حمایت دانشجویان ۸ دانشگاه از دانشجویان دانشگاه هنر: شما روح انقلاب‌اید

فعالان دانشجویی در هشت دانشگاه ایران با صدور بیانیه‌هایی جداگانه، از دانشجویان دانشگاه هنر که بامداد پنجشنبه در پی اعتراض به اجباری شدن مقنعه، ضرب‌و‌شتم یا بازداشت شده بودند، حمایت کردند.

ابتدا دانشجویان دانشگاه‌های تهران، سوره و تربیت مدرس در بیانیه‌هایی حمایت خود را از دانشجویان این دانشگاه اعلام کردند و پس از آن، دانشجویان دانشگاه‌های علم و صنعت، علامه، فردوسی مشهد، مازندران و بهشتی نیز با صدور بیانیه‌هایی از دانشجویان دانشگاه هنر حمایت کردند.

این اعتراض‌ها پس از فشارهای حراست و مسئولان دانشگاه هنر مبنی بر اجباری شدن مقنعه از روز شنبه ۲۷ خرداد، آغاز شد. دانشجویان دانشگاه علم و صنعت در بیانیه خود با اشاره به این موضوع و اینکه در کنار دانشجویان دانشگاه هنر خواهند ایستاد، اعلام کردند که «دانشجویان دانشگاه هنر برای گرفتن حق خود از مزدورانی که تا دندان مسلح بودند، ایستادگی کردند و این نشان‌دهنده قدرت و جرات این هنرمندان مستعد است.»

دانشجویان دانشگاه علامه نیز ضمن اعلام همبستگی با دانشجویان آزادی‌خواه دانشگاه هنر، ایستادگی آن‌ها را گامی محکم در جهت حفظ حریم دانشگاه دانستند و نوشتند: «کوچک‌ترین خراشی بر چهره‌ دانشجو و دانشگاه را بر نمی‌تابیم و تا آخرین لحظه مقابل هر شکل از سرکوب مقاومت می‌کنیم. اینجا، در ایران، مبارزه برای آزادی و حقوق انسانی لحظه‌ای سر باز ایستادن ندارد.»

دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در بیانیه خود اعلام کردند: «در بطن هر انقلابی هزینه‌هایی جاری‌ است؛ اما آنچه ما تجربه می‌کنیم نه هزینه، بلکه زندگی در قلب انقلاب است.» آن‌ها در این بیانیه دانشجویان دانشگاه هنر را روح انقلاب نامیدند و دانشجویان دانشگاه بهشتی نیز با اشاره به سایه سنگین ترس و سرکوب بر دانشگاه نوشتند: «چشم امید همه ما به شما است. به شما که مقاومت کردید و پرچم‌دار ترویج زن، زندگی، آزادی شدید. به شما که با اطلاع از مجازات‌های ناعادلانه باز تا پایان ایستاده‌اید. به شما که آموختید؛ به‌راستی هنر رهایی‌بخش است.»

دانشجویان دانشگاه مازندران نیز با اشاره به تهدید دانشجویان دانشگاه هنر از سوی رئیس حراست این دانشگاه که تهدید کرده بود «دانشجویان را با دوشکا می‌زنیم»، نوشتند: «پس از ریختن خون‌های بسیار، سرکوب، تهدید و بازداشت دانشجویان، می‌بینیم که دانشگاه زنده است. دانشگاه همچنان قلب تپنده‌ جنبش زن، زندگی، آزادی است. البته که برابر چنین ننگی صدای ستایش‌برانگیز آزادی‌خواهان قد راست کرده است.»

دانشجویان دانشگاه هنر نیز با صدور بیانیه‌ای بر تداوم ایستادگی تاکید کردند. دانشجویان این دانشگاه در بیانیه خود آورده‌اند: «میان ما و شما دریایی خون فاصله است. ما، که حالا نزدیک یک سالی می‌شود که «ما» شده‌ایم، هیچ حرفی با شما نداریم الا یک کلمه: نه؛ پس از تاکید دوباره‌تان بر آپارتاید جنسیتی و الزام حضور در دانشگاه با مقنعه، پس از بستن آب و خشونت بر دوستانمان که تنها در جهت برابری در پردیس باغ ملی تحصن کرده بودند، ما هم دوباره تاکید می‌کنیم که چیزی به عقب برنمی‌گردد.»

برگفته ای از سایت ایران امروز،۱۹ ژوئن ۲۰۲۳