رکورد گرم شدن خشکی‌ها و آب‌های کره زمین شکسته شد

کارشناسان محیط زیست هشدار دادند که میزان گرم شدن کره زمین، از سطح ۱.۵ درجه سانتی‌گراد که به‌عنوان هدف بلندمدت برای گرم شدن زمین در نظر گرفته شده بود، عبور کرده و در ماه‌های اخیر چه در مورد خشکی‌ها و چه آب‌ها در سراسر جهان، رکورد شکسته است.

سرویس تغییرات اقلیمی کوپرنیک که با بودجه اتحادیه اروپا فعالیت می‌کند، اعلام کرد، در روزهای نخست ماه ژوئن نیز که نمایندگانی از سراسر جهان در شهر بن گرد هم آمدند تا اسناد لازم را برای مذاکرات اقلیمی نوامبر امسال آماده کنند، میانگین دمای هوا در نقاط مختلف جهان تا چند روز بیش از ۱.۵ درجه سانتی‌گراد بالا رفته بود.

این به آن معناست که دمای نقاط مختلف جهان بعضا و به مدت چند روز، رکورد گرم شدن تا ۱.۵ درجه سانتی‌گراد را شکسته است. این نخستین بار است که چنین امری در طول فصل تابستان در نیمکره شمالی رخ می‌دهد. در عین حال، دمای دریاها در طول تابستان، رکورد ماه‌های آوریل و مه امسال را نیز شکسته است.

نقاطی در آمریکای شمالی در ماه جاری، ۱۰ درجه سانتی‌گراد از دمای میانگین فصل تابستان گرم‌تر شده‌اند.

در هندوستان که از منظر محیط زیستی یکی از آسیب‌پذیرترین اقلیم‌ها را دارد، مرگ و میرهای زیادی در اثر تداوم گرمای هوا گزارش شده است.

در کشورهایی نظیر اسپانیا، ایران و ویتنام نیز گرمای هوا رکورد شکسته و بر این نگرانی دامن زده است که تابستان کشنده سال گذشته، به روال تبدیل شود.

وزارت محیط زیست و اداره هواشناسی اسپانیا در ماه خرداد اعلام کردند که این کشور امسال گرم‌ترین و دومین بهار خشک را از سال ۱۹۶۱ که آمارهای جوی ثبت می‌شوند پشت سرگذاشته است و به احتمال فراوان در طول تابستان نیز دمای هوا بالاتر از میانگین این فصل خواهد بود.

محمدرضا کاویانپور، رئیس مؤسسه تحقیقات آب در وزارت نیروی ایران نیز در ماه فروردین خبر داد که طبق بررسی‌های این مؤسسه «آوردها به دریاچه ارومیه به‌شدت کاهش پیدا کرده است».

او وضعیت احیای این دریاچه را «در گرو تغییرات شرایط اقلیم و آب و هوایی و بارش» دانست.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،۴ جولای ۲۰۲۳