هشدار شبکه «شش‌رنگ» درباره آزار گسترده اقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران از راه درمان‌

«شش‌رنگ»، شبکه لِزبین‌ها و ترنسجندرهای ایرانی، در گزارشی درباره تلاش‌های حکومت جمهوری اسلامی در ایران برای «تغییر گرایش یا هویت» اقلیت‌های جنسیتی هشدار داد.

شش‌رنگ در گزارشی با عنوان «شکنجه در لباس درمان» که به‌ مناسبت «روز جهانی علیه ال‌‌جی‌بی‌تی‌‌هراسی» در روز چهارشنبه، ۲۷ اردیبهشت (۱۷ مه)، منتشر شد اعلام کرد که جمهوری اسلامی با وجود ممنوعیت جهانی، از درمان‌های موسوم به «اصلاحی» یا «تبدیلی» علیه اقلیت‌های جنسیتی استفاده می‌کند.

این درمان‌ها‌ که شبکه لزبین‌ها و ترنسجندرهای ایرانی از آن با عنوان روش‌های «بی‌رحمانه» و «غیرانسانی» و «تحقیرآمیز» نام برده به درمان‌هایی با هدف تغییر گرایش جنسی یا هویت جنسیتی افراد هم‌جنس‌گرا، دوجنسگرا، افراد ترنس و بیناجنسی و با هدف «سرکوب» این افراد گفته می‌شود.

به گزارش شش‌رنگ، از ۲۱۰ نفر از اقلیت‌های جنسی و جنسیتی که از ۲۵ استان ایران در تحقیق اخیر این شبکه شرکت کرده بودند، ۱۰۵ نفر یعنی ۵۰ درصد در معرض درمان‌های گفته‌شده قرار گرفته‌اند.

نزدیک به نیمی از افراد شرکت‌کننده در این تحقیق را کودکان (افراد زیر ۱۸ سال) تشکیل می‌دادند و از این میان ۴۵ نفر قربانی یک یا چند نوع از این درمان‌ها شده‌ بودند و بیش از یک‌سوم آنها کودک بوده‌اند.

بر اساس یافته‌های تحقیق شبکه لزبین‌ها و ترنسجندرهای ایرانی، پزشکان برای تغییر گرایش یا هویت اعضای جامعه اقلیت‌های جنسیتی، «داروهای روان‌گردان» تجویز می‌کنند. همچنین دست‌کم ۹ نفر از شرکت‌کنندگان این تحقیق تحت «الکتروشوک» قرار گرفته‌اند.

بنا بر اعلام این افراد، تجربه آن‌ها «غیرداوطلبانه» و «تحت اجبار» بوده است.

فعالان ال‌جی‌‌بی‌تی‌آی در ایران پیشتر در بیانیه‌ای خواهان پایان دادن به تبعیض، خشونت و محرومیت گسترده علیه اعضای جامعه اقلیت‌های جنسی در مراکز بهداشتی و درمانی کشور شده بودند.

در بیانیه این کنشگران از جمله زخم‌های جبران‌ناپذیر بر پیکره‌ جامعه اقلیت‌های جنسیتی‌ «انجام عمل‌های جراحی غیرضروری بر روی دستگاه‌های تناسلی کودکان و نوجوانان و بزرگسالان اینترسکس، بدون رضایت آن‌ها و صرفا به‌ خاطر تطبیق فیزیولوژی بدن با هنجار اکثریت جامعه» عنوان شده بود.

بر اساس گزارش تازه شش‌رنگ، «روان‌درمانی» و «رفتاردرمانی» شامل تشویق یا اجبار به برقراری رابطه جنسی با فرد غیرهمجنس، انجام مناسک مذهبی، تغییر در نوع پوشش و تغییر رفتار در جامعه، قطع رابطه با شریک دلخواه، ازدواج، فاصله گرفتن از دوستان، دست کشیدن از علایق فردی مانند گوش دادن یا نواختن موسیقی و تماشای پورن به منظور تغییر احساسات جنسی، از دیگر روش‌هایی است که در مورد اقلیت‌های جنسیتی در ایران به‌ کار گرفته می‌شود.

بر اساس قوانین کیفری جمهوری اسلامی، هر نوع رابطه جنسی با همجنس جرم تلقی می‌شود و مجازات‌هایی از شلاق تا اعدام را در پی دارد. در همین حال به دلیل آموزه‌های سرکوب‌گرایانه و تحقیرآمیز سیستماتیک، اقلیت‌های جنسیتی با فشارهای اجتماعی و خانوادگی نیز روبه‌رو هستند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،۱۸ می۲۰۲۳