کاخ سفید: عربستان واسرائیل در حال حرکت به سمت توافق برای عادی‌سازی روابط هستند

جان کربی٬ هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت کاخ سفید، روز جمعه هفتم مهرماه گفت٬ مذاکرات عربستان سعودی و اسرائیل برای عادی‌سازی روابط بر مبنای یک چارچوب کلی تعیین شده در حرکت است.

دولت جو بایدن در ماه‌های اخیر تلاش‌های خود را برای عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و عربستان تشدید کرده است.

جان کربی در مصاحبه با خبرنگاران اظهار داشت، به نظر من، همه طرف‌ها یک چارچوبی کلی را برای آنچه که شاید بتوانیم به سمتش حرکت کنیم، تعیین کرده‌اند.

این مقام کاخ سفید اضافه کرد که ایالات متحده همچنان با احتیاط در خصوص مشخصات این چارچوب، و انتظارات طرف‌های این توافق از آن، به طور علنی صحبت می‌کند.

رسانه‌های بین‌المللی می‌گویند، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، ترغیب چندانی به اعطای امتیازاتی مانند تخریب برخی از شهرک‌های یهودی نشین در مناطق اشغالی و همچنین بهبود وضعیت فلسطینی نشان نداده است.

جان کربی تصریح کرد، اما در هرگونه ترتیبات پیچیده، مانند این مساله، هریک از طرف‌ها باید کارهایی انجام دهند و همه طرف‌ها باید در زمینه‌هایی سازش و مصالحه کنند.

این مقام کاخ سفید تاکید کرد: «اما برخی زمینه‌های مشترک باعث پیشبرد فرایند این مذاکرات شده است٬ از جمله می‌توان به تهدیدات از جانب جمهوری اسلامی ایران علیه آمریکا، عربستان و اسرائیل اشاره کرد.»

جان کربی همچنین گفت: «به رغم توافق بر سر برخی از اصول٬ هنوز یک توافق نهایی وجود ندارد.»

در همین زمینه، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی ۲۹ شهریور گفته بود که عربستان و اسرائیل هر روز به عادی سازی روابط «نزدیک‌تر» می‌شوند.

از سوی دیگر روزنامه وال استریت جورنال دو هفته پیش با استناد به گفته‌های مقامات آمریکایی که نام آنها را فاش نکرده است، گزارش داد که اصول کلی چارچوب‌ توافق عربستان سعودی برای به رسمیت شناختن اسرائیل در ازای ارائه امتیازاتی به فلسطینی‌ها، تضمین‌های امنیتی ایالات متحده و کمک‌های هسته‌ای غیرنظامی، حاصل شده است.

گزارش رسانه‌های بین المللی نیز حاکی است که تشکیلات خودگردان فلسطینی فهرستی از خواسته‌های خود را در خصوص توافق احتمالی عربستان و اسرائیل برای عادی‌سازی روابط به ریاض داده است.

مقام‌های اسرائیلی و آمریکایی به اکسیوس گفته بودند، تشکیلات خودگردان فلسطینی خواستار افزایش قلمروی کنترل خود بر بخش‌های معینی از کرانه باختری وهمچنین بازگشایی کنسولگری آمریکا در بیت‌المقدس (اورشلیم) شده است.

تایمز اسرائیل نیز دو روز پیش نوشته بود، به موازات ادامه مذاکرات ریاض با دولت جو بایدن در چارچوب کوشش‌های آمریکا برای پیشبرد صلح اسرائیل و عربستان، حکومت سعودی به این دیدگاه اسرائیل نزدیک شده که به جای مشروط کردن عادی‌سازی رابطه عربستان و اسرائیل به استقلال کشور فلسطین، امتیازاتی برای فلسطینیان در معامله سیاسی اسرائیلی- سعودی تضمین کند.

تایمز اسرائیل به نقل از «یک مقام ارشد فلسطینی» نوشته بود، عربستان خود را آماده کرده تا با کنار گذاشتن «طرح صلح عربی»، رابطه با اسرائیل را قبل از تشکیل کشور فلسطین، عادی کند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۳