مالیات ۳۰ میلیاردی برای اینفلوئنسرها؛ اخذ مالیات هم امنیتی شد

پس از نامه نوزدهم تیرماه دادستان تهران برای معرفی فرارهای مالیاتی و تشکیل پرونده قضایی؛ وزیر اقتصاد از رئیس سازمان امور مالیاتی خواست تا مستندات لازم را به دادستانی عمومی و انقلاب تهران ارائه دهد.

همچنین در پی تشدید فشار مالیاتی در ایران رئیس سازمان مالیاتی اعلام کرد که برای ۵٠٠ نفر از اینفلوئنسرها پرونده مالیاتی تشکیل شده که حدود ١٣٠ نفر از آنها اظهارنامه تکمیل کرده‌اند.

محمد هادی سبحانیان تاکید کرد که «مالیات اظهاری» این حدود ١٣٠ نفر ۵۰۰ میلیون تومان بوده که در بررسی‌های ما این رقم به ٣٠ میلیارد تومان رسید.

ایسنا چندی پیش نوشت: «کاربران دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده در شبکه‌های اجتماعی از سال ۱۴۰۰ در ردیف مؤدیانی که مکلف به پرداخت مالیات هستند، قرار گرفتند و تاکنون حدود ۱۷ میلیارد تومان مالیات برای این افراد تعیین شده است.»

بنا بر گزارش این رسانه، طبق بررسی‌های انجام شده ۵۵۱ کاربر و فعال مجازی دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده شناسایی شدند که مشمول مالیات بر درآمد می‌شدند که تعداد زیادی از افراد مذکور شناسایی شدند و در نهایت برای ۱۲۳ اینفلوئنسر که درآمد قابل توجهی داشتند، درآمد تشخیصی صادر شده‌ است.

ایسنا در ادامه این گزارش نوشته است: تراکنش‌ها و حساب‌های این افراد شناسایی شدند و تقریبا مجموع تراکنش‌های واریزی برای این ۱۲۳ اینفلوئنسر در سال ۱۴۰۰ بیش از ۲.۳ هزار میلیارد تومان بوده‌ است. البته معیار تشخیص درآمد اینفلوئنسرها لزوما واریزی به حساب بانکی آنها نبوده و شناسایی این افراد از طریق شرکت‌های واسط تبلیغاتی صورت گرفته است.

صرفا برای تعداد ۱۲۳ اینفلوئنسر شناسایی شده حدود ۱۷ میلیارد تومان مالیات تشخیص داده شده که ۲۳ نفر از اینفلوئنسرها این مالیات را پذیرفتند و در قالب توافق ماده ۲۳۸ مالیات را می‌پردازند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی،۱۳ جولای ۲۰۲۳