شاخص گرما در عسلویه به ۶۶.۷ درجه رسید

بر اساس داده‌های سازمان هواشناسی ملی آمریکا، شاخص گرما در فرودگاه بین‌المللی خلیج فارس در عسلویه در جنوب ایران روز یکشنبه به ۱۵۲ درجه فارنهایت (۶۶.۷ درجه سانتی‌گراد) رسید.

سازمان هواشناسی ملی آمریکا اعلام کرده است که روز یک‌شنبه ۲۷ تیر، فرودگاه بین‌المللی خلیج‌فارس در ایران «ترکیبی نادر از دمای بسیار بالا و رطوبت فراوان جوی (با نقطه شبنم ۹۰ درجه) را تجربه کرد» و این باعث شد که دمای ظاهری در ساعت ۱۲:۳۰ ظهر در این فرودگاه به درجه‌ای بی‌سابقه برسد.

بنابر این گزارش، دمای هوا در آن ساعت در فرودگاه بین‌المللی خلیج فارس به ۴۰ درجه سانتی‌گراد و رطوبت نسبی به ۶۵ درصد رسید که این باعث ایجاد دمای ظاهری (شاخص گرمای) ۶۶.۷ درجه سانتی‌گراد شد.

سازمان هواشناسی ملی آمریکا در گزارش خود نوشت که شاخص گرما در فرودگاه بین‌المللی خلیج فارس عسلویه در بیشتر ساعات یک‌شنبه بالای ۱۲۰ درجه فارنهایت (۴۹ درجه سانتی‌گراد) باقی ماند و در نهایت در ساعت ۲۳:۳۰ به زیر ۱۱۷ درجه (۴۷.۲ درجه سانتی‌گراد) رسید.

کالین مک‌کارتی، از نهاد نظارتی طوفان‌ها (استورم‌واچ) در ایالات متحده، در پیامی با بازنشر این خبر نوشت که «این شرایط برای زندگی انسان و حیوان غیرقابل تحمل است.»

با این حال، خبرگزاری مهر روز دوشنبه در گزارشی نوشت با وجود این‌که «گرمای بی‌سابقه بوشهر و به‌ویژه جنوب این استان یعنی شهرستان‌های کنگان و عسلویه را فرا گرفته و افزایش رطوبت هوا نیز کار را سخت‌تر کرده است»، کارگران پالایشگاه‌های گازی منطقه همچنان مشغول کارند «تا زمینه برای تولید گاز پایدار در فصل زمستان فراهم شود.»

سازمان هواشناسی ملی آمریکا می‌گوید بالاترین شاخص گرمایی ثبت‌شده تاکنون، در تاریخ ۸ ژوئیه ۲۰۰۳ در ظهران عربستان سعودی رخ داده که ۱۷۸ درجه (۸۱.۱ درجه سانتی‌گراد) بوده و همراه با آن نقطه شبنم ۹۵ درجه اندازه‌گیری شده است.

دانشمندان از حدود دو دهه پیش با وارد کردن اطلاعات به رایانه و رسم نمودارها اعلام کردند که با ادامه انتشار فزاینده گازهای گلخانه‌ای، منطقه خلیج فارس به دلیل وضعیت جغرافیایی خود به‌تدریج به سمت غیرمسکونی شدن پیش خواهد رفت.

در همین حال، روز سه‌شنبه خبر رسید که افزایش حجم ریزگردها در آسمان مشهد، کیفیت هوای این کلانشهر را از مرز اضطرار به شرایط خطرناک وارد کرده است. شاخص کیفیت هوای مشهد ۲۸۶ گزارش شده و نشان‌دهنده آلودگی هوای بسیار بالا و هشدار برای تمام گروه‌ها است.

به گفته مسئولان، فعالیت کانون‌های داخلی استان و کانون خارجی در بیابان قره‌قوم ترکمنستان و وزش باد عامل گرد و غبار و آلودگی هوای کلانشهر مشهد است. گفته می‌شود این گرد و غبار تا اواخر هفته جاری با شدت و ضعف ادامه خواهد داشت.

بحران تغییرات اقلیمی؛ موج گرمای شدید و سیلاب‌های ویرانگر در آسیا

در همین حال، در حالی که موج گرمای بالای ۵۲ درجه بخش‌های گسترده‌ای از آسیا را درنوردیده، بخش‌های دیگر این قاره با بارش‌های غیرمتعارف و سیلاب‌های ویرانگر مواجه شده است؛ موضوعی که نشان از عمیق‌تر شدن بحران دگرگونی آب‌وهوایی جهان است.

بر اساس گزارش‌ها، سیلاب‌های ویرانگر در کره جنوبی، ژاپن و چین کماکان قربانی می‌گیرد. تاکنون مرگ دست کم ۴۱ نفر در کره جنوبی و شش نفر در ژاپن بر اثر سیلاب‌ها تأیید شده است.

یون سوک یول، رئیس‌جمهوری کره جنوبی می‌گوید باید واقعیت تغییرات اقلیمی را پذیرفت و برنامه‌ریزی‌ها و آمادگی‌ها را طبق این واقعیت جدید انجام داد و با آن مقابله کرد.

در جنوب ژاپن بارش‌های سنگین و سیلاب‌های ویرانگر تاکنون منجر به کشته شدن دست‌کم شش نفر شده و ده‌ها نفر نیز ناپدید شده‌اند. در حالی که جنوب ژاپن درگیر بارش و سیلاب است، بخش‌های دیگر کشور دمای ۴۰ درجه را تجربه می‌کنند.

در کامبوج و فلیپین نیز وضعیت مشابهی حاکم است و دهلی‌نو، پایتخت هند نیز هفته گذشته پربارش‌ترین دوران چهل سال گذشته در ماه ژوئیه را تجربه کرد.

در این میان شمال چین روز دوشنبه دمای ۵۲ درجه سانتی‌گراد را ثبت کرد و پنج مرکز هواشناسی در نقاط مختلف کشور دمای بالای ۵۰ درجه را گزارش دادند؛ موضوعی که تاکنون سابقه نداشته است.

در پکن، پایتخت چین، نیز دمای هوا به ۴۰ درجه سانتی‌گراد رسیده و مقامات هواشناسی پکن می‌گویند موج گرما برای دو هفته ادامه خواهد داشت.

اروپا نیز دومین هفته موج گرما را تجربه می‌کند و رکورد امسال گرمای حدود ۴۸ درجه را ثبت کرده‌است. رکورد قبلی به میزان ۴۸٫۸ درجه اوت ۲۰۲۱ در سیسیل ایتالیا ثبت شده بود.

در آمریکا کماکان موج گرما یک سوم جمعیت را درگیر خود کرده‌است و دمای هوا روز یکشنبه در کالیفرنیا به ۵۳ درجه سانتی‌گراد اوج گرفت.

کارشناسان و نهادهای بین‌المللی انتشار گازهای گلخانه‌ای را مهم‌ترین عامل گرمایش زمین معرفی می‌کنند. چین، آمریکا، هند، روسیه، ژاپن و ایران بیشترین میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در میان کشورهای جهان را دارند.

در میانه تشدید بحران تغییرات اقلیمی، جان کری نماینده ویژه ایالات متحده در امور تغییرات اقلیمی برای دومین روز پیاپی در پکن مذاکرات مقابله با این بحران را ادامه می‌دهد.

آقای کری روز سه‌شنبه ۲۷ تیر در دیدار با مقامات چینی گفت که دو کشور می‌توانند موضوع همکاری‌های اقلیمی را دستمایه‌ای برای بهبود روابط پرتنش دوجانبه قرار دهند.

او در دیدار با وانگ یی، وزیر خارجه پیشین و عضو دفتر سیاسی حزب کمونیست چین، که مسئول سیاست خارجی است، تصریح کرد که ظرفیت همکاری‌های مقابله با تغییرات اقلیمی می‌تواند به بهبود روابط دو کشور کمک کند.

آقای یی نیز با اشاره به اوج‌گیری دمای هوا به بالای ۵۲ درجه در شمال چین، هشدار داد که هفته‌های پیش رو می‌تواند حتی بدتر از وضعیت کنونی باشد.

آقای کری می‌گوید بحران تغییرات اقلیمی بسیار بدتر از آن چیزی است که پیش‌بینی می‌شد. او روز گذشته نیز یک دیدار طولانی ۱۲ ساعته با شی زنهوا، نمایندهٔ چین در امور تغییرات اقلیمی داشت.

بر پایه آمارهای آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا، پارسال چین سهمی ۳۰ درصدی و ایالات متحده سهمی ۱۵ درصدی در کل انتشار گازهای گلخانه‌ای جهان داشتند.

با وجودی که برپایه جداول بانک جهانی، ایرانی‌ها به‌طور سرانه در میان آلوده‌کننده‌ترین شهروندان جهان‌ قرار دارند و هر فرد ایرانی یکی از بیشترین میزان از دی‌اکسید کربن سرانه در جهان را تولید می‌کند، حکومت جمهوری اسلامی مسئله محیط زیست را از برنامه توسعه هفتم خود حذف کرده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،۱۸ جولای ۲۰۲۳