ایران رکورد دار محدودیت‌‌های اینترنتی در دنیا شد

گزارش یک شرکت فعال در عرصۀ دسترسی آزاد به اینترنت نشان می‌دهد ایران در زمستان و بهار گذشته «بیشترین تعداد محدودیت‌های جدید اینترنتی در جهان» را به خود اختصاص داده است.

وب‌سایت «سرف‌شارک»، که در زمینۀ دسترسی به اینترنت آزاد فعالیت دارد، می‌گوید که شمار محدودیت‌های اینترنتی جدید اعمال‌شده در سراسر جهان در شش‌ ماه نخست سال جاری میلادی (حد فاصل دی‌ماه ۱۴۰۱ تا خرداد امسال)، ۴۲ مورد بوده که یک‌سوم از کل این موارد سهم ایران است.

این بازۀ زمانی مصادف است با اوج‌گیری اعتراضات مردمی کم‌سابقه در کشور که با جان باختن مهسا ژینا امینی در بازداشت گشت ارشاد رقم خورد و جمهوری اسلامی به عنوان یکی از ابزار سرکوب معترضان، اقدام به تشدید فیلترینگ و محدودسازی دسترسی کاربران داخل به اینترنت کرد.

وی‌پی‌ان (شبکه خصوصی مجازی) به کاربران امکان می‌دهد از طریقی امن و رمزگذاری شده به یک سرور متصل شوند
در همین حال، وب‌سایت «سرف‌شارک» در گزارش تازۀ خود با بیان اینکه «اعتراضات عامل اصلی محدودیت‌های اینترنتی اعمال شده توسط دولت‌ها» بوده نوشته که پس از ایران،‌ هند و پاکستان بیشترین میزان اعمال محدودیت بر اینترنت را اجرا کرده‌اند.

گزارش سرف‌شارک با اشاره به اینکه «اینترنت یک میدان جنگ برای اطلاعات حیاتی در دوره‌های ناآرامی های داخلی است» تأکید می‌کند که تعداد محدودیت‌های اینترنتی اعمال شده در ایران از سال ۱۳۹۴ تاکنون به ۴۱ مورد می‌رسد.

به این ترتیب ایران جایگاه دوم سانسور اینترنت در قارهٔ آسیا را به خود اختصاص داده است.

این گزارش می‌گوید در میان کشورهای جهان ۲۹ کشور محدودیت‌های اینترنتی را به اشکال مختلف اعمال می‌کنند که آسیا با ۱۵ کشور، بیشترین سهم از سانسور اینترنت در جهان را به خود اختصاص داده است.

شرکت فناوری «پروتون» اخیراً گزارش داده بود که در اکتبر ۲۰۲۲ (حد فاصل ۹ مهر تا ۹ آبان ۱۴۰۱)، کاربرانی که در ایران برای استفاده از وی‌پی‌ان پروتون اقدام به ثبت‌نام کرده بودند با افزایش «شش هزار درصدی» روبه‌رو شد.

پیش از اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، حکومت جمهوری اسلامی دسترسی به فیس‌بوک و ایکس (توئیتر سابق) و پیام‌رسان‌هایی مانند تلگرام، وایبر و وی‌چت را در ایران مسدود کرده بود اما با آغاز اعتراضات در شهریور ماه پارسال، دسترسی کاربران به «اینستاگرام» و «واتس‌اپ» را نیز مسدود کرد.

گزارش سالانۀ یک پلتفرم تبلیغات آنلاین ایرانی در هفته گذشته نشان داد با وجود تلاش نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی برای جلوگیری از دسترسی کاربران داخل به شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار در میانۀ اعتراضات، کاربران همچنان با دور زدن محدودیت‌ها و استفاده از وی‌پی‌ان راهی برای مشارکت در این پلتفرم‌ها پیدا کردند.

بر اساس این گزارش میزان استفاده از فیلترشکن در بین کاربران به‌قدری بالاست که «یک بازار ۲۰ هزار میلیارد تومانی» به وجود آمده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،۵ سپتامبر ۲۰۲۳