مسمومیت دست‌کم ۴۶ دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار

محمد سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، روز شنبه هشتم مهرماه، اعلام کرد که از دو روز قبل، ۴۶ نفر از دانشجویان این دانشگاه، شامل ۲۷ دانشجوی پسر و ۱۹ دانشجوی دختر به دلیل مسمومیت به بیمارستان منتقل شده‌اند.

او با بیان اینکه «وضعیت همه مسموم‌شدگان مساعد است و جای نگرانی نیست»، افزود هنوز نمی‌داند علت چنین مسومیت گسترده‌ای میان دانشجویان چیست و از کجا نشات گرفته است، اما دانشجویان این دانشگاه و برخی از خبرگزاری‌های دولتی، علت این مسمومیت را «غذای فاسد خوابگاه دانشجویی» معرفی کرده‌اند.

محمد سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار -که بیش از دو هزار دانشجو دارد- به خبرگزاری دولتی ایرنا گفت: «به دلیل اهمیت موضوع، علل محتمل این اتفاق در دست بررسی است و پس از آماده شدن جواب آزمایش‌های دریافت شده، نتیجه نهایی و دلیل مسمومیت اعلام می‌شود.»

اما هم‌زمان کانال تلگرامی شوراهای صنفی دانشجویان ایران که برای اولین‌بار خبر مسمومیت دسته‌جمعی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار را گزارش کرده بود، از قول دانشجویان این دانشگاه نوشت: «علائم مسمومیت پس از توزیع ماکارونی در وعده‌ شام چهارشنبه‌شب» در دانشجویان پدیدار شده است.

این مرجع خبری دانشجویان منتقد در ایران، روز جمعه و پیش از سخنان محمد سالاری، نوشته بود: «مسئولان این دانشگاه نه‌تنها مسئولیت غذای مسموم را نپذیرفته‌اند، بلکه مسمومیت دانشجویان را تکذیب و ادعا کردند که این بیماری از علائم آنفولانزا و کرونا است.»

این درحالی است که خبرگزاری ایرنا، وابسته به دولت ابراهیم رئیسی و خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیز تا پیش از اظهارات جدید رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، از قول «برخی منابع آگاه» و با «رد مسمومیت غذایی» نوشته بودند:«احتمالا مسمومیت ویروسی دانشجویان را درگیر کرده است.»

اما خبرگزاری امنیتی تسنیم در گزارشی تکمیلی تایید کرد که علائم مسمومیت پس از توزیع ماکارونی بین دانشجویان در خوابگاه هویدا شده است و ضمن اعلام وجود علائمی مانند تهوع، سردرد و شکم‌درد میان بیماران، تعداد دانشجویان پسر مسموم‌شده را «بیش از ۳۰ نفر» اعلام کرد.

با این حال، هنوز مقامات دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، حاضر به قبول مسئولیت درباره توزیع غذای فاسد میان دانشجویان و پذیرش اشتباه خود نشده‌اند.

ساکنان خوابگاه دانشگاه دولتی علوم پزشکی سبزوار، پیش از این نیز چندین بار به کیفیت پایین غذای رستوران این دانشگاه و مسموم‌شدن سریالی دانشجویان اعتراض کرده بودند، ازجمله اسفندماه ۱۳۹۷ که ضمن برگزاری تجمع، ظروف غذای خود را مقابل غذاخوری دانشگاه روی زمین گذاشتند.

یکی از دانشجویان معترض نیز در این دانشگاه به خبرگزاری دانشجو گفته بود: «اعتراض ما به غذای سلف در‌خصوص مواد اولیه‌ای است که متاسفانه کیفیت خیلی پایینی دارد و همین مسئله باعث نارضایتی دانشجویان شده است. طی چندماه اخیر نماینده شورای صنفی به آشپزخانه رفت تا کیفیت غذا را بررسی کند و راهکارهای خوبی در جهت ارتقای کیفیت غذا به مسئولان داده شد، اما بازهم توجهی نکردند. در اکثر اوقات نان، دوغ و ماست را که حق تمام دانشجویان است حذف می‌کنند و همچنین غذاهای عجیب و غریبی چون لپه‌پلو و سایر غذاهای من‌درآوردی طبخ می‌شود.»

بحران اقتصادی به‌وجود آمده در ایران و تنگناهای مالی دولت در سال‌های اخیر، به کاهش بودجه بسیاری از دانشگاه‌های دولتی یا عدم افزایش بودجه متناسب با نرخ تورم، منجر شده است و به همین دلیل، دانشجویان ده‌ها دانشگاه دولتی در ایران در این سال‌ها اعتراضات صنفی متعددی را به‌دلیل شرایط بد خوابگاه‌ها، نبود امکانات آموزشی یا کیفیت ضعیف غذای رستوران‌ها برگزار کرده‌اند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۳