تداوم صف‌های طولانی مقابل جایگاه‌های سوخت؛ دولت جز تکذیب کاری نمی‌کند

شمار زیادی از ساکنان استان‌های مختلف ایران روز چهارشنبه ۲۵ مرداد هم تصاویری را در رسانه‌های اجتماعی منتشر کردند که حاکی از تداوم بحران سوخت و کمبود بنزین در پمپ بنزین‌های ایران است.

در روزهای اخیر، کمبود بنزین در ده‌ها شهر ایران از جمله پایتخت، موجب شده است تا متقاضیان سوخت چندین ساعت در صف‌های طولانی جایگاه‌های سوخت معطل بمانند.

بحران سوخت و کمبود بنزین و گازوئیل و بنزین اکنون زندگی بسیاری از رانندگان خودروهای سنگین و سواری را با مشکل مواجه کرده است، اما مدیران دولت ابراهیم رئیسی همچنان به تکذیب اخبار، تصاویر و ویدیوهای منتشرشده در رسانه‌ها ادامه می‌دهند. در حالی که افشاگری برخی نمایندگان مجلس درباره تصمیم دولت برای گران کردن قیمت سوخت، همراه با کاهش محسوس ظرفیت کارت‌ سوخت‌ها موجب شده است پمپ‌ بنزین‌ها با ترافیک زیادی مواجه شود و در این میان دلالی سوخت نیز اوج بگیرد.

در ساعات پایانی روز سه‌شنبه و همچنین بامداد چهارشنبه ۲۵ مرداد، صف خودروها در برخی پمپ بنزین‌های تهران تا چند خیابان آن‌طرف‌تر ادامه یافت. شماری از رسانه‌های داخل ایران با تایید این نابسامانی، علت آن را «شایعه گرانی بنزین» دانستند.

پیش از این، مصطفی رضاحسینی قطب‌آبادی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، روز ۲۱ مرداد با بیان این مطلب که «قیمت بنزین را افزایش خواهند داد»، گفته بود دولت اکنون در تلاش است اذهان عمومی را برای گرانی سوخت آماده کند.

روزنامه اعتماد در شماره روز چهارشنبه، درباره شلوغی پمپ‌ بنزین‌ها در تهران، از جمله در خیابان دولت گزارشی منتشر کرد و نوشت که صف طولانی خودروها تا ساعت ۲ بامداد همچنان ادامه داشت. این روزنامه افزود: «شایعات گرانی بنزین کاملا روی افکار عمومی تاثیرات خود را گذاشته است.»

وب‌سایت روزآروز نیز نوشت: «پمپ‌ بنزین‌های تهران و بسیاری از شهرهای دیگر در بامداد چهارشنبه صحنه صف‌ طولانی خودروها و سرگردانی شهروندانی بودند که از افزایش احتمالی قیمت بنزین نگران‌اند.»

احتمال افزایش قیمت بنزین در ایران طی ماه‌های اخیر و با توجه به مصاحبه‌های مختلف مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس درباره ضرر هنگفت دولت بابت فروش بنزین به نرخ‌ هزار و ۵۰۰ و سه هزار تومان، بیش از پیش قوت گرفت. اظهارات اخیر علی‌اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران، درباره «اجرای طرح سقف سوخت‌گیری در جایگاه‌های سوخت» هم به آن بیشتر دامن زد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در روزهای اخیر تعداد زیادی از پمپ بنزین‌ها در تهران، کرج و برخی شهرهای دیگر ایران تعطیل شده‌اند که همین امر شایعه کمبود بنزین را قوی‌تر کرده است. نژادعلی در مصاحبه‌اش با صداوسیما گفته بود هدف از اجرای طرح سقف سوخت‌گیری، «جلوگیری از تعطیلی جایگاه‌های سوخت» است.

طبق این طرح، سقف سوخت‌گیری با کارت سوخت جایگاه‌ها به ۳۰ تا ۴۰ لیتر محدود می‌شود؛ رخدادی که برخی رسانه‌ها از جمله خبرگزاری رکنا آن را از دلایل اصلی صف طولانی در پمپ بنزین‌ها دانسته‌اند.

در حالی که جواد اوجی، وزیر نفت ایران روز چهارشنبه مجددا اعلام کرد دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد و رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاه‌داران کشور، هم تاکید کرده که در بحث سوخت‌رسانی به جایگاه‌ها «به هیچ عنوان اختلالی وجود ندارد»، نگرانی‌های مردم و صف‌های طویل بنزین کم نشده است؛ به‌طوری که رکنا نوشت: «این صف‌ها زمان و مکان ندارد و در همه ساعات و مناطق شهر چه اول صبح و چه آخر شب دیده می‌شوند.»

مصطفی رضاحسینی قطب‌آبادی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در مصاحبه با سایت شفقنا، افزایش قیمت بنزین را محتمل دانسته و گفته بود: «تصور من این است که این کار [افزایش قیمت بنزین] را انجام می‌دهند. آزمون و خطا هم برای این بود که جامعه را آماده کنند تا قیمت سوخت را افزایش دهند. چون همان‌طور که در گذشته شاهد بودیم، در این شرایط، ارزیابی در جامعه انجام می‌دهند تا بتوانند سیاست‌هایشان را اعمال کنند. بنابراین تصور من این است که احتمال افزایش قیمت بنزین وجود دارد.»

آخرین باری که مدیران نظام جمهوری اسلامی تصمیم گرفتند قیمت بنزین و دیگر فراورده‌های نفتی را افزایش دهند، ۲۴ آبان ۱۳۹۸ بود؛ این تصمیم با اعتراض‌های گسترده مردم در شهرهای مختلف ایران مواجه شد که البته سرکوب و کشتار شدید معترضان به دست نیروهای امنیتی دولت حسن روحانی و حکومت جمهوری اسلامی را به دنبال داشت و بنا بر اعلام منابع حقوق‌بشری، ۱۵۰۰ کشته به جا گذاشت.

اکنون نیز به نظر می‌رسد دلیل اصلی تعلل ابراهیم رئیسی و مقام‌های امنیتی نظام برای گران کردن بنزین، نگرانی از شکل‌گیری مجدد اعتراض‌های خیابانی آن‌ هم در آستانه سالگرد خیزش سراسری سال ۱۴۰۱و قتل مهسا امینی باشد. برخی از تحلیلگران سیاسی بر این باورند که در صورت شکل نگرفتن دوباره تجمع‌های اعتراضی در شهریور و مهر آینده، مدیران دولتی با خیال آسوده، قیمت بنزین را دو یا سه برابر افزایش خواهند داد.

در همین راستا، جلیل سالاری، معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فراورده‌های نفتی، روز شنبه ۲۱ مرداد با برگزاری نشستی رسانه‌ای اعلام کرد که مصرف بنزین در تهران هم‌اکنون به طور میانگین روزانه ۲۱ میلیون لیتر است که «عدد بسیار بزرگ و معادل مصرف سه استان کشور» است تا به این طریق برای توجیه افزایش قیمت سوخت زمینه‌سازی کند.

این در حالی است که تسنیم، خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران، روز ۲۴ مرداد در توجیه شکل‌ گرفتن صف‌های طولانی مقابل پمپ بنزین‌ها، مدعی شد: «در برخی جایگاه‌ها که محور تردد و مراجعه خودرو‌ها برای سوخت‌گیری‌اند، قطعی نازل‌ سوخت، ظرفیت برخی جایگاه را حتی به یک‌سوم رسانده و این موضوع عامل اصلی تشکیل صف مقابل پمپ‌بنزین‌ها است.»

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۷ اگوست ۲۰۲۳