کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا خواستار پاسخگویی بلینکن درباره پرونده رابرت مالی شد

مایکل مک‌کال، رئیس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، روز جمعه نهم تیرماه از وزارت خارجه این کشور خواست درباره اتهامات و «لغو مجوز دسترسی امنیتی رابرت مالی، نماینده ویژه دولت بایدن در امور ایران» توضیحاتی ارائه کند.

روز گذشته اعلام شد که مجوز دسترسی امنیتی رابرت مالی لغو شده و او به مرخصی اجباری رفته است. رسانه‌های آمریکایی نیز می‌گویند، مجوز دسترسی امنیتی آقای مالی در جریان تحقیقات امنیتی دیپلماتیک در وزارت خارجه ایالات متحده در مورد «سوء استفاده احتمالی از اطلاعات طبقه‌بندی شده» به حالت تعلیق درآمد.

مایکل مک‌کال در نامه خود به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نوشت: «گزارش‌ها در مورد رفتار رابرت مالی و همچنین این‌که آیا وزارت خارجه کنگره و افکار عمومی آمریکا را گمراه کرده است، نگرانی‌های جدی ایجاد می‌کند.»

رئیس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا اضافه کرد: «در حالی که تعلیق مجوز امنیتی رابرت مالی خود به تنهایی مایه نگرانی است، نگرانی ما با قصور وزارت خارجه در پاسخ به تلاش‌های کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا برای نظارت بر رویکرد و مذاکرات در قبال ایران تشدید شده است.»

آقای مک‌کال در ادامه به درخواست‌ کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان برای حضور رابرت مالی در کنگره اشاره کرد، و نوشت:« مقامات ارشد وزارت خارجه به این کمیته اطلاع دادند که فرستاده ویژه مالی به دلیل بیماری یکی از اعضای نزدیک خانواده به مرخصی رفته و قادر به شهادت یا ارائه توضیحات نیست، که کارکنان من او ابراز همدردی کردند.»

اشاره رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا به حضور مقامات وزارت خارجه یالات متحده در نشست غیر علنی کنگره درباره ایران در اواخر اردیبهشت ماه سال جاری است . در این نشست وندی شرمن قائم مقام وزارت خارجه آمریکا، و آبرام پالی، معاون رابرت مالی، حضور داشتند.

وب سایت پولیتیکو در آن زمان نوشته بود که به اعضای کنگره گفته شد که رابرت مالی در مرخصی بسر می‌برد.

مایکل مک‌کال در ادامه نامه خود تاکید کرد: «وزارت‌ خارجه آمریکا در هیچ مرحله‌ای اعلام نکرد که مجوز امنیتی فرستاده ویژه مالی به حالت تعلیق در آمده یا در حال بررسی است، یا این‌که وی به دلیل سوء رفتار احتمالی تحت بازجویی قرار گرفته است.»

مایکل مک‌کال گفت که «قصور وزارت خارجه آمریکا در مطلع کردن کنگره» در مورد این موضوع، «در بهترین حالت نشان دهنده فقدان صراحت است و در بدترین حالت نشان دهنده اطلاعات غلط عمدی و بالقوه غیرقانونی است.»

این نماینده جمهوری‌خواه خواستار آن شد که به طور خاص «کلیه اسناد و ارتباطات و مکاتبات مربوط به بررسی یا تعلیق» مجوز دسترسی امنیتی رابرت مالی و «ادعاها و یا تحقیقات در مورد سوء رفتار احتمالی علیه وی» به کنگره ارائه شود.

مایکل مک‌کال همچنین از آنتونی بلینکن خواست تا گزارش مفصلی از کلیه اتهامات، تحقیقات یا یافته‌های مربوط به سوء رفتار احتمالی رابرت مالی ارائه دهد.

واکنش سناتور جمهوری‌خواه

مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه نیز در توییتی نوشت: وضعیت پیش آمده درباره (رابرت) مالی باعث می‌شود که کنگره بیش از هر زمان دیگری «معامله» محرمانه‌ای که با ایران منعقد می‌شود را مورد بررسی دقیق قرار دهد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز گذشته اعلام کرد که «رابرت مالی در مرخصی اجباری است و آبرام پِیلی موقتا عهده‌دار وظیفه او در امور ایران» می‌شود.

رابرت مالی نیز روز گذشته گفت: «به من اطلاع داده شده که مجوز دسترسی امنیتی‌ام (سکوریتی کلیرنس) در دست بررسی است. اطلاعات بیشتری در این زمینه به من ارائه نشده، اما انتظار دارم تحقیقات به نحو مطلوبی پیش برود و این موضوع به زودی حل شود. طی این مدت من در مرخصی اجباری هستم.»

به دنبال این اظهارات رسانه‌های آمریکایی جزییات بیشتری از تحقیقات درباره رابرت مالی منتشر کردند.

در همین زمینه، یک مقام آمریکایی به «سی‌ان‌ان» گفت که مجوز دسترسی امنیتی رابرت مالی در بحبوحه تحقیقات امنیتی دیپلماتیک در وزارت خارجه (آمریکا) در مورد سوء استفاده احتمالی از اطلاعات طبقه‌بندی شده، به حالت تعلیق درآمده است.

یک منبع آگاه دیگر هم به «سی‌ان‌ان» گفت، آقای مالی بعد از ظهر پنجشنبه به مرخصی اجباری بدون حقوق فرستاده شده است.

یک مقام آمریکایی هم که خواست نامش فاش نشود، در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان اظهار داشت: «برای مدتی پس از آغاز تحقیقات وزارت امور خارجه آمریکا، رابرت مالی در کار باقی ماند٬ اما اجازه دسترسی به اطلاعات طبقه‌بندی شده را نداشت.»

طبق این گزارش، آغاز این این تحقیقات به «تعلیق مجوز امنیتی رابرت مالی» در دو ماه گذشته منجر شده است.

رابرت مالی در ژانویه سال ۲۰۲۱ و به دنبال روی کار آمدن دولت جو بایدن به عنوان نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران منصوب شد. دولت جو بایدن تلاش کرد پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای موسوم به برجام در سال ۲۰۱۸، این توافق را احیا کند و به این توافق برگردد.

آقای مالی در مذاکرات غیرمستقیم با ایران برای احیای برجام نقش مهمی برعهده داشت. این مذاکرات تابستان گذشته بدون نتیجه‌ای متوقف شد.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،۱ جولای  ۲۰۲۳