اعتراضات شبانه در تهران و اصفهان در روز جهانی کارگر در ایران

نزدیک به دو هزار نفر در روزِ ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ ( اوّلِ ماهِ مِه/۲۰۲۳ ) در راه‌پیماییِ ” روزِ جهانیِ کارگر ” در شهرِ ” دورتموند ” (آلمان) شرکت کردند. چند گروهِ ایرانی هم در این راه‌پیمایی شرکت داشتند. راه‌پیمایان پس از گذار از چند خیابانِ شهر، به مراسمِ جشن و گفتگویی که از سوی اتّحادیه‌های کارگری در پارکِ بزرگِ این شهر تدارک دیده شده بود پیوستند.

این تظاهرات با حضور هزاران فعال کارگری و جمعی از احزاب چپ و دمکرات از ملیت های مختلف در شهر کلن برگزار شد. بعد از راهپیمایی از محل سندیکای DGB تظاهر کنندگان در میدان هوی مارکت تجمع کردند و رئیس سندیکا سخنرانی کرد. احزاب ایرانی نیز با برپایی چادر نسبت به گرامی داشت اول ماه مه اقدام و همبستگی خود را با جنبش انقلابی مردم ایران اعلام کردند.

سبد معیشت به ۲۱ میلیون تومان رسید؛ دغدغه‌ی مجلسی‌ها خودروی شاسی بلند است

فرامرز توفیقی: با اینهمه اعتراض کارگران، نمایندگان مجلس هیچ اقدامی در مورد زیرپا گذاشتن قانون در بحث دستمزد ۱۴۰۲ صورت ندادند؛ متاسفانه دغدغه‌ی این روزهای آن‌ها این است که چه کسی خودروی شاسی بلند گرفته!
نمایندگان مجلس هیچ حساسیتی روی بحث‌های معیشتی ندارند. همه قیمت‌ها در یک ماه اخیر بیش از ۴۰ یا ۵۰ درصد افزایش یافته است. «حتی نتوانستند قیمت مرغ و تخم مرغ را در کشور مدیریت کنند

کارگران واحد الوفین پتروشیمی ایلام با پهن کردن سفره خالی مقابل درب پتروشیمی در روز جهانی کارگر نسبت به پایمال شدن حقوق این قشر اعتراض کردند. دوشنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲

سخنرانی علی نجاتی به مناسبت روز جهانی کارگر در جمع کارگران بازنشسته تامین اجتماعی در شهر شوش

اخراج ۲۰۰ کارگر چوار ایلام در روز جهانی کارگر

مدیران پتروشیمی چوار ایلام ۲۰۰ کارگر پیمانی را که به اجرا نشدن طبقه‌بندی مشاغل و وضعیت معیشتی خود معترض بودند ممنوع‌الورود کرده‌اند. در روزهای گذشته پس از اعتراض به دستمزد پایین و اجرا نشدن طرح طبقه‌بندی از ورود آنها به پتروشیمی جلوگیری شده‌است. تمامی این کارگران قرارداد موقت و به واسطه شرکت‌های پیمانکاری مشغول به کار هستند.

بزرگداشت زندانیان سیاسی ایران در روز جهانی کارگر در پاریس

تظاهرات روز جهانی کارگر با حضور گسترده احزاب و سندیکاها و دانشجویان در پاریس برگزار شد. جمعی از فعالان چپ ایرانی، همچنین فعالان چپ روژا نیز با در دست داشتن پوسترها و شعار زن زندگی آزادی، همچنین تصاویری از زنان زندانی سیاسی نظیر آنیشا اسداللهی، سروناز احمدی و عسل محمدی در این تجمع حضور داشتند. از ظهر نیروهای پلیس فرانسه در نقاط متعددی برای پراکنده کردن جمعیت، گاز اشک‌آور شلیک کردند. گروه‌های ضدنژادپرستی و‌ مهاجران بدون مدرک نیز همراه با دیگر تجمع‌کنندگان در اکسیون یک‌می حضور دارشتند.

مسعود فرهیخته بازداشت شد

مسعود فرهیخته، معلم و فعال صنفی روز دوشنبه با هجوم ماموران امنیتی به منزلش در کرج بازداشت شد. شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان با اعلام این خبر، ایران ضمن ابراز ناخرسندی از بازداشت و زندانی کردن معلمان توسط نهادهای امنیتی و دستگاه قضایی، این اعمال را محکوم و تاکید کرده در برابر آن سکوت نخواهد کرد.

نیلوفر حامدی و الهه محمدی به «اوین» منتقل شدند

همسر نیلوفر حامدی، روزنامه‌نگار زندانی از انتقال ۵ زندانی سیاسی زندان قرچک به بند زنان زندان اوین خبر داد. محمد حسین آجرلو در توییتر نوشت: «هر پنج زندانی سیاسی زندان قرچک از جمله همسرم نیلوفر حامدی، الهه محمدی و سها مرتضایی ظهر امروز به بند زنان زندان اوین منتقل شدند. ۲۲۲ روز از بازداشت نیلوفر می‌گذرد.»

بازداشت های تازه در تهران و بندرعباس

امروز دوشنبه یازدهم اردیبهشت، رضا محمدحسینی، زندانی سیاسی سابق توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده وی در خصوص بازداشت این شهروند به هرانا گفت: “آقای محمدحسینی توسط اطلاعات سپاه بازداشت شد.” در صفحه شخصی این شهروند، مطلبی با عنوان “این صفحه به علت تولید محتوای مجرمانه و بر اساس مصادیق مجرمانه مندرج در قانون جرایم رایانه ای پالایش و با عوامل آن برخورد شده است” منتشر شد. رضا محمدحسینی پیشتر در تاریخ بیست و ششم بهمن ماه ۱۴۰۱، به دنبال صدور بخشنامه «عفو و کاهش مجازات عمومی» از زندان رجایی شهر کرج آزاد شده بود.
روز دوشنبه یازدهم اردیبهشت، شادی شهیدزاده شهروند بهائی ساکن تهران توسط نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. منزل این شهروند توسط نیروهای امنیتی مورد تفتیش قرار گرفته است.
در همین روز عطاالله ظفر، شهروند بهائی، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. ماموران ضمن تفتیش منزل، شماری از وسایل شخصی آقای ظفر را نیز ضبط کردند.
روز یکشنبه دهم اردیبهشت، حسن عباسی، خبرنگار توسط نیروهای امنیتی در بندرعباس بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده وی در این خصوص به هرانا گفت: “بازداشت آقای عباسی با شکایت استاندار و دستور دادستان صورت گرفته است.” این خبرنگار پیشتر به دنبال تهیه یک گزارش در خصوص بلاتکلیفی دریانوردان بازنشسته کشتیرانی و شکایت اداره کار بندرعباس بابت این موضوع، با تشکیل پرونده قضایی مواجه شد.

گرامی باد روز جهانی کارگر! نه دولت نه مجلس نیستند به فکر ملت؛ تجمع و راهپیمایی کارگران بازنشسته شوش در روز جهانی کارگر برای تحقق مطالبات غارت شده توسط استثمارگران – دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲

این کارگران که نیروهای پیمانکاری هستند در اعتراض به تداوم مشکلات خود، وضعیتِ بد معیشتی و دستمزدهای پایین دست از کار کشیدند. کارگرانِ معترضِ یزدتایر که پیشتر در بهمن ماه سال گذشته در جریانِ اعتراضاتِ خود قول مساعد برای رسیدگی به مشکلات گرفته بودند، می‌گویند: از آن زمان تاکنون اتفاقی نیفتاده و کارفرمایان به وعده‌ی خود عمل نکرده‌اند.

عطا باباخانی از اعضای قدیمی سندیکای کارگران شرکت واحد امروز صبح، ۱۱ اردیبهشت، روز جهانی کارگر، بازداشت شد. آقای باباخانی راننده بازنشسته شرکت واحد، و از اعضای قدیمی سندیکای کارگران شرکت واحد، میباشد.

در آستانه روز معلم تعدادی از اعضای انجمن صنفی معلمان سنندج-کلاترزان به نهادهای امنیتی احضار شدند. لیست افراد احضار شده به قرار زیر است: رضا طهماسبی، غیاث نعمتی، مجید کریمی، بها ملکی، فیصل نوری، جمیل امینی.

برخورد ایجابی سنگین» با زنان در ۷۰ ایستگاه مترو؛ به‌زودی در تمام واگن‌ها پرده نصب می‌شود

هم‌زمان با انتشار تصاویری از نصب «پرده میان واگن‌های زنان و مردان» در مترو تهران، مدیرعامل مترو از نصب این پرده‌ها در تمامی قطارها تا چند هفتهٔ آینده خبر داد. شهردار تهران نیز در شورای شهر گفت که شهرداری در مورد حجاب با تشکیل «یگان حفاظت» و استفاده از «گروه‌های جهادی» اقدام به «کار ایجابی سنگین» در ۷۰ ایستگاه مترو کرده است. به گفته ی زاکانی: «از پنج ماه گذشته کار ایجابی در مورد مسئلهٔ حجاب‌ را در ایستگاه‌های مترو آغاز کردیم و در ۷۰ ایستگاه مترو کار ایجابیِ سنگین در رابطه با حجاب انجام دادیم.» زاکانی افزود: «گروه‌های جهادی آمدند، دوستان ما آمدند و یگان حفاظت را تشکیل دادیم که مصوبه‌اش از سال ۱۳۹۶ اجرا نشده بود، اما ما آن را تشکیل دادیم.» شهردار تهران دربارهٔ مقابله با زنانی که از حجاب اجباری سر باز می‌زنند، می‌گوید: «مطابق قوانین کشور در این رابطه پیش می‌رویم، در قدم نخست اطلاع‌رسانی انجام می‌دهیم، بعد به بی‌حجابان‌ تذکر می‌دهیم و در گام سوم از ورود آن‌ها به ایستگاه‌های مترو ممانعت می‌کنیم.»
در روز یک‌شنبه دهم اردیبهشت ماه تصاویری از واگن‌های مترو تهران منتشر شد که نشان می‌داد «در میان واگن‌ها» درگاه‌های پرده‌ای نصب شده است. وب‌سایت اعتماد آنلاین نوشت که این پرده‌ها «بین واگن زنان و مردان در مترو تهران، برای جداسازی این واگن‌ها از هم نصب شده است.»

برگفته ای از سایت اخبار روز،  ۲ می۲۰۲۳