حملات هوایی «استثنائی» روسیه به کی‌یف با استفاده همزمان از پهپادها و موشک‌های کروز و بالستیک

مقامات شهری کی‌یف سه‌شنبه ۱۶ مه (۲۶ اردیبهشت) اعلام کردند روسیه در ساعات اولیه این روز حملاتی «فوق‌العاده شدید» را با استفاده از پهپادها و موشک‌های کروز و بالستیک به این شهر انجام داده است.

سرهی پوپکو، رئیس اداره نظامی شهری کی‌یف، در این باره گفت: «این از نظر حجم حملات استثنائی بود. حداکثر تعداد موشک‌های تهاجمی در کوتاه‌ترین زمان به سمت کی‌یف شلیک شدند.»

وی اضافه کرد که بر اساس اطلاعات اولیه، «اکثریت قریب به اتفاق اهداف تهاجمی دشمن در حریم هوایی کی‌یف شناسایی و منهدم شدند.»

هنوز مشخص نشده است که چند شیء بر فراز شهر ساقط شده و آیا این موشک‌ها و پهپادها موفق به اصابت به اهداف خود شده‌اند یا نه. حمله دیشب هشتمین حمله هوایی به پایتخت اوکراین در ماه جاری محسوب می‌شود.

در ساعات اولیه شب گذشته آژیرهای حمله هوایی تقریباً در سراسر اوکراین به صدا درآمد و بیش از سه ساعت بر فراز کی‌یف و نواحی اطراف آن شنیده شد.

پس از یک هفته وقفه، روسیه در اواخر ماه آوریل حملات موشکی دوربرد خود را از سر گرفت و در روزهای اخیر با انجام حملات متعدد اغلب کی‌یف را هدف قرار داده است. در سوی مقابل، اوکراین مدعی است که تا کنون توانسته اکثر حملات را دفع کند.

مقامات اوکراینی می‌گویند که ریزش آوار ساختمان‌ها حاصل از حملات موشکی در نواحی اوبولونسکی، شوچنکیفسکی، سولومیانسکی و دارنیتسکی در پایتخت گزارش شده است.

ویتالی کلیچکو، شهردار کیف، گفت که ریزش آوار باعث آتش گرفتن چندین خودرو شد و به ساختمانی در منطقه سولومیانسکی در غرب پایتخت آسیب رساند. سه نفر نیز در این حملات مجروح شده‌اند.

بنابراعلام اداره نظامی کی‌یف، خسارات وارده در سایر نواحی قابل توجه نبوده هرچند هنوز اطلاعات دقیقی در مورد تلفات احتمالی در این مناطق وجود ندارد.

حملات هوایی به کی‌یف در حالی انجام می‌شود که جنگ در جبهه باهموت با شدت ادامه دارد و مقامات نظامی اوکراینی گفته‌اند نیروهایشان ۱۰ موضع نظامیان روس در اطراف این ناحیه را تصرف کرده‌اند.

روسیه از تابستان گذشته تاکنون به کمک شبه‌نظامیان واگنر تلاش می‌کند تا کنترل باهموت واقع در منطقه دنباس در شرق اوکراین را به دست بگیرد. نبرد باهموت به طولانی‌ترین و خونبارترین نبرد از زمان آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین تبدیل شده است.

ارتش روسیه که طی ماه‌های گذشته دستاورد مشخصی در جنگ با نیروهای اوکراینی نداشته امیدوار است تا با تصرف این منطقه موقعیت خود در شرق اوکراین را تثبیت کند.

همزمان گمانه‌زنی‌ها در مورد زمان آغاز عملیات ضدتهاجمی بزرگ ارتش اوکراین برای آزادسازی مناطق اشغال شده این کشور ادامه دارد. این در حالی است که هنوز هدف و جبهه اصلی این عملیات فاش نشده است.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی،۱۶ می۲۰۲۳