تحریم‌های جدید کانادا و بریتانیا علیه رژیم ایران

کانادا، شماری از مقامات رژیم اسلامی را که در «فعالیت‌های تهدیدکننده صلح و امنیت بین‌المللی و یا ناقض آشکار و سیستماتیک حقوق بشر در ایران» مشارکت داشته‌اند، تحریم کرد.

به گزارش صدای آمریکا، تحریم‌های جدید کانادا همچنین اشخاصی را هدف قرار داده است که در شرکت‌های دولتی تولیدکننده «پهپادهای جنگی مرگ‌بار» که توسط نیروهای نظامی جمهوری اسلامی برای «بی‌ثبات کردن منطقه» و یا در تهاجم روسیه علیه اوکراین استفاده می‌شوند، سمت‌های بالایی دارند.

ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا، در این مورد گفت: «تحریم‌های امروز، پیام روشنی به رژیم ایران می‌دهد که کانادا نقض فاحش و سیستماتیک حقوق بشر و نقض جدی صلح و امنیت بین‌المللی را تحمل نخواهد کرد.»

علی‌اکبر احمدیان، دبیر شورای عالی امنیت ملی؛ عبدالکریم بنی‌طرفی، مشاور وزیر دفاع در حوزه صنعت هوایی و رئیس سابق سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح؛ فاطمه حق‌شناس و معصومه تیموری، از شرکت ایمن صنعت زمان‌فرا؛ و رضا خاکی، مجیدرضا نیازی و ولی ارلانی‌زاده‌، از شرکت صنایع هوایی قدس، در فهرست تحریم‌شدگان از سوی دولت کانادا قرار گرفته‌اند.

آنها مشمول ممنوعیت معاملاتی می‌شوند، هر دارایی که ممکن است در کانادا داشته باشند مسدود خواهد شد و اجازه ورود به این کشور را نخواهند داشت.

در بیانیه دولت کانادا آمده است که تحریم‌ها با هدف تحت فشار قرار دادن رژیم ایران برای رسیدگی به نارضایتی و مطالبات شهروندان و پرداخت هزینه‌‌ به خاطر اقدامات بی‌ثبات‌کننده‌اش در خارج از ایران اعمال شده است.

در این بیانیه آمده است که کانادا همچنان در کنار مردم ایران که شجاعانه از حقوق خود دفاع می‌کنند، خواهد ایستاد.

شرکت «ایمن صنعت زمان فرا» در سال گذشته میلادی به دلیل آنچه «تولید و ارائه تجهیزات ضدشورش به نیروی انتظامی» جمهوری اسلامی نامیده شد، از سوی ابالات متحده تحریم شده بود.

چندی پیش، بریتانیا نیز یک شرکت ایرانی سازنده پهپاد و چند شرکت خارجی را به دلیل تأمین تسلیحات و قطعات مورد نیاز روسیه برای استفاده علیه اوکراین تحریم کرد.

شرکت ایرانی «پراور پارس» و هفت تن از مدیران آن که قبلاً در ماه فوریه سال جاری میلادی تحت تحریم‌های آمریکا قرار گرفته بودند از جمله اشخاص و شرکت‌هایی هستند که توسط بریتانیا تحریم شده‌اند.

بریتانیا، آمریکا، و اتحادیه اروپا از فوریه گذشته، مجموعه‌ای از تحریم‌ها را برای مجازات روسیه به دلیل تهاجم به اوکراین، که مسکو آن را «عملیات نظامی ویژه» نام گذاشته است، اعمال کرده‌اند.

بریتانیا شرکت پهپادسازی ایرانی «پراور پارس» و مدیران آن را تحریم کرد

بریتانیا یک شرکت ایرانی سازنده پهپاد و چند شرکت خارجی را به دلیل تأمین تسلیحات و قطعات مورد نیاز روسیه برای استفاده علیه اوکراین تحریم کرد.

در بیانیه وزارت امور خارجه بریتانیا آمده است که اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی که در تحقیق، توسعه، و تولید پهپاد برای سپاه پاسداران نقش داشته‌اند تحریم شده‌اند.

شرکت ایرانی «پراور پارس» و هفت نفر از مدیران آن که قبلاً در ماه فوریه تحت تحریم‌های آمریکا قرار گرفته بودند، و نیز دو شرکت دو شرکت «ترک یونیون» و «آزو اینترنشنال» که مستقر در ترکیه و صادرکننده میکروالکترونیک هستند، از جمله اشخاص و شرکت‌هایی هستند که توسط بریتانیا تحریم شده‌اند.

بریتانیا، آمریکا، و اتحادیه اروپا از فوریه گذشته مجموعه‌ای از تحریم‌ها را برای مجازات روسیه به دلیل تهاجم به اوکراین، که مسکو آن را «عملیات نظامی ویژه» نام گذاشته است، اعمال کرده‌اند.

دولت بریتانیا، در همین راستا ۲۵ تحریم جدید را علیه چندین فرد و شرکت در ایران، ترکیه، بلاروس، اسلواکی، سوئیس، امارات، و همچنین روسیه وضع کرد.

جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا، این تحریم‌ها را «تاریخی» توصیف کرد و گفت که آنها زرادخانه روسیه را تضعیف خواهد کرد و زنجیره‌های تأمین تسلیحات را که حامی سیستم دفاعی مشکل‌دار پوتین است در هم خواهد شکست.

این تحریم‌ها نهادهای بریتانیایی را از ارائه خدمات به تحریم‌شدگان منع می‌کند و همچنین دارایی‌هایی را که در بریتانیا هستند مسدود می‌کند.

دولت بریتانیا که از آغاز جنگ در اوکراین بیش از ۱۶۰۰ فرد و نهاد را تحریم کرده است می‌گوید تازه‌ترین دور تحریم‌ها «بزرگترین اقدام» علیه تأمین‌کنندگان نظامی در کشورهای ثالث است.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۹ اگوست ۲۰۲۳