هشدار درباره ادامه روند «کم‌سابقه» اعدام در ایران؛ اعدام ۶۱ نفر تنها در یک ماه

سازمان حقوق بشر ایران روز چهارشنبه، ۱۱ مرداد، ضمن انتشار خبر اعدام ۶۱ زندانی در ایران طی یک ماه، درباره «شدت گرفتن کم‌سابقه‌ روند» اعدام طی ماه‌های گذشته هشدار داد.

بر اساس اعلام این سازمان در ماه گذشته میلادی، ژوییه، (۱۰ تیر تا ۱۰ مرداد) ۶۱ زندانی در ایران اعدام شدند که از میان آن‌ها ۱۱ نفر بلوچ، سه نفر تبعه افغانستان و بقیه مربوط به سایر قومیت‌ها و شهرها بودند.

در این گزارش همچنین آمده است که اتهام ۳۲ نفر از اعدام‌شدگان مربوط به «مواد مخدر»، ۱۹ نفر «قتل عمد»، چهار نفر «محاربه» و شش نفر «تجاوز به عنف» بوده است.

بر پایه اعلام سازمان حقوق بشر ایران مستقر در اسلو، نروژ، از ابتدای سال ۲۰۲۳ یعنی طی هفت ماه گذشته خبر اعدام ۴۲۳ تن در ایران تأیید شده است. آمار واقعی می‌تواند بیش از آمار تأییدشده باشد.

در همین حال محمود امیری‌ مقدم، مدیر این سازمان، اعلام کرد که بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افرادی که در ایران اعدام‌ می‌شوند بلوچ هستند. این آمار بالا در حالی است که بلوچ‌ها تنها بین دو تا پنج درصد جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند.

بر اساس تحقیقات سازمان حقوق بشر ایران، بیشترین آمار اعدام‌شدگان در ایران مربوط به اتهامات مواد مخدر است و نزدیک به نیمی از اعدام‌شدگان با این اتهامات در سال گذشته میلادی بلوچ بوده‌اند.

سایت حقوق بشری «حال‌وش» روز چهارشنبه پیشتر از اعدام «۱۱ شهروند بلوچ» طی سه روز پیش از آن در زندان‌های سیستان‌ و‌ بلوچستان و بیرجند خبر داده بود.

این آمار بالای اعدام در روزهای گذشته در حالی بوده است که حکم اعدام در ماه محرم که در اسلام با عنوان ماه «حرام» خوانده می‌شود به‌دلیل رعایت «حرمت شرعی» نباید اجرا شود.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۳ اگوست ۲۰۲۳