رویاها به واقعیت تبدیل می‌شوند؛ حضور باشگاه‌های سعودی در لیگ قهرمانان اروپا

سیاست‌گذاران و مدیران ورزش در کشور عربستان سعودی، در کنار جذب ستارگان بزرگ دنیای فوتبال و ایجاد زیرساخت‌های استاندارد ورزشی، حالا برای تحقق رویایی بزرگ‌تر و هیجان‌انگیز به نام «حضور در لیگ قهرمانان اروپا» تلاش می‌کنند؛ پروژه‌ای که شاید در نگاه اول با توجه به حضور نداشتن کشور عربستان سعودی در پهنه قاره اروپا دست‌نیافتنی به‌نظر برسد، اما سعودی‌ها طی چندسال اخیر نشان داده‌اند که توانایی برهم زدن هر ساختار قدیمی را دارند.

اکنون پس از ورود نیمار جونیور، دیگر فوق‌ستاره فوتبال جهان به لیگ شبه‌جزیره، رسانه‌های اروپایی و سعودی خبر داده‌اند که مدیران عربستان سعودی با مسئولان یوفا توافق کرده‌اند که در فصول بعدی لیگ قهرمانان اروپا، دست‌کم یک نماینده در باکیفیت‌ترین لیگ فوتبال جهان داشته باشند.

بنا‌بر‌این گزارش‌ها، سران فوتبال عربستان سعودی و یوفا چندین‌بار طی ماه‌های اخیر به‌طور کاملا جدی با یکدیگر مذاکراتی مستقیم داشته‌اند تا درباره چگونگی رخ دادن این اتفاق و راهکارهای آن برنامه‌ریزی کنند.

مدافعان این طرح می‌گویند در دوره‌ای که به‌دلیل حضور لیونل مسی در لیگ آمریکا، صحبت از بازگشت تیم‌های کونکاکاف به کوپا لیبرتادورس شده و پیشنهاد شده است تا اینترمیامی به‌دلیل حضور ستاره آرژانیتی، مهمان ویژه جام لیبرتادورس در فصل بعد باشد، پس امکان حضور باشگاه‌های سعودی با فوق‌ستاره‌های خود در فوتبال اروپا نیز غیرممکن نیست.

این درحالی است که لیگ ام‌ال‌اس اکنون در مقایسه با لیگ سعودی‌ها به مراتب در جایگاه پایین‌تری از‌لحاظ کیفیت فنی و حضور ستاره‌ها قرار دارد و از سوی دیگر، مقام‌های یوفا نیز در سال‌های اخیر نشان داده‌اند که دست رد به سینه هیچ پیشنهاد و طرحی که سود هنگفتی را به حساب آن‌ها جاری کند نمی‌زنند.

حضور یک تیم آسیایی در رقابت‌های اروپایی، موضوعی بی‌سابقه است که می‌تواند تعداد مخاطبان ثابت مسابقات لیگ قهرمانان اروپا را در ورزشگاه‌ها یا پای تلویزیون‌ها با افزایش چند صد میلیونی مواجه کند و همچنین سرمایه‌گذاری هنگفت متمول‌های سعودی در لیگ‌ها و باشگاه‌های اروپایی طی سالیان اخیر، می‌تواند به تحقق این پروژه بزرگ کمک کند.

در همین راستا، ۲۷ مردادماه، آژانس گردشگری دولتی سعودی، «Visit Saudi» به‌طور رسمی اعلام کرد که به اسپانسر جهانی جدید لالیگا، دسته برتر لیگ حرفه‌ای فوتبال اسپانیا تبدیل شده است. ویزیت‌سعودی تاکید کرده است که با هدف نشان دادن کشور عربستان سعودی به‌عنوان یکی از هیجان‌انگیزترین مقاصد گردشگری در جهان و با هدف تقویت صنعت توریسم این کشور، چنین قرارداد همکاری را با لالیگا امضا کرده است.

لالیگا نیز در بیانیه خود آورده است: «قرارداد مشارکت نشان‌دهنده ارتباط تاریخی قوی بین لالیگا و سعودی است. بیش از ۱۵ سال است که بازی‌های لالیگا را میلیون‌ها هوادار فوتبال در سراسر عربستان سعودی دنبال می‌کنند. بازیکنان فوتبال سعودی در اسپانیا و همچنین بازیکنان اسپانیایی در لیگ سعودی بازی کرده‌اند. آن‌ها اکنون بیش از شش باشگاه رسمی هواداران برای تیم‌های لالیگا دارند.»

از سوی دیگر، از باشگاه الهلال عربستان سعودی به‌عنوان پرافتخارترین باشگاه فوتبال در قاره آسیا خبر می‌رسد که آن‌ها پس از جذب نیمار و همچنین یاسین بونو، دروازه‌بان نامدار سویا، در آستانه جذب لوکا دینیه، مدفع اسبق بارسلونا و استون‌ویلا قرار دارند.

در همین حال فوت‌مرکاتو افشا کرده است که هواپیما اختصاصی، عمارتی مجلل با خدمه و آشپز، ۸۰ هزار یورو پاداش برای پیروزی در هر مسابقه و ۵۰۰ هزار یورو برای هر پست در رسانه‌های اجتماعی برای تبلیغ صنعت توریسم عربستان سعودی، ازجمله بندهای قرارداد نیمار ۳۱ ساله با الهلال عربستان سعودی است.

فوق‌ستاره تکنیکی فوتبال بریل با قراردادی دو ساله با دستمزد ۹۰ میلیون یورو در هرسال به الهلال پیوسته است که البته وجود بندهای تشویقی مختلف در قرارداد او همراه با قراردادهای تبلیغی، می‌تواند میزان دریافتی طی دوسال را به ۴۰۰ میلیون یورو هم برساند. پیش از این تنها مبلغ قرارداد کریستیانو رونالدو در عربستان سعودی برای دوسال تا ۴۰۰ میلیون یورو می‌رسید.

نیمار قرار است به‌زودی با هواپیمای شخصی شاهزاده الولید بن طلال، میلیاردر سعودی و عضو خاندان سلطنتی، به ریاض منتقل شود.

در ادامه ورود ستارگان دنیای فوتبال به لیگ حرفه‌ای عربستان سعودی، خبرهایی غیررسمی درباره توافق نهایی النصری‌ها با ایمریک لاپورت، مدافع سرشناس منچسترسیتی، اریک دایر، ستاره انگلیسی تاتنهام و همچنین کلمنت لنگله، مدافع فرانسوی باشگاه بارسلونا منتشر شده است، تا این باشگاه نیز همگام با سه رقیب سنتی خود، همچنان جزو بخت‌های اصلی کسب جام برتر لیگ فوتبال سعودی و همچنین لیگ قهرمانان آسیا در فصل جاری باشد.

از سوی دیگر، خبر پیوستن احتمالی پیوتر زیلینسکی، ستاره ناپولی نیز به الاهلی عربستان سعودی منتشر شده است تا او به‌زودی در کنار دیگر ستارگان این تیم مانند ادوارد مندی، روبرتور فیرمینو، آلان سن‌مکسیمن، ریاض محرز و فرانک کسیه، تلاش کنند تا رتبه اول خود در لیگ عربستان سعودی را که پس از انجام دو بازی کسب کرده‌اند حفظ کنند.

در همین حال فدراسیون فوتبال عربستان سعودی نیز با ارائه پیشنهاد شگفت‌انگیز ۱۸ میلیون یورو برای یک سال به روبرتو مانچینی، سرمربی موفق و معروف ایتالیایی، قصد دارد او را که چندروز قبل از هدایت تیم ملی ایتالیا استعفا داد، در جام ملت‌های آسیا روی نیمکت تیم ملی فوتبال عربستان سعودی بنشاند.

اکنون به‌نظر می‌رسد در شرایطی که تیم‌های باشگاهی در فوتبال ایران از فراهم کردن امکانات اولیه فوتبال مانند چمن استاندارد، ورزشگاه‌های اختصاصی، شرایط میزبانی از تماشاگران زن یا سیستم داوری ویدیویی محروم‌اند و با اعمال قانون سقف قراردادها نیز نمی‌توانند هیچ ستاره درجه یک یا دوم بین‌المللی را به لیگ برتر ایران بکشانند، تیم‌های سعودی همچنان درحال افزایش فاصله فنی خود با لیگ‌های آسیایی‌اند و به کمتر از رقابت با تیم‌های برتر جهان و حضور در لیگ قهرمانان اروپا فکر نمی‌کنند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۹ اگوست ۲۰۲۳