سناتورهای آمریکایی از بایدن خواستند مانع دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای شود

بیست و پنج سناتور آمریکایی با امضای نامه‌ای از جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، خواستند تا مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود.

بایدن پیشتر گفته است که دولت او نمی‌گذارد جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای دست یابد.

این نامه از جمله به امضای سناتور‌های جمهوری‌خواه و دموکرات نظیر جان کندی، جیمز لنکفورد و کرستن گیلیبراند رسیده است.

نامه این سناتورها می‌گوید «رژیم در ایران به سرکوب مخالفان در داخل و صدور نفوذ بدخواهانه خود به خارج ادامه می‌دهد و با این کار موقعیت خود را به عنوان نیروی اصلی بی‌ثبات‌کننده در خاورمیانه تثبیت می‌کند.»

طبق اطلاعیه سایت سناتور کندی، این نامه با اشاره یک گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه فوریه درباره کشف ذرات اورانیوم غنی شده تا سطح ۸۴درصد می‌گوید «ایران امروز قادر به غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۹۰ درصد تسلیحاتی در زمان مورد نظر خود است. همانطور که کالین کال، معاون وزیر دفاع علنی اعلام کرده است، ایران می‌تواند اورانیوم با درجه تسلیحات کافی برای یک بمب را در کمتر از ۱۲ روز غنی‌سازی کند.»

آنها در این نامه به رئیس جمهوری آمریکا گفته‌اند که ضرورت دارد تلاش‌ها برای بازداشتن ایران از دستیابی به قابلیت تسلیحات هسته‌ای تقویت شود.

این سناتورها گفته‌اند که ما باید به جمهوری اسلامی بفهمانیم که پیشروی بیشتر در برنامه هسته‌ای با اقدام یکپارچه بین‌المللی مواجه می‌شود.

آنها گفته‌اند که ایران باید بابت پیش بردن برنامه هسته‌ای خود مجازات شود و نمی توان به جمهوری خلق چین نیز اجازه داد تا «رفتار بی‌ثبات کننده ایران را تسریع کند.»

این ۲۵ سناتور از جو بایدن خواستند که «وضعیت بازدارندگی» را بازگرداند و او را تشویق کرده‌اند که از متحدان آمریکا (که در برجام باقی‌مانده‌اند) تعهد بگیرند که اگر ایران از سطح غنی‌سازی تسلیحاتی عبور کرد مکانیسم ماشه برای بازگرداندن فوری تحریم‌های سازمان ملل که در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت گنجانده شده است، استفاده کنند.

هفدهم خرداد نیز جمعی از قانونگذاران سنا و مجلس نمایندگان هر دو حزب دمکرات و جمهوری‌خواه از جو بایدن، خواستند تا تلاش‌ها برای «بازداشتن جمهوری اسلامی» از دستیابی به «سلاح هسته‌ای»، از جمله همکاری با متحدان اروپایی برای «بازگرداندن» تحریم‌های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی، را افزایش دهد.

نویسندگان این نامه‌ها از بایدن خواستند که «وضعیت بازدارندگی فعال» را در دستور کار قرار دهد و تقویت عزم جامعه بین‌المللی برای این هدف را مدیریت کند.»

این نامه در شرایطی است که گزارش‌های مختلف از شدت تلاش‌های دیپلماتیک برای رسیدن به یک توافق هسته‌ای با ایران حکایت دارد اما سخنگوی کاخ سفید چهارشنبه ۲۴ خرداد در پاسخ به پرسش خبرنگار صدای آمریکا تاکید کرد: «سیاست ما در مورد ایران تغییر نکرده است و ما در این مورد بسیار صریح بوده‌ایم.»

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی،۲۲ ژوئن ۲۰۲۳