حسن یزدانی از مردم و تیلور شکست خورد

امیرحسین اسماعیلی
حسن یزدانی، پرافتخارترین کشتی‌گیر تاریخ ایران، شامگاه یکشنبه ۲۶ شهریور در فینال وزن ۸۶ کیلوگرم مسابقات جهانی کشتی در صربستان، برای چهارمین‌بار مقابل دیوید تیلور، کشتی‌گیر آمریکایی شکست خورد، اما این شکست برخلاف همیشه، با استقبال و خوشحالی کم‌نظیر شماری از مردم در ایران مواجه شد.

این کشتی‌گیر جویباری که پیش از این مسابقات، با کسب هشت مدال المپیک و جهانی پرمدال‌ترین کشتی‌گیر تاریخ ایران به شمار می‌رفت و در میان ایرانی‌ها به محبوبیت چشمگیری دست یافته بود، در یک سال اخیر و از زمان آغاز خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی، ترجیح داد که به‌ جای همراهی با اعتراض‌های مردمی و دفاع از حقوق کشته‌شدگان و بازداشتی‌ها، به سمت مقام‌ها نظامی و امنیتی در نظام جمهوری اسلامی چرخش کند و بارها از دیدارهای او با مقام‌های سپاه پاسداران یا ابراهیم رئیسی و معاونانش، تصاویری منتشر شد.

برخی از منتقدان یزدانی معتقدند که این تصمیمی است برای رسیدن به منافع مالی مانند دریافت سهمیه واردات خودروهای لوکس، خانه و زمین مسکونی یا وام میلیاردی برای ساخت ورزشگاه، که جز از بین رفتن محبوبیت مردمی و جایگزینی خشم و نفرت عمومی از یزدانی، نتیجه‌ای نداشت.

اکنون نگاهی به حساب اینستاگرام دیوید تیلور نشان می‌دهد که ایرانی‌ها در زیر پست‌های این کشتی‌گیر نابغه آمریکایی، بابت برد او مقابل حسن یزدانی هزاران پیام تبریک نوشته‌اند و در توییتر و تلگرام نیز توییت‌ها و نظرهای کشتی‌دوستان ایرانی روایتگر خوشحالی فراوان آن‌ها از باخت این «ورزشکار حکومتی» است.

حسن یزدانی اگرچه توانست در فینال مسابقات جهانی یک مدال نقره دیگر کسب کند، ضربه‌فنی شدنش به دست دیوید تیلور ۳۳ ساله و اشتباهات تکراری‌اش که سال‌های گذشته هم او را از برد مقابل این کشتی‌گیر آمریکایی محروم کرده بود، موجب شد تا سیلی از انتقاد‌ها و نکوهش‌های کارشناسان و کشتی‌دوستان به سمت یزدانی، پژمان درستکار و علیرضا دبیر روانه شود.

در روز یکشنبه چهار عضو تیم ملی کشتی آزاد ایران از رسیدن به فینال مسابقات جهانی بازماندند و با توجه به باخت امیرمحمد یزدانی و حسن یزدانی در فینال‌های یکشنبه، تا اینجای کار تنها امیرحسین زارع در دسته فوق‌سنگین بوده که با کسب مدال طلا، به‌تنهایی به پوششی موقت بر عملکرد ضعیف و دور از انتظار کاروان کشتی آزاد ایران تبدیل شده است.

پژمان درستکار در حالی در سال‌های اخیر از سوی دوست قدیمی‌اش، علیرضا دبیر، به سمت سرمربی تیم ملی کشتی آزاد ایران انتخاب شد که در دوران حرفه‌ای‌اش حتی موفق نشده بود یک مدال برنز آسیایی کسب کند و توان فنی و تکنیکی پایینی دارد و اکثر کشتی‌گیران ایرانی در اوزان مختلف به‌مراتب افتخارات بیشتری از سرمربی بدون کارنامه‌شان کسب کرده‌اند و عناوین مهم المپیکی و جهانی دارند.

درستکار پس از پایان مسابقه حسین یزدانی و دیوید تیلور نیز به‌جای قبول اشتباهات فنی خود و کشتی‌گیرش، باخت را به گردن داور مسابقه انداخت و ادعا کرد که به دلیل «نفوذ بالای آمریکایی‌ها در کشتی»، داوران این مسابقه به نفع کشتی‌گیر آمریکایی سوت زدند.

از سوی دیگر دیوید تیلور که یکشنبه شب موفق شد چهارمین مدال طلایش را به گردن بیاویزد، در نشست خبری پس از مسابقه، ضمن ستایش از مربی‌اش، خود را «برترین کشتی‌گیر تاریخ جهان» نامید و گفت اگر او نبود، حسن یزدانی تا به‌ حال چهار مدال طلای دیگر المپیک و جهانی هم کسب می‌کرد.

تیلور گفت: «مربی من بی‌نظیر است؛ روزی که پایم را به ایالت پنسیلوانیا گذاشتم، به من گفت تو یک روز قهرمان ملی می‌شوی. زمانی که قهرمان المپیک شدم، به او گفتم حالا هدف بعدی چیست؟ اما او نقطه اتکای من است و مرا جمع می‌کند و با تمرین‌های بسیار سخت سر جای خودم می‌آورد. او از لحاظ فیزیکی و احساسی هم مرا آماده نگه می‌دارد اما شما فقط همین صحنه کشتی را می‌بینید و این شانس را پیدا نمی‌کنید که پشت صحنه را ببینید‌. این حس خیلی خوبی است که دارم.»

این کشتی‌گیر پرافتخار درباره رقابت با حسن یزدانی نیز توضیح داد: «مسابقه با حسن یزدانی به شکل وحشتناکی سخت است. همه‌چیز خیلی تغییر کرده است و وقتی که من کشتی را شروع کردم، جنگ ما مثل یک بازی هفت‌تیرکشی بود. اما تخصص او همین است و روزبه‌روز هم بهتر می‌شود. شما معمولا چنین جوی را در هر مسابقه‌ای نمی‌بینید. بابت حضور حسن یزدانی هم قدردان‌ام که من را هل می‌دهد تا بهتر شوم. اگر به‌ خاطر یزدانی نبود، من انگیزه‌ای نداشتم که مدام خودم را بهتر کنم. او هر روز کاری می‌کند که خودم را بهتر کنم و از او ممنونم.»

تیلور در بخش پایانی سخنانش، با بیان اینکه «من پویاترین و مسلط‌‌‌ترین و بهترین کشتی‌گیر تمام دوران‌ام»، گفت: «من همیشه سعی می‌کنم امتیاز جمع کنم و قهرمان شوم و این چیزی است که همه مرا با آن به یاد می‌آورند. حس تمرین برایم تکراری شده اما این حس هیچ‌وقت تکراری نمی‌شود. تا قهرمان نشوی، نمی‌توانی ادای آن را دربیاوری. هیچ حسی مثل این حسی که الان دارم نیست و هیچ‌وقت این حس را به دست نمی‌آوری، مگر اینکه یک‌بار و یک‌بار دیگر، قهرمان شوی.»

رحمان عموزاد و مجتبی گلیج، دو نماینده باقی‌مانده ایران، روز دوشنبه ۲۷ شهریور در اوزان ۶۵ و ۹۷ کیلوگرم به روی تشک خواهند رفت و یونس امامی و محمد نخودی نیز در این روز در گروه بازنده‌ها، برای کسب عنوان سومی مبارزه می‌کنند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۸ سپتامبر ۲۰۲۳