی دریایی بریتانیا و سه منبع آگاه اعلام کرد که ایالات متحده در روزهای گذشته یک محموله نفتی جمهوری اسلامی را، در فاز اجرایی تشدید تحریم‌ها، مصادره کرده است.

این گزارش حاکی از آن است که وزارت دادگستری آمریکا نفتکش «سوئز راجان» را پس از بارگیری محموله‌ای از نفت ایران، توقیف کرده است.

منابع آگاه که به دلیل حساسیت از افشای هویت خود خودداری کردند، گفتند که واشنگتن کنترل محموله نفتی نفتکش سوئز راجان با پرچم جزایر مارشال را پس از اطمینان از حکم دادگاه به دست گرفت. اطلاعات ردیابی کشتی نشان داد که آخرین موقعیت گزارش شده نفتکش در نزدیکی جنوب آفریقا در ۲۲ آوریل بوده است.

شرکت امنیت دریایی آمبری اینتلیجنس نیز تایید کرد که توقیف نفتکش ایران توسط آمریکا دست کم پنج روز پیش از توقیف نفتکش با پرچم جزایر مارشال در دریای عمان توسط جمهوری اسلامی روی داده است.

این شرکت بریتانیایی اعلام کرد که ارزیابی‌های کارشناسانش نشان می‌دهد نیروی دریایی ایران با توقیف این نفتکش در پاسخ به اقدام آمریکا، دست به اقدام تلافی‌جویانه زده است.

جمهوری اسلامی بعدازظهر پنج‌شنبه هفتم اردیبهشت اعلام کرد نیروی دریایی ایران نفتکش «اَدوِنتِج سوییت» با پرچم جزایر مارشال و ۲۸ خدمه که از کویت به مقصد تگزاس در حرکت بود را در دریای عمان توقیف کرده است.

خبرگزاری فارس مدعی شد این کشتی پس از برخورد با یک شناور ایرانی از سوی نیروی دریایی ارتش متوقف شده است.

در همین رابطه فایننشال‌تایمز به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت: «به نظر می‌رسد توقیف نفتکشی که راهی تگزاس بود، در تلافی توقیف اخیر نفت ایران از سوی آمریکا صورت گرفته است.»

از آنجایی که بازارهای نفت همچنان آشفته است، با توقیف محموله نفت، به عبارتی «فاز اجرایی تشدید تحریم‌ها کلید می‌خورد» که جدیدترین تنش بین واشنگتن و تهران پس از سال‌ها فشار تحریم‌های آمریکا بر سر برنامه هسته‌ای ایران به شمار می‌آید.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۲۹ آپریل ۲۰۲۳