قیمت مرغ به کیلویی ۱۰۰ هزار تومان رسید؛ سرانه مصرف ۶ کیلو کاهش یافت

در حالی که روند افزایشی قیمت مرغ در ماه‌های گذشته ادامه یافته و این ماده پروتئینی به کیلویی ۱۰۰ هزار تومان رسیده یک مقام صنفی می‌گوید سرانه مصرف مرغ نسبت به سال قبل ۶ کیلوگرم کاهش یافته است.

مشاور عالی اتحادیه مرغداران گوشتی کشور گفت سرانه مصرف مرغ تا قبل از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، ۳۲ کیلوگرم بوده اما در حال حاضر به ۲۶ کیلوگرم رسیده است.

محمدعلی کمالی در یک گفت‌وگوی رادیویی گفت: «بحران کمبود و افزایش قیمت مرغ به یکی از دغدغه‌های مردم تبدیل شده و سیاستگذاری‌های دولت در این زمینه نیز هیچ نتیجه‌ای نداشته است.»

خبرگزاری فارس هم روز ۱۵ خرداد در گزارشی نوشت: «بررسی‌ها از میادین بزرگ عرضه مرغ و مرغ‌فروشی‌ها حاکی از برخی دلالی‌ها و سودجویی‌ها در زیر پوست بازار این روزهای مرغ‌ است، اتفاقاتی که اجازه نمی‌دهد قیمت‌ها کاهش یابد.»

در عین حال،‌ عباس رحمانی رئیس اتحادیه مرغداران تعاونی استان قزوین معتقد است قیمت مرغ باید یک سوم گوشت باشد بنابراین قیمت واقعی مرغ ۱۵۰ هزار تومان خواهد بود.

بررسی «صدای آمریکا» نشان می‌دهد که سرانه مصرف اقلام خوراکی در یکسال گذشته با کاهش چشمگیری همراه بوده است. بر همین اساس گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد سرانه مصرف گوشت در سال ۱۴۰۱ به زیر ۴ کیلوگرم رسیده است در حالی که رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی ۱۱ خرداد ماه از کاهش ۳۰ درصدی فروش گوشت قرمز خبر داده است.

کاهش مصرف مواد غذایی در موارد دیگر هم رخ داده به طوری که ماکارونی ۳۰ درصد و تخم مرغ ۲۵ درصد کاهش را ثبت کرده‌اند. برنج و شیر و لبنیات نیز در یکسال منتهی به اسفند ۱۴۰۱ با کاهش ۲۰ درصدی مصرف مواجه شده‌اند.

حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی در ابتدای سال ۱۴۰۱ و ناکارآمدی دستگاه‌های دولت جمهوری اسلامی در پیش‌بینی و برنامه‌ریزی برای تبعات اجرای این تصمیم، سبب شده تا در قیمت‌ها از جمله قیمت کالاهای اساسی در ایران سیر صعودی گرفته و دسترسی بخش‌های زیادی از جامعه به مایحتاج خانوارها با توجه به کاهش قدرت خرید محدودتر شده است

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی،۶ ژوئن ۲۰۲۳