نخست‌وزیر عراق می‌گوید کشورش ظرف سه سال آینده از وارد کردن گاز از ایران بی‌نیاز خواهد شد

عراق مدت‌هاست که به واردات گاز به‌ویژه از ایران متکی است. این کشور با شرکت‌های مهم بین‌المللی قراردادهایی امضا کرده که به موجب آن‌ها به‌سوی پایان دادن به واردات گاز پیش خواهد رفت.

محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق با بیان این‌که بهبود بخش انرژی عراق یکی از اولویت‌های اصلی کابینه اوست، اعلام کرد که توافق‌های اخیر با شرکت‌های بین‌المللی در پایان دادن به واردات گاز این کشور کمک می‌کند.

السودانی بر تعهد خود به تقویت بخش انرژی عراق با تمرکز ویژه بر دستیابی به خودکفایی گاز و پایان دادن به اتکای عراق به گاز وارداتی و همچنین حفظ محیط زیست و کاهش گازسوزی تأکید کرد. السودانی گفت:

ما روزانه پول می‌سوزانیم. یک‌هزار و ۲۰۰ مترمکعب گاز می‌سوزانیم و روزانه یک‌هزار مترمکعب گاز از ایران وارد می‌کنیم که کمتر از چهار میلیارد دلار در سال برای ما هزینه دارد.

عراق یکی از بزرگترین کشورهای گازسوز جهان است و مدت‌هاست که به‌شدت به واردات گاز ـ عمدتاً از ایران ـ برای تأمین برق متکی است.

ایران در سال ۲۰۲۲ اعلام کرد که ۱,۶ میلیارد دلار از بدهی عراق را در ازای سال‌ها صادرات گاز دریافت کرده است.

السودانی با ابراز خوش‌بینی نسبت به سرمایه‌گذاری گازی عراق با شرکت‌های مهم بین‌المللی، گفت:

عراق از طریق قرارداد با شرکت توتال طی سه تا پنج سال آینده قادر خواهد بود روزانه ۶۰۰ مترمکعب گاز تولید کند و شرکت گاز بصره در سال جاری روزانه ۴۰۰ مترمکعب گاز در اختیار کشور قرار خواهد داد. بدین ترتیب یک تا سه سال دیگر به واردات گاز پایان خواهیم داد.

قراردادی که بین دولت عراق و شرکت توتال فرانسه امضا شد، سبب می‌شود که این ابرشرکت انرژی طی ۲۵ سال، چهار پروژه نفت، گاز و انرژی‌های تجدیدپذیر در جنوب عراق بسازد. این قرارداد ابتدا در سال ۲۰۲۱ امضا شد اما به دلیل اختلاف نظر بر سر سهم عراق در این معامله با تأخیر روبه‌رو شد زیرا بغداد خواهان سهم ۴۰ درصدی بود.

قرارداد با توتال در اوایل ماه آوریل به توافق رسید و این شرکت با ۴۰ درصد از سهام پروژه موسوم به رشد گاز (GGIP) در رده نخست تولید گاز قرار خواهد گرفت و پس از آن شرکت دولتی نفت بصره عراق ۳۰ درصد و شرکت انرژی قطر ۲۵ درصد سهم خواهند داشت.

شرکت دولتی گاز بصره سرمایه‌گذاری مشترک بین دولت عراق و شرکت‌های بریتانیایی شل و میتسوبیشی ژاپن است که هدف آن دستیابی به استقلال انرژی است.

نخست‌وزیر عراق روز سه‌شنبه در دیدار با نمایندگان چند شرکت نفتی بین‌المللی فعال در عراق بر تمایل دولتش برای رسیدن به خودکفایی گاز تأکید کرد و از این شرکت‌ها خواست تا به اجرای پروژه‌هایی که امضا کرده‌اند سرعت بخشند.

حیان عبدالغنی، وزیر نفت عراق نیز دو روز پیش در مصاحبه‌ای تأکید کرد که قرارداد با شرکت توتال ظرف دو هفته آینده امضا خواهد شد.

او گفت به موجب این قرارداد از پنج میدان نفتی در استان بصره به‌طور میانگین ۶۰۰ میلیون فوت مکعب گاز استخراج خواهد شد.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه،۵ می۲۰۲۳