جنگل‌های غرب ایران اسیر آتش‌سوزی «جهنمی»

آتش‌سوزی جنگل‌ها در غرب ایران پس از چند روز همچنان ادامه دارد و ابعاد آن باعث نگرانی‌های بسیار شده است. به گزارش رادیو فرانسه، برخی داوطلبان محلی آتش‌سوزی‌های نزدیک مریوان را به «آتش جهنمی‌» تشبیه کردند و خواهان کمک شدند.

کار اطفای حریق را تیم ادارات منابع طبیعی محل، دستگاه‌های عضو ستاد مدیریت بحران به همراه نیروهای ارتش، سپاه، بسیج و مرزبانی انجام می‌دهند، اما گروه‌های مردمی نیز نقش مهمی دارند. انجمن سبز چیا از جمله سازمان‌های مردم‌نهاد است که برای اطفای حریق آتش‌ها تلاش می‌کند. به گزارش خبرگزاری هرانا، روز پنجشنبه دو نفر از اعضای این سازمان در همین زمینه تلاش می‌کردند که زخمی شدند. این انجمن روز شنبه در بیانیه‌ای اضطراری هشدار داد: «هر کس هر آنچە در توان دارد نباید دریغ کند، اجازه ندهید این روز برایمان به حسرت تبدیل شود». این انجمن در ضمن افزود ‌که در برخی موارد آتش در ابتدا کنترل شده، اما بعد از مدتی دوباره شعله‌ور شده است. مقام‌های محلی نیز گفته بودند که پس از کنترل آتش در یک مرحله، شیب بالا و صعب‌العبور بودن برخی مناطق و وزش باد باعث شعله‌ور شدن دوباره آتش شده است.

اما برخی مسئولان جمهوری اسلامی پیش از این، منکر وسعت فاجعه شده بودند. از جمله بهزاد شریفی‌پور، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان، به خبرگزاری مهر گفته بود که ۷۰ درصد آتش‌سوزی‌های مریوان سطحی‌اند و تنها حدود ۱۵ درصد تنه درختان را دربر گرفته‌اند. اما خبرگزاری رکنا در گزارشی تاکید کرد که آتش‌سوزی در مریوان‌ «عمقی» است و تاکنون بیش از ۲۰۰ هکتار از اراضی را دربرگرفته است. به گزارش رکنا، آتش‌سوزی ۱۰ صبح روز پنجشنبه در جنگل‌های چند روستای مرزی شهرستان مریوانِ استان کردستان (گماره‌لنگ، آسن آباد و دره‌وران) آغاز شد و همچنان ادامه دارد. وجود میادین مین هم بر مشکلات افزوده و باعث شده است عملیات مهار آتش و خاموش‌سوزی با مشکل مواجه شود. شریفی‌پور گفت که آتش‌سوزی از عصر پنجشنبه آغاز شد. او تاکید کرد:‌ «تمام امکانات و نیروهای منابع طبیعی استان را برای مهار آتش‌سوزی جنگل‌های مریوان به کار گرفته‌ایم و امیدواریم در سریع‌ترین زمان موفق شویم.» اعظم بهرامی، پژوهشگر عرصه محیط زیست، در گفت‌وگو با تلویزیون ایران اینترنشنال از معضل مین‌ها گفته بود که به‌خصوص کار کمک‌رسانی از طرف گروه‌های مردمی را دشوار می‌کنند. از دیگر مشکلات موجود شیشه‌های رهاشده در منطقه است که مثل ذره‌بین نور آفتاب را متمرکز می‌کنند.

برخی مقام‌های دیگر به وسعت آتش‌سوزی‌ها اذعان داشته‌اند. سعید کریمی، مدیر کل مدیریت بحران استانداری کردستان، روز جمعه گفت: «وسعت حریق بسیار بالا است و منطقه نیز کوهستانی، شیب‌دار و صعب‌العبور است.»

مقام‌ها در مورد آتش‌سوزی در گیلان نیز هشدار داده‌اند. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سرخوش کرم‌زاده، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، از مردم این استان شمالی خواست در مناطق جنگلی و مراتع آتش روشن نکنند. او تاکید کرد: «با توجه به پیش‌بینی افزایش دما و کاهش شدید رطوبت هوا در گیلان، شهروندان و گردشگران برای پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی‌های احتمالی در جنگل‌ها و مراتع استان، از روشن و رها کردن آتش در این مناطق خودداری کنند.» دلیل آتش‌سوزی‌های غرب ایران عمدتا عوامل انسانی دانسته می‌شود.

روزنامه «اعتماد» هفته گذشته از وقوع ۶۲۳ آتش‌سوزی در چهارماه نخست سال جاری خبر داده بود که به نابودی چهار هزار هکتار از طبیعت ایران منجر شده است. این روزنامه تاکید کرده بود که این رکوردی جدید است به‌خصوص وقتی آن‌ را با آمار پیشین مقایسه کنیم: «مقایسه این آمار با شرایط مشابه پارسال اما تصویر دقیق‌تری می‌سازد؛ آمار آتش‌سوزی در سال پیش در همین چهار ماهه نخست ۲۷۴ فقره در وسعت ۸۹۶ هکتار بوده است.»

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۶ اگوست ۲۰۲۳