اعتراض و تحصن خانواده دو زندانی در ایران؛ داریَن دلیلی: پدرم را در ایران رها نکنید

تصاویر و گزارش‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی از آن است که خانواده شهاب دلیلی، زندانی دارای اقامت دائم آمریکا در ایران، مقابل کاخ سفید در واشینگتن دست به تحصن زده‌اند. شهاب دلیلی که اقامت دائمی آمریکا را دارد، از سال ۱۳۹۵ در ایران زندانی است.

همزمان غزاله شارمهد، دختر جمشید شارمهد، زندانی دوتابعیتی ایرانی-آلمانی هم که سال‌ها در آمریکا هم اقامت داشته در پیامی توییتری از وزیر خارجه آمریکا انتقاد کرده که به مسئله حبس پدرش در ایران هیچ اشاره‌ای نمی‌کند.

یک روز پس از انتشار خبر توافق تهران با واشینگتن بر سر آزادی پنج زندانی از اوین، داریَن، پسر شهاب دلیلی، روز جمعه،‌ ۲۰ مرداد، گفت چون پدرش کارت سبز اقامت آمریکا را دارد و به گفته او ملیت آمریکایی به دست آورده، باید سرنوشتش در این مذاکرات پیگیری شود.

او در گفت‌وگو با بخش فارسی صدای آمریکا از ارسال چند نامه به وزارت امور خارجه آمریکا درباره وضعیت پدرش خبر داد و گفت مطمئن است این وزارتخانه در جریان زندانی بودن شهاب دلیلی است.

این در حالی است که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز ۲۰ مرداد از وجود «آمریکایی‌های» دیگری که ممکن است هنوز در زندان‌های ایران باشند اظهار بی‌اطلاعی کرد. اشاره آقای بلینکن به شهروندان آمریکا بود، اما دارنده گرین‌کارت آمریکا شهروند به حساب نمی‌آید.

در جریان توافق اخیر میان ایران و آمریکا که جزئیات آن پنج‌شنبه هفته گذشته فاش شد، ایران در برابر آزادسازی بخشی از پول‌های خود در کره جنوبی، قرار است پنج شهروند آمریکایی را آزاد کند.

وکیل خانواده نمازی روز ۱۹ مرداد اعلام کرد سیامک نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز به همراه یک زندانی آمریکایی دیگر از زندان اوین به محلی دیگر منتقل شده‌اند و پنجمین شهروند آمریکا پیش از این افراد در «حبس خانگی» قرار گرفته است.

دارین دلیلی در این زمینه گفت تا زمانی که پاسخی درباره وضعیت پدرش بگیرد و اطمینان یابد او به خانه بازمی‌گردد، به تحصن خود مقابل کاخ سفید ادامه خواهد داد.

فروردین‌ماه سال گذشته، ناهید دلیلی، همسر شهاب دلیلی ضمن افشای وضعیت پرونده همسرش از جمله محکومیت ده ساله او به اتهام «همکاری با دولت متخاصم آمریکا»، خواستار پیگیری پرونده او از سوی دولت جو بایدن در مذاکراتش با ایران شده بود.

شهاب دلیلی از حدود هفت سال پیش در ایران زندانی است. او در سال ۱۳۹۵ برای حضور در خاکسپاری پدرش به ایران رفت، اما هنگام خروج از کشور دستگیر شد.

آقای دلیلی دو سال را در بلاتکلیفی در بازداشت نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی گذراند و سپس در دادگاهی به اتهام آن‌چه «همکاری با دولت متخاصم» عنوان شده، به ده سال زندان محکوم شد.

همزمان غزاله شارمهد، دختر جمشید شارمهد، زندانی دوتابعیتی ایرانی-آلمانی که سال‌ها در آمریکا هم اقامت داشت، با اشاره به بی‌اطلاعی وزیر امور خارجه آمریکا از دیگر زندانیان آمریکایی در ایران روز شنبه در توئیتر نوشت چطور ممکن است وضعیت پدرش که ۲۰ سال در آمریکا اقامت داشته، بر آقای بلینکن نامعلوم باشد.

خانم شارمهد یادآوری کرد که پدرش از سه سال پیش ربوده شده و در ایران به اعدام محکوم شده است.

جمشید شارمهد که از سال ۱۳۸۱ در شهر لس‌آنجلس آمریکا سکونت داشت، مرداد سال ۱۳۹۹ در جریان سفری به امارات متحده عربی، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در دبی ربوده و به ایران منتقل شد.

رسانه‌های رسمی و نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی این شهروند دوتابعیتی را به عنوان رئیس «گروه تندر»، رسانه منتسب به انجمن پادشاهی ایران در آمریکا، معرفی کردند. او در دادگاه‌های جمهوری اسلامی به «فساد فی‌الارض» متهم شد و دو سال و نیم پس از ربوده شدن و انتقال به ایران در اسفند ۱۴۰۱ با حکم دادگاه انقلاب تهران به «اعدام» محکوم شد.

قوه قضاییه در اردیبهشت‌ماه سال جاری اعلام کرد که حکم اعدام آقای شارمهد از سوی دیوان عالی کشور تأیید شده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۲ اگوست ۲۰۲۳