بازداشت یک تبعه آمریکایی دیگر توسط رژیم ایران

سایت سمافور بدون ذکر نام خبر داد یک تبعه آمریکا هم‌زمان با مذاکرات با تهران درباره تبادل زندانیان، از سوی جمهوری اسلامی بازداشت شده و دستگیری او وضعیت را برای دولت جو بایدن و کاهش تنش با جمهوری اسلامی پیچیده‌تر کرده است. نام این زندانی فاش نشده است.

سمافور نوشت که به این ترتیب شمار آمریکایی‌های زندانی در ایران به چهار نفر رسیده است.

این وب‌سایت آمریکایی نوشت: «ایران چهارمین شهروند آمریکایی را دستگیر و بازداشت کرده است که این امر تلاش‌های دولت بایدن برای تبادل زندانیان و کاهش تنش‌ها با تهران را پیچیده‌تر کرده است.»

دستگیری این شهروند آمریکایی که از سوی سه نفر نزدیک به این پرونده در گفت‌وگو با سمافور تایید شده است، اکنون به بخش اصلی مذاکرات بین دو کشور برای تبادل زندانی تبدیل شده است.

فردی که مستقیما در جریان این پرونده و نزدیک به یکی از سه خانواده ایرانی-آمریکایی است، به سمافور گفت: «چند مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا در چند هفته گذشته به‌طور خصوصی تاکید کرده‌اند که آمریکا و ایران توافق کرده‌اند چهارمین آمریکایی یک بخش از هر معامله‌ای باشد.»

این مذاکرات که در عمان و سایر کشورها انجام شده، از جمله درباره موافقت ایالات متحده با آزادسازی میلیاردها دلار از وجوه مسدود شده ایران در بانک‌های خارج از این کشور مانند کره جنوبی است.

مقامات ایرانی ماه‌هاست علنا این توافق را قریب‌الوقوع می‌دانند اما دولت بایدن این موضع‌گیری جمهوری اسلامی را رد کرده است.

پیشتر وب‌سایت میدل‌ایست‌آی به نقل از منابع ایرانی خود گزارش داده بود مذاکرات هسته‌ای میان جمهوری اسلامی و آمریکا به دلیل اختلاف نظر بر سر زندانیان آمریکایی به تعویق افتاده است.

این منابع ایرانی که نامشان فاش نشده، اوایل تیر ماه گفته‌اند مقامات واشینگتن خواهان آزادی چهارمین زندانی آمریکایی محبوس در ایران هستند اما نهادهای جمهوری اسلامی در این مورد با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

این منابع ایرانی آگاه از مذاکرات به میدل‌ایست‌آی گفتند که این اختلافات درون جمهوری اسلامی، تلاش‌ها برای دست‌یابی به توافق هسته‌ای موقت بین تهران و واشینگتن را با شکست مواجه کرده است.

اوایل ماه گذشته میلادی، به نظر می‌رسید جمهوری اسلامی و ایالات متحده پیشرفت خوبی در مذاکرات خود برای یک توافق موقت کرده‌اند و قرار بود در ازای محدود کردن غنی‌سازی هسته‌ای ایران، برخی تحریم‌ها علیه این کشور کاهش یابد.

در این زمینه، گفت‌وگوهایی مستقیم میان رابرت مالی، نماینده وقت آمریکا در امور ایران و امیرسعید ایروانی، سفیر جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد در نیویورک بر سر یک توافق موقت، «امیدوارکننده» ارزیابی شده بود.

بر اساس آنچه از این مذاکرات فاش شده، دو طرف توافق کرده بودند ایران اورانیوم را تا ۶۰ درصد غنی‌سازی نکند و با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نظارت و راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای خود همکاری کند.

در مقابل، تهران مجاز خواهد بود تا یک میلیون بشکه نفت در روز صادر کند و به درآمد خود و سایر منابع مسدود شده در خارج از کشور دسترسی پیدا کند. قرار بود پول‌های بلوکه‌ شده هم منحصرا برای خرید طیف وسیعی از اقلام ضروری از جمله غذا و دارو استفاده شود.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز در یک سخنرانی با یک توافق به شرط حفظ زیرساخت‌های هسته‌ای ایران موافقت کرد.

در حالی که آمریکا اعلام کرده بود سیامک نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز، سه ایرانی-آمریکایی که به اتهام جاسوسی زندانی شده‌اند باید آزاد شوند، یکی از منابع به میدل‌ایست‌آی اعلام کرده که مقامات آمریکایی به طور غیرمنتظره‌ای به دنبال اضافه کردن نام چهارمین فرد زندانی به فهرست افرادی بودند که می‌خواهند به عنوان بخشی از توافق هسته‌ای موقت آزاد شود.

منبع دوم به میدل‌ایست‌آی گفت که ابراهیم رئیسی آماده است چهارمین زندانی را به عنوان بخشی از این معامله آزاد کند اما صداهای مخالفی در برخی نهادهای بانفوذ وجود دارد که اصرار دارند سرنوشت چهارمین زندانی باید به عنوان موضوعی جداگانه مورد بحث قرار گیرد.

در روزهای اخیر جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا به رسانه‌های آمریکایی گفت که واشینگتن تلاش برای آزادی چهار زندانی آمریکایی در ایران را ادامه می‌دهد.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۲۲ جولای ۲۰۲۳