فراخوان پنج حزب و سازمان سیاسی جمهوری‌خواه برای سالگرد مهسا

پنج حزب و سازمان سیاسی جمهوری‌خواه از اپوزیسیون جمهوری اسلامی، در بیانیه‌ای کوتاه از مردم برای حضور گسترده در تجمعات اعتراضی روز ۲۵ شهریور، سالگرد کشته شدن «مهسا ژینا امینی» دعوت کردند.

ائتلاف پنج حزب سیاسی جمهوری‌خواه ایران موسوم به «همگامی برای جمهوری سکولار دموکرات در ایران» اعلام کردند: «”همگامی” از همه شهروندان درون و برون مرز برای حضور گسترده در تجمعات اعتراضی روز ۲۵ شهریور دعوت می‌کند. این روز را به نقطه عطفی در مبارزات دموکراسی‌خواهانه مردم ایران تبدیل کنیم، ایران متکثر، همبسته و جديد.»

بسیاری از گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی و فعال در اپوزیسیون میر در فراخوان‌هایی از مردم معترض برای ادامه اعتراضات در سالگرد کشته شدن مهسا امینی دعوت کرده بودند.

همزمان حکومت با سرکوب همه اقشار جامعه از دانشجویان، اساتید و معلمان گرفته تا خانواده‌های دادخواهان، سعی دارد از شروع مجدد اعتراضات در سالگرد مهسا جلوگیری کند.

با وجود گزارش‌ها از تشدید فشارها بر خانواده مهسا امینی در سقز و بازداشت دایی او، پدر و مادر مهسا در پستی اینستاگرامی بر قصدشان از برگزاری سالگرد دخترشان تاکید کردند.

در زیر می‌توانید نسخه‌ای از این بیانیه ائتلاف همگامی که به دست ایران وایر رسیده را بخوانید:

دعوت “همگامی برای جمهوری سکولار دموکرات در ایران”

برای حضور در تجمعات اعتراضی سالگرد قتل حکومتی “مهسا-ژینا امینی”

“وقت است نعره ای به لب، آخر زمان کشد

نیلی در این صحیفه، بر این دودمان کشد”

برای جای شکافته‌ی تمام گلوله‌ها. برای ضربات پی‌در‌پی به جان و روانِ کاروان انسان. برای سرکوب، خفگی، زندان. برای لحظه‌ی اُفتادن مهسا (ژینا).

برای فریادهای آغازین روبروی بیمارستان کسری. برای نامی که رمز شد. برای آن زن که آغوشش را مقابل اسلحه گشود. برای تمام مُشت‌ها، اشک‌ها، شورها، شیون‌ها. برای موهای بلندِ بُریده بالای گورهای تازه؛ برای هر شهر این خاک که پیراهن خونین شهر دیگر را به آغوش کشید و برافراشت. برای آن‌وقت که بدنی خون‌آلود را کوچه کوچه به دوش کشیدیم؛ برای اشک‌های اشک‌آور و کبودی و کوفتگی‌های باتوم؛ برای نسل پشت نسل زخم‌دار و رؤیا دار؛ برای حق رهایی، یگانگی و برای ندای بلندمرتبه‌ی “زن. زندگی.آزادی”، بار دیگر هم‌پیمان می‌شویم و پایداری می‌کنیم، تا آن روز تابان، آن روز پاک پیروز، تن این خاک را با آفتاب آزادی مرمّت کنیم.

“همگامی” از همه شهروندان درون و برون مرز برای حضور گسترده در تجمعات اعتراضی روز ۲۵ شهریور دعوت می‌کند. این روز را به نقطه عطفی در مبارزات دموکراسی‌خواهانه مردم ایران تبدیل کنیم، ایران متکثر، همبسته و جديد.

“همگامی برای جمهوری سکولار دمکرات در ایران”

۲۱ شهریور ۱۴۰۲ برابر با ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۳

برگرفته از سایت ایران وایر، ۱۳ سپتامبر ۲۰۲۳