تظاهرات ضدحکومتی در زاهدان، راسک و خاش

در آستانه ی سالگرد قیام ژینا، اعتراضات در شهر زاهدان و تعدادی دیگر از شهرهای بلوچستان بعد از چند هفته سکوت از سر گرفته شد.

بر اساس ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، مردم در شهر زاهدان با شعار ««زندانی سیاسی آزاد باید گردد» خواستار آزادی زندانیان سیاسی شدند. شعارهای دیگری نظیر «مرگ بر خامنه ای»، «مرگ بر دیکتاتور»، «برادر شهیدم خون تو پس میگیرم» و «میکشم میکشم آنکه برادرم کشت» در این تظاهرات به گوش می رسید.

در شهر راسک نیز علیرغم جو شدید امنیتی مردم به خیابان ها آمده و به بازداشت مولوی فتحی محمد نقشبندی اعتراض کردند.

به گزارش حال وش روز جمعه ٣ شهریور ماه ۱۴۰۲، جوانان و بسیاری دیگر از اقشار مردم در شهر راسک، حتی کودکان، علیرغم جو شدید امنیتی اعتراضات خود را علیه جمهوری اسلامی و بازداشت مولوی فتحی محمد نقشبندی آغاز کردند. گفتنی است که ده‌ها نیرو و خودروی نظامی از ایرانشهر بود به شهر راسک آمده و فضای این شهر را به شدت امنیتی کرده اند.

معترضان خواستار آزادی فوری مولوی فتحی محمد نقشبندی ،امام جمعه مردمی این شهر شدند که در تاریخ ٢٩ مرداد ماه ۱۴۰۲ توسط نیروهای امنیتی در مسیر چابهار بازداشت شده است.

شهر خاش نیز امروز شاهد اعتراضات مردمی و ضدحکومتی بوده است. شهروندان شهر خاش پس از اقامه نماز جمعه در مسجد الخلیل علیرغم جو شدید ضدامنیتی علیه جمهوری اسلامی و بازداشت مولوی فتحی محمد نقشبندی دست به اعتراض زدند.

همچنین معترضان بلوچ در شهرستان سرباز راه ارتباطی این شهر را با شهرستان مهرستان در اعتراض به بازداشت مولوی فتحی محمد نقشبندی مسدود کرده و شعار اعتراضی سر دادند.

پیش از این جنبش دادخواهان و آزادگان فراخواهان های مردمی جهت تجمع اعتراضی بدلیل بازداشت مولوی فتحی محمد نقشبندی، امام جمعه راسک منتشر کرده بودند.

برگفته ای از سایت اخبار روز، ۲۶ اگوست ۲۰۲۳