انتقاد از دولت‌های عربی در جلسه ویژه دولت نتانیاهو در پی بازگشت بشار اسد

همزمان با حضور دوباره رئیس‌ جمهور سوریه در میان سران اتحادیه عرب، رسانه‌های اسرائیل از برگزاری نشست ویژه دولت اسرائیل برای بررسی این تحول خبر داده و نوشتند که حملات این کشور به سوریه ادامه خواهد یافت.

روزنامه یدیعوت آحرونوت روز شنبه، ۳۰ اردیبهشت، گزارش داد که وزیر دفاع اسرائیل در نشست یادشده، دولت‌های عربی را به «ضعف اخلاقی بی‌سابقه» در قبال بشار اسد متهم کرد.

یوآو گالانت گفته است اسد «مسئول قتل صدها هزار غیرنظامی است، که اکثریت بزرگی از آن‌ها در حملات هوایی و توپخانه‌ای عامدانه علیه مراکز جمعیتی، بیمارستان‌ها، صف‌های توزیع مواد غذایی و مراکز کمک‌رسانی کشته شدند».

به‌ نوشته یدیعوت آحرونوت، ازسرگیری روابط عربستان و ایران و احتمال نزدیک شدن ترکیه به سوریه نیز تحولات «نگران‌کننده دیگری» برای اسرائیل است، هرچند که مقامات ارشد در نشست ویژه خود گفتند ارزیابی این‌که این دو تغییر نیز به زیان اسرائیل باشد، هنوز زود است.

این گزارش افزود توافق عربستان و ایران بر حل بحران یمن متمرکز است و اسرائیل نیز آشکارا علاقه‌مند است که یمن به منبع دیگری برای دشمنی علیه غرب و اسرائیل تبدیل نشود.

مقامات دیگری در اسرائیل نیز گفته‌اند که اتحادیه عرب نهادی است که مدت‌های مدید است جایگاه خود را «از دست داده و موضوعیت زیادی ندارد».

یدیعوت آحرونوت افزود، با این حال، بازگشت سوریه به اتحادیه عرب می‌تواند در درازمدت به آزادی عملی که اسرائیل در حمله به سوریه برای خود قائل بوده، لطمه بزند و به‌ نظر می‌رسد که سوریه با وجود نزدیک شدن به کشورهای عرب، به همکاری با ایران در نقل ‌و انتقال تسلیحات از ایران برای حزب‌الله، از راه سوریه، ادامه می‌دهد.

یک مقام اسرائیلی به این روزنامه گفت اقدامات کشورش «علیه تروریسم» ادامه خواهد داد.

دولت اسرائیل و وزیر دفاع این کشور با سکوت در برابر گزارش یدیعوت آحرونوت، ظاهرا درستی آن را به طور تلویحی تأیید کرده‌اند.

اسرائیل از آغاز جنگ داخلی سوریه، هزاران بار به اهدافی در نقاط متعدد سوریه برای جلوگیری از «تثبیت نظامی ایران و متحدانش» در این کشور هم‌مرز و ممانعت از «رساندن سلاح برای حزب‌الله در لبنان» حمله کرده است.

بشار اسد در نخستین حضور خود در اتحادیه عرب پس از ۱۲ سال، روز جمعه در نشست سران اتحادیه عرب در جده سخنرانی کرد، با محمد بن‌ سلمان، ولیعهد سعودی و با شماری از رهبران کشورهای عضو اتحادیه دیدارهای جداگانه انجام داد.

رسانه‌ها بر برخورد گرم و صمیمانه این رهبران با رئیس جمهور بدنام سوریه تاکید کرده‌اند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،۲۰ می۲۰۲۳