رئیس‌کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا قطعنامه «غیرقابل پذیرش بودن ایران هسته‌ای» را ارایه کرد

مایکل مک‌کال، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه یک قطعنامه دوحزبی ارایه کرد که در آن سیاست آمریکا مبنی بر «غیر قابل پذیرش بودن ایران هسته‌ای» را اعلام می‌کند. در این قطعنامه تاکید شده است که آمریکا باید از همه اقدامات لازم برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای استفاده کند.

این قطعنامه درحالی ارایه می‌شود که گزارش‌های متعددی درباره رایزنی‌های تهران و واشینگتن در زمینه توافق‌های کوچک به ویژه آزادسازی دارایی‌ها و مبادله زندانیان در مقابل برخی محدودیت‌های هسته‌ای منتشر شده است.

در تازه‌ترین گزارش در این زمینه، روزنامه یدیعوت احارونت به نقل از مقامات اسرائیلی نوشت که «تصمیم برای توافق اتخاذ شده است ولی مقامات تهران و واشینگتن در نشست علنی برای اعلام توافق شرکت نمی‌کنند و مراسم امضا رسمی نیز برگزار نمی‌شود».

روز دوشنبه و پیش از اعلام قطعنامه مک‌کال ‌نیز شماری از اعضای کنگره آمریکا در نامه‌ای خطاب به جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا از او خواسته بودند سیاست تهاجمی‌تر و جدی‌تری را در مقابل پیشرفت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران اتخاذ کند.

قطعنامه‌ای که روز سه‌شنبه ارایه شده است از حمایت مشترک هفت نماینده دیگر کنگره برخوردار است.

در این قطعنامه به کشف رد اوانیوم غنی‌شده در حدود ۸۷ درصد که نزدیک به سطح ۹۰ درصدی برای تولید سلاح است اشاره شده است. برخی مقامات دولت آمریکا مدعی شده‌اند که اکنون فاصله تهران تا تولید مواد لازم برای ساخت سلاح هسته‌ای کمتر از دو هفته است.

مک‌کال در بیانیه‌ای اعلام کرد که «باتوجه به پیشرفت‌های هسته‌ای رژیم ایران، دولت آمریکا باید به‌طور شفاف بگوید که ایران هسته‌ای را نمی‌پذیرد».

او گفت: «مفتخرم که در این قطعنامه دوحزبی هیچ جای تردیدی درباره اینکه ایران نمی‌تواند به سلاح هسته‌ای دست یابد، باقی نمی‌ماند و دولت آمریکا باید از همه ابزار لازم برای تحقق این هدف استفاده کند و هیچ چیز از روی میز حذف نمی‌شود.»

با این حال نه در قطعنامه مک‌کال و نه نامه‌های اخیر به دولت بایدن، دیپلماسی با جمهوری اسلامی محکوم نشده است.

هرچند که مک‌کال در نامه‌ای در ۱۵ ژوئن خطاب به بایدن، نحوه مذاکره دولت او را «آشفته و بی‌ملاحظه» عنوان کرده بود. او در این نامه تاکید کرده بود که هرگونه توافق با تهران باید به تایید کنگره برسد.

با این حال برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که دولت بایدن می‌کوشد با توافق‌های کوچک نانوشته از رویارویی با کنگره برای تایید توافق با جمهوری اسلامی پرهیز کند و بیان دیگر کنگره را دور بزند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۸ ژوئن ۲۰۲۳