رئیس ام‌آی سیکس: ارسال تسلیحات به روسیه به اختلاف در بالاترین سطح حکومت ایران دامن زده است

رئیس آژانس اطلاعات خارجی بریتانیا، ام‌آی سیکس، خبر داد که بر اساس ارزیابی‌های این سازمان، ارسال سلاح از ایران به روسیه موجب دامن زدن به اختلافات داخلی در «بالاترین سطح» در حکومت تهران شده است.

ریچارد مور روز چهارشنبه، ۲۸ تیر، در یک سخنرانی عمومی همچنین از جمهوری اسلامی برای دامن زدن به درگیری‌های بیشتر در اوکراین از طریق ارسال پهپاد و دیگر تسلیحات به روسیه انتقاد کرد.

او گفت که این اقدام جمهوری اسلامی حتی «مشاجرات داخلی در بالاترین سطح رژیم تهران را برانگیخته است».

روسیه در جریان تهاجم خود به اوکراین، بارها از پهپادهای ساخت ایران برای هدف قرار دادن زیرساخت‌ها و غیرنظامیان در خاک اوکراین استفاده کرده است.

هفته گذشته نیز سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، در بیانیه‌ای از ایران خواست که از حمایت نظامی از روسیه و به‌خصوص تجهیز پهپادی این کشور دست بردارد.

اشاره رئیس آژانس اطلاعات خارجی بریتانیا به اختلافات داخلی در ایران بر سر حمایت تسلیحاتی از روسیه پس از آن رسانه‌ای می‌شود که در روزهای اخیر، یک بیانیه مشترک روسیه و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس موجی از واکنش‌ها را در داخل ایران برانگیخت.

جمعی از سفیران و دیپلمات‌های پیشین جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای با تاکید بر این که «روسیه نیز چون چین، تمامیت ارضی ایران را وجه‌المصالحه اهداف و منافع خود» قرار داده، تاکید کردند که «فقدان سیاست خارجی متوازن»، اقدام مقام‌های جمهوری اسلامی در «شرق‌گرایی یک سویه و غرب‌ستیزی افراطی» تاکنون خسارات غیر قابل جبرانی را به منافع ایران وارد ساخته و سبب «میل شدید کشورهای فرصت‌طلب برای سودجویی یک‌طرفه» شده است.

همچنین روزنامه «جمهوری اسلامی» در شماره ۲۴ تیرماه خود با اشاره به این که «هم‌پیمانی» مقام‌های تهران با مسکو و ایستادن‌شان در کنار روسیه در جریان جنگ اوکراین، تاکنون «هزینه‌های بسیار» برای ایران در پی داشته، نوشت حمایت ایران از روسیه «تکیه بر باد» است و «روس‌ها نامرد تمام تاریخ» در قبال ایران بوده‌اند.

در جریان شورش ناکام گروه واگنر علیه مسکو نیز بسیاری از سیاستمداران جمهوری اسلامی از جمله علی مطهری نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی به مقام‌های این حکومت هشدار دادند که «بیش از این منافع مردم ایران را به منافع روسیه گره نزنند».

رئیس آژانس اطلاعات خارجی بریتانیا همچنین در سخنرانی خود که در اقامتگاه سفیر بریتانیا در پراگ، پایتخت جمهوری چک ایراد شد، گفت که جاسوسان این آژانس از هوش مصنوعی برای مختل کردن انتقال تسلیحات به روسیه استفاده می‌کنند.

او در این زمینه توضیحات بیشتری ارائه نکرد، اما گفت که جاسوسان غربی باید به طور فزاینده‌ای بر روی ردیابی استفاده بد از هوش مصنوعی از سوی کشورهای متخاصمشان تمرکز کنند.

آقای مور پیشتر هشدار داده بود که غرب در حال عقب افتادن در رقابت بر سر استفاده از هوش مصنوعی است.

پیشتر مدیرکل وزارت دفاع اسرائیل نیز با اعلام «برنامه طولانی چندین ساله» این وزارتخانه که شامل سرمایه‌گذاری‌های گسترده در زمینه هوش مصنوعی است، گفت این برنامه ظرفیت بهبود بخشیدن به اطلاعات و هدف‌گیری ایران را دارد.

بر اساس برخی گزارش‌های منتشره در رسانه‌های غربی، اسرائیل در کشتن محسن فخری‌زاده، دانشمند ارشد برنامه هسته‌ای ایران و معاون وقت وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران، از یک سلاح خودکار هدایت‌شونده از ماهواره استفاده کرد که با هوش مصنوعی شلیک دقیقی انجام داد.

در مقابل، جمهوری اسلامی ایران نیز در دوره اخیر از تلاش برای پیشرفت در عرصه سایبری و هوش مصنوعی خبر داده است.

غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل جمهوری اسلامی ایران، روز ۳۰ اردیبهشت گفت این سازمان ورود هوش مصنوعی را به عنوان «یک پیشران بسیار ارزشمند» به دفاع سایبری کشور در سال جاری در نظر گرفته است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،۱۹ جولای ۲۰۲۳