حمایت آنتونی بلینکن از معترضان ایرانی: به مقابله با سرکوبگری رژیم ایران ادامه می‌دهیم

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز جمعه ۲‍۱ ژوئیه (۳۰ تیر)‌، با حضور در نشست امنیتی اسپین، به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ گفت و بار دیگر درباره «اقدامات تحریک‌کننده ایران» ابراز نگرانی کرد.

به گزارش وب‌سایت وزارت امور خارجه آمریکا، آنتونی بلینکن در پاسخ به سوالی درباره وضعیت این روزهای ایران با توجه به اعتراضات گسترده مردمی از یک‌سو و ارتباط جمهوری اسلامی با جنگ روسیه و اوکراین از سوی دیگر، گفت: «ما نگرانی‌های زیادی در مورد ایران داریم ازجمله بابت این موضوع نگرانیم که ایران تولید مواد شکافت‌پذیر برای سلاح هسته‌ای را سرعت بخشیده است.»

او ادامه داد: «هر کاری که توافق برجام به‌طور موثر برای متوقف کردن پیشرفت هسته‌ای ایران انجام داد، اکنون از بین رفته است و اکنون تصمیم‌گیری برای تولید یک سلاح هسته‌ای، ازنظر داشتن مواد شکافت‌پذیر، به چند هفته کاهش یافته است. بنابراین من یک نگرانی واقعی در مورد این موضوع و همچنین اقدامات تحریک‌آمیز دیگر جمهوری اسلامی دارم.»

وزیر امور خارجه ایالات متحده در ادامه به «اقدامات جمهوری اسلامی در سراسر منطقه برای حمایت از گروه‌های مختلفی که فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده انجام می‌دهند» اشاره کرد و افزود: «این اقدام‌های ایران اکنون جهانی شده است. پهپادهایی که ایران برای استفاده در اوکراین در اختیار روسیه قرار داده است، تاثیر وحشتناکی دارد. ضمن این‌که این‌ یک خیابان دوطرفه است و اکنون می‌بینیم که روسیه نیز تجهیزات و فناوری‌هایی را در اختیار ایران قرار می‌دهد که بتواند از آن‌ها برای اقدامات بی‌ثبات‌کننده‌اش در منطقه استفاده کند. بنابراین نگرانی‌های ما عمیق و جدی است.»

آنتونی بلینکن افزود: «در داخل ایران نیز شاهد تظاهرات فوق‌العاده‌ای بودیم که از سوی زنان رهبری شد و دیدیم که آن‌ها چگونه برای دفاع از حقوق اولیه خودشان بپا خاستند، اما رژیم ایران برای سرکوب آن‌ها از هر ابزاری استفاده کرد.»

وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به این‌که آیا ایالات متحده باید برای کمک به زنان ایران کاری انجام دهد یا مفید نخواهد بود؟ گفت: «ما کارهای زیادی برای کمک به افرادی که می‌خواستند صدایشان شنیده شود، انجام داده‌ایم. در کنار اقداماتی ازجمله ابراز نگرانی و اعمال تحریم‌های بیشتر، تلاش کردیم با ارائه فناوری به مردم در ایران مطمئن شویم که آن‌ها می‌توانند در حد امکان با یکدیگر و با دنیا در ارتباط باشند.»

او تاکید کرد: «نکته‌ دیگری که متاسفانه جهانی شده، اقدامات رژیم ایران در سرکوب ایرانی‌های مخالف جمهوری اسلامی در سراسر جهان ازجمله آمریکا است. ما قاطعانه در حال مقابله با این مواردیم.»

بلینکن گفت: «نه‌تنها ما، بلکه بسیاری از کشورهای دیگر در سراسر جهان نیز در مورد ایران نگرانی‌هایی دارند. اکنون درمورد موضوعی مانند برجام با شرکای اروپایی خود، بریتانیا، آلمان و فرانسه، همسو شده‌ایم و از نزدیک با هم کار می‌کنیم تا با افراط‌ وتفریط‌های رژیم ایران مقابله کنیم.»

او اشاره بیشتری به موضوع گفت‌وگوها درمورد وضعیت برجام نکرد، اما پیش‌تر نیز در هفتم تیرماه گفته بود که هرچند آمریکا همچنان خواهان یافتن راه‌حل‌های دیپلماتیک در برابر جمهوری اسلامی ایران است، در حال حاضر هیچ مذاکره‌ای برای دستیابی به توافق هسته‌ای تازه در دستورکار واشینگتن وجود ندارد.

وزیر امور خارجه آمریکا در حالی گفت‌وگوهای هسته‌ای با جمهوری اسلامی را تکذیب کرد که پیش از آن گزارش‌های پرشماری از پیشرفت چشمگیر در مذاکرات دوجانبه و پنهانی میان دولت آمریکا و نمایندگان جمهوری اسلامی ایران منتشر شده بود.

حمایت آنتونی بلینکن از معترضان ایرانی در شرایطی است که دولت بایدن مذاکرات پنهانی با جمهوری اسلامی را زمانی در دستورکار قرار داد که جمهوری اسلامی در اوج سرکوب‌ معترضان بود.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۲ جولای ۲۰۲۳