جان باختن یک جوان معترض در گلشهر کرج با تیراندازی مأموران جمهوری اسلامی

یک جوان معترض که روز گذشته در یکی از خیابان‌های گلشهر کرج با سر دادن شعار علیه جمهوری اسلامی مردم را برای تجمع دعوت می‌کرد به ضرب گلوله مأموران جان باخت. نیروی انتظامی جمهوری اسلامی کشته شدن این جوان را تأیید کرده است.

حامد باقری روز گذشته، چهارشنبه ۲۲ شهریورماه ۱۴۰۲، ضمن سردادن شعار اعتراضی علیه جمهوری اسلامی در یکی از خیابان‌های گلشهر کرج از مردم خواسته بود که به خیابان‌ها بازگردند. این جوان هدف چهار گلوله مأموران حکومتی قرار گرفته و جان باخته است.

سازمان حقوق بشری «هه‌نگاو» گزارش داده که حامد باقری، اهل روستای «تجراکبر کلهر» اسلام‌آباد غرب از توابع کرمانشاه پس از حضور در یکی از خیابان‌های گلشهر کرج و تشویق مردم به اعتراض، مورد حمله نیروهای حکومتی قرار گرفت و حین دفاع از خود در گلشهر کرج با شلیک مستقیم نیروهای سرکوبگر حکومتی کشته شد. این جوان هدف ۴ گلوله قرار گرفت.

«هه‌نگاو» به نقل از منابع نزدیک به خانواده حامد باقری نوشته حامد باقری پیش از یورش نیروهای حکومتی ضمن دعوت از مردم گلشهر کرج برای برپایی تجمع اعتراضی، به تنهایی شعارهای اعتراضی علیه دیکتاتوری جمهوری اسلامی ایران سَر داده بود.

منبع آگاه افزوده که خانواده حامد باقری پس از اطلاع از کشته شدن این جوان، خود را به کرج رساندند؛ اما تا کنون موفق به دیدن پیکر فرزندشان نشده‌اند و نهادهای حکومتی از تحویل پیکر ربوده‌شده خودداری می‌کنند.

نیروی انتظامی جمهوری اسلامی جان باختن این شهروند به ضرب گلوله مأموران را تأیید کرده اما مدعی شده او در ابتدا با چاقو به مأموران حمله کرده بود.

سردار حمید هداوند فرمانده انتظامی استان البرز بدون بیان نام این جوان وی را «اوباش قمه به دست» خوانده و گفته که او «در اقدامی وحشیانه به سمت مردم و عوامل انتظامی در کرج حمله‌ور شد و با شلیک ماموران حاضر در صحنه زمینگیر شد!»

سردار حمید هداوند گفته «حوالی ساعت هفت صبح امروز چندین تماس از سوی شهروندان مبنی بر قدرت‌نمایی با سلاح سرد از سوی یک جوان در چهارراه گلزار منطقه گلشهر کرج به مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ اعلام و بلافاصله عوامل کلانتری ۳۹ گلشهر به محل اعزام شدند.»

فرمانده انتظامی استان البرز گفته که «مأموران به محض رسیدن به صحنه، در ابتدا قصد داشتند که متهم را به آرامش دعوت کنند که در این حین متهم به سمت یکی از مأموران حمله‌ور و او را با سلاح سرد مجروح کرد.»

او گفته که این جوان با شلیک مأموران حاضر در صحنه زمینگیر و زخمی شد» و سپس در بیمارستان درگذشت.

خبرگزاری صداوسیمای جمهوری اسلامی هم مدعی شده که «شاهدان عینی و کاسبان منطقه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صداوسیمای استان البرز با تشکر از مداخله پلیس گفتند: این فرد با در دست داشتن چاقو و تعرض و فحاشی به مردم باعث ایجاد وحشت در منطقه شده بود و حتی دربرابر خواهش برادر خود مبنی بر حفظ آرامش حاضر به اجتناب از رفتار ناشایست خود نشد.»

سازمان حقوق بشری «هه‌نگاو» ادعاها و گزارش‌های حکومتی را را گمراه کننده و کذب خوانده است.

جمهوری اسلامی تا کنون بارها پس از سرکوب و کشتن شهروندان معترض، به سناریوسازی درباره آنها پرداخته و معترضان را با عناوینی چون «اراذل» و «اوباش» خطاب کرده است. در برخی موارد دیگر مقامات جمهوری اسلامی حاضر به پذیرش تیراندازی به سوی شهروندان معترض نشده و قتل شهروندان را گردن نیروهای تروریست انداخته‌اند.

گزارش‌ها از فضاب ملتهب شهرهای مختلف ایران از جمله کرج طی روزهای گذشته و در آستانه سالگرد اعتراضات جنبش ملّی حکایت دارد. اینترنت در بسیاری از شهرها با اختلال و کُندی سرعت روبروست و نیروهای یگان ویژه و ضدشورش در معابر اصلی شهرها مستقر شده‌ و آرایش نظامی گرفته‌اند.

میلاد علوی روزنامه‌نگار روزنامه «شرق» نیز از جوّ امنیتی در شهرهای کرج و تهران خبر داده و نوشته که مأموران طوری می‌ایستند که اسلحه‌های آنها مشخص باشد.

میلاد علوی در توئیتی نوشته که «حضور نیروهای نظامی مسلح در خیابان‌های اصلی تهران و کرج به شکل محسوسی افزایش یافته، عموما به شکلی می‌ایستند که اسلحه‌ها نمایان شود. سرعت اینترنت ثابت و همراه هم کاهش یافته، شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت ثابت می‌گویند: «اختلال خارج از شبکه ماست» استفاده از فیلترشکن‌ها هم سخت‌تر شده»

گزارش‌ شهروندان از چند شهر ایران مانند مشهد، تبریز، سنندج شاهین‌دژ، تکاب و زاهدان نیز حاکی از حضور پررنگ نیروهای سرکوبگر یگان ویژه در خیابان‌ها و میادین است.

ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد یک زن شامگاه گذشته مردم را به حضور در خیابان همزمان با سالگرد کشته شدن مهسا امینی دعوت می‌کند. در ویدئوی دیگری که گفته شده محله چیتگر تهران است، صدای شعارهایی چون «مرگ بر دیکتاتور» به گوش می‌رسد و شهروندخبرنگار تاریخ ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ را اعلام می‌کند. در ویدئوی دیگری از شیراز مردم شعار «رضاشاه روحت شاد» و «مرگ بر حکومت آخوندی» سر داده‌اند.

جمهوری اسلامی در حالی همه تلاش خود را برای جلوگیری از شکل‌گیری هرگونه تجمع و اعتراض در سالگرد جنبش ملّی به کار گرفته که انتشار تصاویر و ویدئوها از شهرهای مختلف کشور نشان از آمادگی شهروندان برای حضور در اعتراضات دارد.

هراس جمهوری اسلامی از اعتراضات داخل و خارج کشور به جایی رسیده که با سناریوسازی‌های مضحک و سخیف تلاش می‌کند حتی ایرانیان خارج کشور را نیز از شرکت در تظاهرات ۲۵ شهریور بترساند و چنین وانمود می‌کند که نیروهای امنیتی‌اش نه تنها بر همه کشورها تسلط دارند بلکه «فعالان» را در کشورهای مختلف دستگیر هم کرده و در ایران از آنها مصاحبه تلویزیونی می‌گیرند!

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۱۴ سپتامبر ۲۰۲۳