رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی: دولت احتمالا قیمت بنزین را افزایش می‌دهد

«حمیدرضا صالحی»، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران، با اشاره به تشابه وضعیت بنزین در سال ۹۸ و هفته‌های اخیر افزود که دولت در آن سال برای جبران کمبود درآمد خود اقدام به «افزایش سه برابری قیمت بنزین» کرد و احتمالا دولت قیمت بنزین را افزایش می‌دهد.

این عضو اتاق بازرگانی در حالی این اظهارات را طرح کرده که یک روز پیشتر «نشست شورای عالی انرژی به ریاست ابراهیم رئیسی برای بررسی وضع ناترازی انرژی در بخش گاز، بنزین، گازوئیل و برق» برگزار شده و مقام‌های دولتی جزئیاتی از این نشست اعلام نکرده‌اند.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران گفته: «در سال ۹۸ در حالی که مصرف بنزین افزایش پیدا کرد، تولید ناکافی بود و دولت که درآمدهایش هم کم شده بود می‌خواست بودجه خود را جبران کند، قیمت بنزین را سه برابر کردند. این اقدام باعث آسیب اجتماعی و وضعیت نامناسب در جامعه شد و امسال هم ممکن است این اتفاق بیفتد.»

این عضو اتاق بازرگانی ایران افزود: «سال‌هاست که بحث بر سر واقعی شدن قیمت بنزین وجود دارد و اتفاقات ناگوار سال ۹۸ هم به دلیل افزایش قیمت بنزین بود.»

آقای صالحی با بیان اینکه «واقعی شدن قیمت سوخت اگر تدریجی انجام می‌شد و از همان سال ۹۲ سالی ۱۰۰ یا ۲۰۰ تومان در هر لیتر افزایش پیدا می‌کرد، در سال ۹۸ آن اتفاقات ناگوار رخ نمی‌داد»، تاکید کرد که «اینکه از صورت مساله فاصله بگیریم، راهکار درستی برای آینده انرژی در کشور نیست.»

او دلیل کمبود بنزین را «ناترازی مصرف و تولید بنزین» خواند و گفت: «در مقطعی با ساخت چند پالایشگاه در تولید بنزین خودکفا شدیم اما پس از آن مصرف نامتعارف در کشور افزایش یافت ولی تولید یا سرمایه‌گذاری داخلی در این زمینه افزایش نداشت» و حالا «این میزان ناترازی دارد خودش را بیشتر نشان می‌دهد.»به گفته صالحی در حال حاضر پالایشگاه‌های ایران بروزرسانی نشده و صنعت خودروسازی در کشور ناکارآمد و ناتوان از تولید خودروی استاندارد است و از طرفی دولت و دستگاه‌های مسئول اقدامی برای «نوسازی ناوگان حمل و نقل» نیز انجام نداده اند.

صالحی افزود که مجموعه این دلایل سبب پیشی گرفتن مصرف بنزین از تولید آن و «کمبود بنزین» در ایران شده و در حال حاضر دولت در «تامین بنزین مورد نیاز داخل کشور با مشکلاتی» روبرو است.

مقام‌های وزارت نفت در فروردین ماه سال جاری پیشی گرفتن مصرف بنزین از تولید آن را تایید کردند و گفتند که برای تامین کسری مصرف روزانه از روسیه بنزین خریداری کرده‌اند.

با این حال در هفته‌های اخیر و قبل از کمبود گسترده بنزین و تعطیلی بسیاری از جایگاه‌ها، گزارش‌های منتشر شد مبنی بر اینکه روسیه از فروش بنزین به ایران خودداری و آن را متوقف کرده است.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در این مورد با بیان اینکه «اطلاع کافی در این خصوص ندارد» گفت: «ما باید خودمان را برای روزهای بد آماده کنیم و آن روزهایی است که همسایگان منافع‌شان را جای دیگری دنبال کنند. باید بتوانیم بدون اینکه نیازی به همسایگان داشته باشیم روی پای خودمان بایستیم تا در چنین مواقعی نیازمند دیگران نباشیم.»

در روزهای اخیر همزمان با افزایش مصرف بنزین در ایران، گزارش‌ها از تشکیل صف‌های طولانی در پمپ بنزین‌های تهران، مشهد و برخی دیگر از شهرها حکایت دارند.

افزایش قیمت بنزین در سال ۹۸ منجر به شکلگیری اعتراضات گسترده‌ای در آبان ماه شد که با سرکوب شدید جمهوری اسلامی همراه بود. بنا به گفته منابع حقوق بشری ایران، تنها در چند روز اعتراض نزدیک به هزار و پانصد معترض توسط نیروهای امنیتی کشته شدند.

برگرفته از سایت ایران وایر، ۱۹ اگوست ۲۰۲۳