آسوشیتدپرس: شرکت کشتیرانی یونانی با پذیرش اتهام قاچاق نفت ایران، جریمه می‌پردازد

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز پنجشنبه ۱۶ شهریور براساس اسناد دادگاه فدرال آمریکا گزارش داد که یک شرکت کشتیرانی یونانی اتهام قاچاق نفت ایران و نقض تحریم‌های نفتی ایالات متحده را پذیرفته و با پرداخت جریمه موافقت کرده است.

این اسناد نشان می‌دهد که شرکت کشتیرانی یونانی «امپایر نووگیشن» بر اساس توافق با دادستانی فدرال، ضمن پذیرش اتهامات قرار است دو میلیون و چهارصد هزار دلار جریمه پرداخت کند.

این پرونده در ارتباط با محموله نفتکش توقیف‌شده «سوئز راجان» است که گروه «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» در فوریه سال گذشته اعلام کرد که مظنون به بارگیری نفت خام ایران از جزیره خارک در خلیج فارس است.

نفت‌کش ادونتج سوئیت با پرچم جزایر مارشال که هفتم اردیبهشت امسال توسط نیروی دریایی ارتش ایران توقیف شد
این نفتکش پیش از این ماه‌ها در دریای چین جنوبی در سواحل شمال شرقی سنگاپور به سر می‌بُرد و سپس ناگهان به سمت خلیج مکزیک حرکت کرد.

اما در ماه‌های اخیر اعلام شد که این نفتکش به دلیل حمل نفت تحریم شده ایران توسط آمریکا توقیف و به سواحل ایالت تگزاس منتقل شده بود.

سوئز راجان با پرچم جزایر مارشال در اواخر مردادماه سال جاری محموله خود را به نفتکش دیگری به نام «ام‌آر یوفرِیتیس» در نزدیکی گالوستون واقع در هفتاد کیلومتری جنوب شرقی هیوستون در ایالت تگزاس منتقل کرد.

در حالی این حکم صادر شده است که ایران و آمریکا ماه گذشته بر سر آزادی پنج شهروند آمریکایی بازداشت شده در ایران در ازای آزادسازی شش میلیارد دلار از دارایی‌های مسدودشده ایران در کره جنوبی توافق کردند.

آسوشیتدپرس می‌گوید اسناد رویت شده دادگاه در روز پنجشنبه تأیید می کند که دولت آمریکا محموله نفت سوئز راجان را توقیف کرده است.

آپوستولوس تورکانتونیس، وکیل شرکت «امپایر نووگیشن»، به اتهام نقض تحریم‌های ایران اعتراف کرد.

پیش از تخلیه محموله نفتی سوئز راجان، علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران تهدید کرده که در صورت تخلیه این نفتکش، جمهوری اسلامی دست به اقدام تلافی‌جویانه می‌زند.

پیشتر نیز روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال به نقل از منابع مطلع از نگرانی دادستان‌های فدرال ایالات متحده در خصوص تخلیه محموله ۸۰۰ هزار بشکه نفت توقیف‌شدۀ ایران از این نفتکش خبر داده بود.

نیروی دریایی آمریکا می‌گوید که ایران ظرف دو سال گذشته دست کم پنج کشتی تجاری را توقیف کرده و دوازده کشتی دیگر را هدف حمله قرار داده است. بیشتر این حملات و توقیف‌ها در حوالی تنگه هرمز رخ داده که یکی از راهبردی‌ترین مسیرهای بین‌المللی کشتی‌رانی به‌شمار می‌رود و گذرگاه نفتکش‌های حامل ۲۰ درصد از کل نفت خام جهان است.

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی روز هفتم اردیبهشت نفت‌کش ادونتج سوئیت را با این ادعا که به یک لنج ایرانی برخورد کرده است، توقیف کرد.

شش روز پس از آن نیز سپاه پاسداران نفت‌کش نیووِی را که با پرچم پاناما حرکت می‌کرد، در آب‌های آزاد تنگه هرمز توقیف و دلیل این اقدام را «شکایت شاکی و دستور مقام قضایی» عنوان کرد.

تحلیل‌گران حوزۀ مسائل ایران بر این باورند که توقیف نفت‌کش «ادونتج سوئیت» با پرچم جزایر مارشال توسط ایران، «احتمالاً به تلافی دستور توقیف نفت‌کش سوئز راجان از سوی آمریکا صورت گرفته است».

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۷ سپتامبر ۲۰۲۳